امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,150
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب حال غنچه خوب است

کتاب حال غنچه خوب است سروده غلامرضا بکتاش توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. ذات شعراز همان بدو تولدش، با طبیعت گره خورده است. این پیوند قدیمی البته در روزگار گذشته که زندگی مردم نیز هنوز رشته های ارتباط خود را با طبیعت نگسسته بود، در ادبیات کلاسیک ما نمود بیشتری داشت.

در زندگی امروز اما شاید هنوز کودکان بیش از بزرگسالان به سادگی و لطافت طبیعت هنوز وفادار باشند، برای همین است که قصه های کودکانه اغلب از طبیعت و به زبان طبیعت روایت می شود. مجموعه شعر «حال غنچه خوب است» سروده غلامرضا بکتاش شاعرانگی این ارتباط را تصویر می کند و هر گوشه از خیال کودکانه را به جایی از طبیعت گره می زند.

شاعر از همان ابتدای کتاب شعر نوشتن را چیزی شبیه لحظه شکفتن غنچه تصویر می کند، غنچه ای که از این شکفته، حالش خوب است و شعرش زیباست. تصویر شاعر از پاییزی که مثل حنابندان برگ، تمام کوچه را حنایی کرده است یا نگاه طنازانه اش به رابطه زنبور و گل، برخی از خلاقیت های شاعرانه او را شکل می دهند. او در شعر دیگری همه پدیده های طبیعی را جمله سازی درخت و غنچه و آفتاب و باغ و آب با یکدیگر می داند و درشعر دیگری نیز شعر گفتن را چیزی شبیه نان پختن تصویر می کند، نانی که شاعر آن را در تنور واژه ها می پزد و بعد آن را به دست مردم می دهد. برخی شعرها هم بی آنکه در دام شعارگویی بیفتند، کودکان را به سرمشق گرفتن و یاری دادن به طبیعت تشویق می کنند.

گزیده کتاب حال غنچه خوب است 

   دوباره جیب‌ پاییز

    پر از نقل و تگرگ است

    تمام کوچه ما

    حنابندان برگ است

    اگرچه رسم خوبی است

    سر و دست حنایی

    به قلب کاج کوچه

    ندارد هیچ جایی…

صفحات کتاب :
32
دیویی :
8‮فا‬1‏‫‬‭ب611ح 1393
کتابشناسی ملی :
3393828
شابک :
978-600-175-652-8
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه حال غنچه خوب است