1 / 3

انگیزه های دینی در گسترش سواد رسانه ای

موضوعات


دانلود کتاب انگیزه های دینی در گسترش سواد رسانه ای

نوع محصول: کتاب‌الکترونیکی
حجم دانلود: 1.3 مگا بایت
صفحات کتاب : 73
2,600 تومان
افزودن به سبد خرید

خلاصه اثر

یکی از اهداف گسترش سواد رسانه ای مقابله با پدیده نفوذ رسانه است؛ یعنی مقابله با این پدیده که رسانه ای با شگردهای مختلق برای ذهنیت فرد تصمیم بگیرد و بی آن که او بخواهد یا متوجه شود دیدگاهش را درباره مسایل اطرافش شکل دهد.

آیا ما به عنوان یک مسلمان در برابر این مساله تکلیفی داریم؟ آیا اسلام در برابر این پدیده موضعی دارد؟ اگر دارد موضعش چیست؟ این پژوهش به دنبال بررسی و کشف موضع احتمالی اسلام از رهگذر متون دینی درباره نفوذ رسانه و ضرورت های احتمالی مقابله با آن است. ابتدا مساله نفوذ رسانه به عنوان یک عامل تهدید بالقوه برای اندیشه آزاد در جامعه بررسی و به ضرورت گسترش سواد رسانه ای برای مقابله با آن اشاره شده است. آنگاه تلاش شده است موضع اسلام در برابر این مساله و نحوه رفتار با آن با تکیه بر شناخت حاصل از قرآن کریم و سیره اهل بیت (ع) تبیین شود.

گفته شده بر اساس شناختی که از متون اسلامی حاصل می شود، اسلام به دنبال ایجاد تفکر مستقل در افراد جامعه است تا هنگام ارتباط با رسانه بتوانند فارغ از این نفوذ رسانه ای بیندیشند و به دیدگاهی مبتنی بر اندیشه آزاد دست یابند. این فرضیه در قالب مفهوم «استقلال ارتباطی» تبیین و تلاش شده است راهکارهای اسلام برای دستیابی به این ضرورت اجتماعی بررسی و تبیین شود. آنجا گفته شده است که ما علاوه بر آموزش رسانه ای نیازمند پرورش رسانه ای نیز هستیم. در اثنای سخن به برخی دیدگاه های رایج در ادبیات ارتباطات در غرب اشاره و ضمن بررسی تطبیقی آن با دیدگاه اسلام، عیب و هنرش بررسی شده است.

اگر مخاطبان یک رسانه از مهارت تفکر انتقادی برخوردار باشند می توانند اطلاعات رسانه ها را به درستی تجزیه و تحلیل کنند. بر همین اساس، رسانه های جمعی امروز به سمتی پیش می روند که به مخاطبان خود اطلاعاتی را ارائه دهند که از لحاظ علمی و محتوایی اطلاعات درست و قابل استناد باشند. بنابراین می توان گفت مخاطبان می توانند رسانه های جمعی را به یک سمت و سو حرکت دهند و رسانه های جمعی نیز می توانند تغییراتی را در باور، نگرش، افکار و در ذهن مخاطبان ایجاد کنند.

برچسب ها

مشخصات

نوع اثر : کتاب

مجموعه اثر : سواد رسانه ای، مسئولیت اجتماعی و فضای مجازی

صفحات کتاب : 73

کنگره : BP230 / /145 6931 حالف 8 2

دیویی : 483 / 297

کتابشناسی ملی : 4721409

شابک : 978-600-8794-28-8

سال نشر : 1396

محصولات مشابه

بیشتر

نظرات