امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 34,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تازه به دوران رسیده ها

علی شمیسا در کتاب تازه به دوران رسیده ها، ویژگی های شخصیتی افراد تازه به دوران رسیده را به زبان ساده به تصویر کشیده است تا هرکس که آن را خواند، اگر در این مسیر است یا زمینه افتادن به این دام را دارد، پا پس بکشد و خود را از درون اصلاح کند.

امروز ما دیگر عده ای بی سروپا نیستیم که دنبال لقمه نانی بودیم؛ گاهی ما در شکل کلاغان، گرگ ها، روباه ها و کفتارها در درون زبان و لهجه ایم؛ گاهی در درون عاشق شهوتیم و گاهی در درون رهبران سیاسی جهانیم و گاهی در درون یک انسان دکتر و مهندسی خیلی شیک پوش. امروزه تازه به دوران رسیده های نوکیسه، جامعه جهانی را به حرکت درمی آورند، طوری که پوزخنده ات می گیرد از این همه هیجان، این همه آداب دانی های کاذب.

جامعه و افراد تازه به دوران رسیده امروز قانون خود را دارند که از دایره ذهنیت من و تو مراقبت می کند. تازه به دوران رسیده ها، افراد گردن کلفتی در پشت واژه های خود دارند که آن ها را در تظاهرات واژه ها و کلمات و شعارها پشتیبانی می کنند، افرادی که آن ها را در ماشین تایپ می کنند و در قالب شو و نصیحت و شعار و روزنامه و فیلم می فروشند. شمایی می توانید با خواندن کتاب تازه به دوران رسیده ها، ناخالصی و رگه های این فرهنگ تخریبی اما به ظاهر قشنگ را از افکار، احساسات و رفتارهای فردی و جمعی خود با تمرین های پی در پی حذف کنید.

علی شمیسا دربارۀ کتاب تازه به دوران رسیده ها می گوید:

وقتی به تازه به دوران رسیده ها فکر می کنم، ده ها عنوان و برچسب در ذهنم تداعی می شود، اما مسئله این است که اینان مانند عروسک های گوناگون، شکل ها و ماسک های متفاوت دارند و هرکدام مثل دیگری نیستند، ماسک و عروسک کفتار قطعاً با ماسک و عروسک گرگ و ماسک شغال و خوک کاملاً متفاوت است. نوکیسه ها و تازه به دوران رسیده ها هم یک سری ویژگی های مشابه دارند و یک سری خصلت های متفاوت که خاص خودشان هستند. 

اهداف، برنامه، مشی و منش تازه به دوران رسیده مالی که همان نوکیسه است با تازه به دوران رسیده سیاسی یا مذهبی کاملاً متفاوت است. از یک زاویه همه آن ها از یک قماش هستند و از زاویه دیگر، باید تیپ به تیپ و طیف به طیف مورد نقد و کارشناسی و بررسی قرار بگیرند و بررسی شود که چرا روزبه روز هجمه آن ها در این جامعه زیادتر هم می شود. قطعاً تحلیل سیستمی و مکعبی این موضوع ما را به واقعیت این مفهوم نزدیک تر می کند، یعنی از بُعد سیاسی، مذهبی، تربیتی، فلسفی، جامعه شناسی، روان شناختی، مردم شناسی و… باید به آن نگریست تا این مفهوم نامیمون بیشتر درک و هضم شود.

امروز شاهد نسل بی آدرس و بی هویت تازه به دوران رسیده هستیم که با عالم و آدم سر جنگ دارد، هر روز در بسیاری از حوزه ها عقب می افتیم و می خواهیم دنیا را تغییر بدهیم. جامعه ای که روزگارانی سرآمد و در راستای رشد و پیشرفت و فرهنگ بود، امروز شاهد افرادی است که از داخل ماشینِ مدل بالا آشغال بیرون می ریزند و وقتی شیشه ماشین را پایین می کشند و حرف می زنند، انسان را به یاد لات های سر کوچه می اندازند. وقتی به قیافه و ماشین این افراد نگاه می کنم، معمولاً این فکر به ذهنم می آید که چرا این افراد با این تیپ و ماشین، به سان لُمپَن و بیشعورها حرف می زنند و رفتار می کنند، اما به خود می گویم یک تن است، همه نیستند.

زاویه دیدم را عوض می کنم، به مجامع دیگر هم نظر می اندازم و می بینم شاعران تازه به دوران رسیده، از واژه ها استفاده ابزاری می کنند و صرفاً براساس یک ریتم درونی می سرایند که فقط سراینده باشند اما حرفی برای گفتن ندارند. من می خواهم جزء درمانگران اجتماعی باشم. دوست دارم از کتاب تازه به دوران رسیده ها فیلم ها ساخته شود، به صحنه تئاتر برود و موضوعش در قالب بحث ها، سخنرانی ها و نقدهای اجتماعی مطرح شود و راهکارهای خلاقانه آن مورد بررسی قرار بگیرد. امیدوارم این آغازی جسورانه برای این فرهنگ باشد.

سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
416
کنگره :
HM665‏‫‭/ش8ت2 1395
دیویی :
303/372
کتابشناسی ملی :
4612548
شابک :
978-964-236-825-9‬‬

کتاب های مشابه تازه به دوران رسیده ها