نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شاه، بی بی، سرباز

کتاب صوتی شاه، بی بی، سرباز اثر ولادیمیر ناباکوف حول محور یک مثلث عشقی را روایت می کند؛ داستانی که اضلاع سه گانه آن را یک زن و دو مرد تشکیل می دهند و شخصیت ها را می توان با شاه و بی بی و سرباز نظیر سازی کرد. موضوع داستان شاه، بی بی، سرباز (King, Queen, Knave)، بدین صورت است که آقای چارلز درایر از برادرزاده اش فرانک، دعوت می کند تا برای دیدن او به آلمان برود. چارلز در آلمانِ پس از جنگ جهانی دوم، ثروت کلانی به هم زده و با زنی ایتالیائی، مارتا ازدواج کرده است. فرانک پس از دیدن زن عمو چنان فریفته ی او می شود که به انجام هر کاری تن می دهد. زن عمو قصد دارد همسر پولدارش را بکشد و اموال او را تصاحب کند...

 رمان شاه، بی بی، سرباز از جمله آثار دوره جوانی ناباکوف (Vladimir Nabokov) است. دوره ای که اگر چه از روسیه مهاجرت کرده و در اروپا زندگی می کرد، اما هنوز خود را نویسنده ای روس می دانست و به روسی هم می نوشت؛ روزگاری که ناباکوف هنوز به بازگشت به روسیه می اندیشید و باور نداشت، این مهاجرت ناخواسته که به دلیل انقلاب اکتبر رخ داده بود، آن قدر طولانی باشد که او مجبور شود کشوری دیگر و زبانی دیگر را برای ادامه حیات ادبی برگزیند. به هر روی شاه، بی بی، سرباز برای نخستین بار به زبان روسی در سال 1928 منتشر شد. زمانی که ناباکوف هنوز به سی سالگی نرسیده بود و بعد از ماشنکا دومین رمان روسی خود را در خارج از کشور منتشر می ساخت. البته بیشتر از خود رمان ترجمه آن به زبان آلمانی برای ناباکوف در آمد مالی و شهرتی اندک به همراه داشت.

ولادیمیر ناباکوف نویسنده رمان و داستان کوتاه مترجم و منتقد چند زبانه روسی- آمریکایی بود. وی اولین شعرش را در سن 15 سالگی نوشت و قبل از فارغ التحصیلی از مدرسه تنیشف دو جلد کتاب شعر چاپ کرده بود. ناباکوف تحصیلات خود رادر دانشگاه کمبریج گذراند و چند سال پس از تبعید اجباری در اروپا در سال 1940 به آمریکا رفت و تا پایان عمر خود آنجا ماند. تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۷، نابوکاف ۱۸ رمان، ۸ مجموعه داستان کوتاه، ۷ کتاب شعر و ۹ نمایشنامه منتشر کرده بود.

گزیده کتاب صوتی شاه، بی بی، سرباز

یک بار دیگر، مثل خیلی وقت های دیگر، همه ی خبط و خطاهای شوهرش را در حافظه اش مرور کرد. انگار همه ی آن ها را به یاد می آورد. خیلی خوب بود. اما این باعث نمی شد وقتی خواهرش از هامبورگ می آمد پیشش، مارتا خیلی محکم و مطمئن به او نگوید خوشبخت است و ازدواجش سعادتمندانه بوده است.

صفحات کتاب :
391
کنگره :
PG3475‏‫‭/ن2ش2 1396
دیویی :
‏‫‭891/7344‭‮‬‬‬‬
کتابشناسی ملی :
4742893
شابک :
978-600-405-161-3‬‬‬
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه شاه، بی بی، سرباز