امتیاز
5 / 5.0
خرید آوا کتاب
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
380,000
24%
ت 288,800

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب هزار خورشید تابان

خالد حسینی در کتاب صوتی هزار خورشید تابان زبان گویای مردم ستم دیده افغانستان می شود و داستان زندگی دو زن به نام های مریم و لیلا را روایت می کند. فقر، دربه دری، خشونت، جنگ های بی وقفه و مخرب و مهم تر از همه رنج زن بودن در چنین شرایطی به زیبایی در این رمان به تصویر کشیده شده است. لیلا و مریم علیرغم تجربیاتی تلخ و دردناک هم چنان و با تمام وجود برای رسیدن به زندگی بهتر و گرم نگه داشتن تنور عشق از پا نمی نشینند.

هزار خورشید تابان (A thousand splendid suns) دومین رمان خالد حسینی پس از کتاب بادبادک باز است. این کتاب به زبان انگلیسی نوشته شده و به ده ها زبان زنده دنیا ترجمه شده است. این رمان در ژوئن سال ۲۰۰۷ برای دست کم سه هفته پرفروش ترین رمان آمریکای شمالی شد. هزار خورشید تابان، داستان پردازی عمدتا خطی و سر راستی دارد، شیوه ای از نویسندگی که در عین سادگی به سبب مهارت خالد حسینی، چیزی از زیبایی نوشتار، نمی کاهد.

راجع به کتاب هزار خورشید تابان سخت می توان چیزی نوشت؛ کتابی که سرگذشت و سرنوشت زنان را رقم زده و درباره رنج های بی پایان و عمیق زنان بی پناه افغان به گونه ای سخن گفته که خواننده باید آن را بخواند تا کم کم طعم تلخ این رنج و روزگار بدسگال را بچشد. نمی شود گفت خالد حسینی چقدر توانسته تلخی روزگار را نشان دهد، نمی شود از خود نپرسیم چرا این زنان این همه رنج را به جان می خرند و دم بر نمی آوردند؟

خالد حسینی (Khaled Hosseini) در این رمان زنانی را به تصویر می کشد که بسیار در حاشیه زندگی هستند؛ دیده نمی شوند؛ اهمیتی ندارند و در عین حال بار اصلی جنگ و خشونت و محرومیت را بر دوش دارند. خشونت ها علیه آن ها بیشتر است؛ آن ها هستند که قربانی جنگ و موشک اند، آن ها هستند که بار سنگین به دنیا آوردن فرزند در شرایط جنگی و نگهداری از آن ها را به عهده دارند و آن ها هستند که قربانی تعصبات کور و بی منطق گروهک های به ظاهر مسلمان مثل طالبان می شوند.

خود خالد حسینی درباره کتاب هزار خورشید تابان می گوید:

زنانی را در کشورم دیدم که همراه با کودکانشان از کنار دیوارها با شتاب عبور می کردند. زنان برقع پوشی که درست مثل خورشید در پس ابر مانده اند؛ دوست داشتم بدانم در این سی سال، در مسیر تندباد سرنوشت افغانستان چه بر آن ها گذشته است. همان جا بود که تصمیم گرفتم داستانی درباره زنان سرزمینم بنویسم؛ خورشیدهای تابانی که در پس برقع ها پنهان هستند. من در بادبادک باز داستان پدران و پسران افغانستان را نوشتم و هزار خورشید ادای دینی به زنان سرزمینم است. در اجرای این اثر درخشان خالد حسینی، کوشش شده که از فضاسازی و رنگ آمیزی صدا کمتر استفاده شود تا مخاطب در همراهی با اثر، از تخیل خویش بهره گیرد و شخصیت ها و وقایع را در ذهن بسازد.

خالد حسینی از جمله نویسندگان مشهور سال های اخیر در میان مردم جهان و به ویژه فارسی زبانان است. حسینی متولد افغانستان بوده ولی به خاطر دیپلمات بودن پدرش کودکی خود را در فرانسه و نوجوانی را در آمریکا گذرانده است. این نویسنده و خانواده اش پناهنده سیاسی در آمریکا می باشند. هر چند خالد حسینی به زبان های فارسی و فرانسه تسلط کامل دارد و در سنین پایین داستان هایی به این زبان ها نوشته است اما انگلیسی زبانی است که برای نوشتن ترجیح می دهد و با آن احساس راحتی بیشتری دارد. این موضوع سبب انتقادات زیادی از طرف نویسندگان افغان شده است.

خالد حسینی تاکنون سه کتاب بسیار موفق در کارنامه اش دارد. دو کتاب بادبادک باز و هزار خورشید تابان از پرفروش ترین های لیست نیویورک تایمز بوده اند و کتاب جدید او با عنوان و کوهستان به طنین آمد نیز مانند دو کتاب قبلی با استقبال خوانندگان رو به رو شده است. حسینی ساکن ایالات متحده است و آثار خود را به زبان انگلیسی می نویسد.

صفحات کتاب :
440
دیویی :
813/6
شابک :
978-964-380-324-7

کتاب های مشابه هزار خورشید تابان