نظر شما چیست؟
از نیمه قرن گذشته، نقد ادبی جدی تر شده است و از دغدغه های اصلی آن پرداختن به رابطه پیچیده میان سیاست و ادبیات است. این تغییر رویکرد از نیمه دهه ۶۰ میلادی و هم زمان با آشوب های سیاسی و فکری و معرفتی مغرب زمین آغاز شد.

دهه ای که در آن جنبش های سیاه پوستان، آزادی خواهی زنان، اعتراضات ضد جنگ و جنبش های دانشجویی فراوانی در اروپا ارزش ها و فرهنگ حاکم را به چالش می کشید و نقد ادبی به ناچار باید تکلیف خود را با واقعیت های اطرافش روشن می کرد. امروز خوانش سیاسی آثار ادبی یکی از رویکردهای جذاب نقد ادبی است که در سراسر دنیا در محافل مختلف ادبی دانشگاهی و غیر دانشگاهی بسیار مورد توجه است.

ناصر مطلب زاده در کتاب «رویکردهای سیاسی در نقد ادبی» می خواهد نشان دهد که نقد سیاسی فقط مخصوص آثار فاخر این حوزه نیست بلکه هر حوزه ای از فرهنگ که به زندگی ما سمت و سوی سیاسی می دهد، می تواند نقد سیاسی شود. در ابتدای کتاب به مفهوم کلیدی فرهنگ در دوران جدید پرداخته شده و در فصول بعد فرهنگ به عنوان بستری که ادبیات و سیاست در آن با هم گفتگو می کنند به بحث گذاشته شده است.

در این اثر مفهوم «ایدئولوژی» که بدون درک آن نقد سیاسی به درستی امکان پذیر نیست تعریف و کارکردهای آن گفته شده و رویکردهای مختلف نقد سیاسی مانند رویکرد مارکسیستی، پسااستعماری، فمینیستی و... در این کتاب بررسی شده اند.

مطالعه این اثر برای دوست داران نقد ادبی به ویژه علاقه مندان به نقدهای سیاسی بسیار جذاب و سودمند خواهد بود به علاوه این اثر نوعی آموزش نقد ادبی نیز محسوب می شود.
کتابشناسی ملی :
4410543
شابک :
978-600-7683-58-3‬‬
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
118
کنگره :
PN98‭‬ ‭/س9‏‫‬‭م6 1396
دیویی :
801/95

کتاب های مشابه رویکردهای سیاسی در نقد ادبی