امتیاز
5 / 0.0
نظر شما چیست؟
کتاب حکمروایی نوین شهری: رویکردها، مفاهیم، مسائل و چالش ها (جلد اول)، حاوی مقالات ارزشمندی از استادان برجسته مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهری، با رویکرد میان رشته ای، انتقادی و کاربردی متمرکز بر این حوزه نگاشته شده.

پژوهش های اجتماعی و فرهنگی شهری، بخش ضروری و مهم فعالیت های سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای مدیریت شهر، در شهرهای در حال پیشرفت است. به دلیل وجود داشتن شباهت ها، نباید این نوع پژوهش ها را همانند پژوهش های بنیادی دانشگاهی دید؛ زیرا تعریف مدیران و کارگزاران و فعالان پژوهش شهری، با تعریف های رایج در کتاب های برنامه ریزی و مدیریت شهری دانشگاه ها متفاوت است.

طبق دیدگاه کارگزاران و مدیران شهر، پژوهش های اجتماعی و فرهنگی شهری، باید بتواند دانش فرهنگی عمومی حیاتی برای زیستن در شهر و نیازهای شهری، فعالیت شهری و کسب و کار و اشتغال در محیط شهری را برآورده کند؛ بنابراین پژوهش های یاد شده، باید رویکردی کیفی و فرارشته ای داشته و از دستاورد حوزه های مختلف علوم انسانی مانند جغرافیا، برنامه ریزی، جامعه شناسی، انسان شناسی و مانند این ها به گونه ای کارآمد و سودمند بهره ببرد تا به کار مدیریت شهر و زندگی در شهر بیاید.

اکنون پژوهش اجتماعی و فرهنگی شهری، تحت تأثیر دگرگونی های تاریخی و فناورانه، نیازهای نو شونده و اقتضائات جامعه شهری، نیازمند بازتعریف است. افزون بر این باید دانست که رویکردها و بینش غالب پژوهش اجتماعی و فرهنگی شهری که در سایر جوامع رایج هستند، ضرورتاً راهگشای مسائل و مشکلات همه جامعه ها نیستند و هر جامعه ای باید به اقتضای موارد منحصر به فردی که با آن ها درگیر است، رویکرد و روش متناسب را به کار گیرد.

بر این اساس تحقیقات اجتماعی و فرهنگی شهری، خود نوعی فعالیت فرهنگی مرتبط به جامعه هدف است و افرادی که در کار پژوهش شهری هستند، نخبگان فعالان فرهنگی هستند که در راستای تحقق هدف های توسعه گرا، بهبود وضعیت شهر را توسعه می هند.

در بخشی از کتاب حکمروایی نوین شهری: رویکردها، مفاهیم، مسائل و چالش ها (جلد اول) می خوانیم:

محصول نهایی طرح های جامع (یعنی بخشی که امکان هدایت و کنترل توسعۀ فیزیکی شهر را فراهم می کند) عبارت است از مکان یابی توسعۀ آینده و فرم فیزیکی کلی شهر، نقشه و ضوابط استفاده از اراضی و شبکۀ راه های شهر.

ولی مشاهدات عینی نشان می دهد که مکان و فرم توسعۀ شهر برخلاف پیشنهادات طرح های جامع شکل می گیرد؛ به عبارت دیگر، تحت چنین شرایطی در نظام تصمیم گیری و تفرق سازمانی، عوامل مؤثر در توسعۀ شهر (برنامه ریزی مسکن، توسعۀ شبکۀ راه ها، ایجاد شهرک های صنعتی و شهرهای جدید) بر عهدۀ نهادهایی است که ارتباطی با شهرداری ندارند و الزام و تعهد قانونی به پیروی از طرح های شهری هم ندارند، بلکه اهداف، سیاست ها و برنامه های بخشی و مجزای سازمانی خود را پیگیری می کنند.

حتی وزارت مسکن که خود طرح جامع را تهیه و ابلاغ می کند، در بخش مسکن، فارغ از طرح ها عمل می کند. به عنوان نمونه طرح مسکن مهر که سازمان مسکن و شهرسازی استان، مکان هایی خارج از شهرهای موجود را برای احداث مسکن مهر در نظر گرفته و در تلاش است تا زمین های اختصاص داده شده برای این طرح را برخلاف برنامه ها و طرح های مصوب و قوانین و ضوابط آن ها، جزء محدودۀ منفصل به شهرها درآورد؛ درحالی که ظرفیت شهرهای جدید منطقه تکمیل نشده است.
صفحات کتاب :
125
کنگره :
‏‫JS7463‭‬ ‭/آ2‭ح8 1396‬
دیویی :
‭352/160955‬
کتابشناسی ملی :
3441215
شابک :
978-600-7212-46-2
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه حکمروایی نوین شهری (جلد اول)