نظر شما چیست؟

معرفی کتاب سلطان جدید

کتاب سلطان جدید، اردوغان و بحران ترکیه مدرن، حکایتی شجاعانه و بی طرف درباره رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، است. سونر کاگابتای توضیح داده است که چگونه سلطان جدید، یک ترکیه موفق و مدرن را پایه گذاری کرد.

سونر کاگابتای در کتاب سلطان جدید، اردوغان و بحران ترکیه مدرن (The New Sultan: Erdogan and the Crisis of Modern Turkey) توضیح می دهد چگونه این شخصیت مستبد و ضد لیبرال به موفقیت های خود لطمه زد و دموکراسی را از بین برد. ترکیه هم اکنون در چهارراهی قرار گرفته است و کاگابتای سعی می کند راه درست را به او نشان دهد. کسی تاکنون اردوغان را چنین کامل معرفی نکرده است.

برای روشن شدن بحران ترکیه مدرن و معنای آن برای جهانیان، در این کتاب درباره ظهور دراماتیک اردوغان بحث می کنیم. در ضمن درباره شرایط اردوغان در زمینه دموکراسی صحبت می کنیم. سونر کاگابتای (Soner Cagaptay) در 2 فصل اول کتاب از کودکی اردوغان سخن می گوید و از شرایط او در دوران جوانی در ترکیه سکولار حرف می زند. در فصل های 3 تا 5 درباره اسلام سیاسی در ترکیه بحث می کند و از شهردار شدن اردوغان در استانبول، بزرگ ترین شهر ترکیه، سخن می گوید. در فصل 6 به جزئیات توفان همه جانبه ای که نظام سکولار را به انفجار کشید و اردوغان و حزب او را در سال 2002 به قدرت رساند، می پردازد. در سه فصل بعدی درباره سه دوره نخست وزیری پی درپی اردوغان بحث می کند. در فاصله این سال ها بود که اقتصاد در ترکیه با رشدی پدیده ای روبه رو گشت و سبب شد که اکثریت جمعیت ترکیه به سطح میانه برسند.

این تحولات بر محبوبیت اردوغان افزود و شرایطی فراهم آورد که حزب او پنجاه درصد آرای مردم را به خود اختصاص داد. در فصل 8 درباره اقدامات غیر لیبرالی اردوغانی در فاصله سال های 2007 تا 2011 بحث می کند. در این زمان، او حکومت سکولار را به کمک اشخاصی مانند جنبش اسلامی گولن از میان برد. گولن بعدها در شمار مخالفان اردوغان قرار گرفت و زمینه ساز کودتای ژوئیه 2016 شد. در فصل 9 توضیح داده شده که چگونه اردوغان متحدان خود از جمله گولن و چپ گراها را از دست داد. سپس در فصل بعدی، به درگیری های اردوغان و کردها پرداخته و سرانجام در فصل آخر کتاب به بحران های سیاسی که اقدامات اردوغان به آن دامن زده است، اشاره شده و توضیح می دهد که چگونه ترکیه می تواند به این بحران ها خاتمه دهد.

گزیده کتاب سلطان جدید

اردوغان فعالیت سیاست حرفه ای را درست در همان زمانی که حزب رفاه بعد از کودتا شروع کرده بود، آغاز نمود. او بعد از اتمام دوره خدمت سربازی شروع به کار کردن برای اربکان نمود. گفته می شد که اوزال از اردوغان دعوت به همکاری کرده است اما اردوغان کنار مرشد خود باقی ماند و خیلی زود در سال 1984 به مقامات بالای حزب رسید. او در سال 1984 به ریاست شعبه حزب رفاه در محله بی اوغلو رسید و یک سال بعد رئیس حزب در تمام سطح استانبول شد. کمی بعدتر هم به عضویت هیئت مدیره حزب درآمد که روی فعالیت های روزمره شهر نظارت داشت. با آنکه اردوغان هنوز به محبوبیت نرسیده بود، او را به عنوان ستاره ای در حال اوج گیری ارزیابی می کردند.

سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
239
کنگره :
DR592‭‬ ‭/‮الف‬36‏‫‭چ2 1397
دیویی :
956/1035
کتابشناسی ملی :
5007504
شابک :
‬‏‫‭978-964-236-909-6

کتاب های مشابه سلطان جدید