امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 9,200

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ادبیات معاصر ایران

کتاب ادبیات معاصر ایران (نظم) درس نامه ای دانشگاهی به قلم دکتر محمّدرضا روزبه است. این اثر در ده فصل و درباره شعر معاصر ایران نگاشته شده است.

فصل اول کتاب ادبیات معاصر ایران بحثی اجمالی درباره ماهیت هنر، زیبایی، ادبیات و شعر دارد. فصل دوم کتاب ادبیات معاصر ایران، وجوه تمایز شعر نو و قدیم را بررسی کرده است. در فصل سوم به تاریخچه تحلیلی شعر نو فارسی پرداخته است. پس از آن در فصل چهار، گزیده ای از شعر شاعران عصر مشروطه را می خوانید. و به دنبال آن در فصل پنجم به موضوع شاعران نوگرای معاصر می رسید. 

در فصل ششم ادامه حیات شعر سنتی در دوران معاصر را می خوانید. و در سه فصل بعد، سه موضوع متفاوت شعر فارسی پس از انقلاب، شعر زن در دوران معاصر، شعر کودک در دوران معاصر بررسی شده اند. در فصل انتهایی کتاب ادبیات معاصر ایران نیز تحلیل و تفسیر چند شعر از دوران معاصر را آمده است.

کتاب ادبیات معاصر ایران نه اولین اثر در حوزه پژوهش شعر معاصر است و نه آخرین آن خواهد بود. طی سال های اخیر بوده اند قلم ها و قدم های بعضا مبارک و معتبری که با حرکت در این مسیر کوشیده اند تا ابعاد و آفاق ادبیات امروز را به دانشجویان و دوستداران بشناسانند.

اما به اعتقاد من و بسیاری از صاحب نظران و مخاطبان اغلب این آثار به دلایلی از جمله: غلبه ذهنیت تاریخ نگارانه، فقدان نگرش علمی و تحلیلی، کم بهرگی از ذهن و ذائقه امروزی، جهت گیری ها و جانب داری ها متعصبانه یا مغرضانه و ... نتوانسته اند چنان که باید و شاید نیازهای این نسل نوجو را برآورده سازند...

سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
424
کنگره :
‏‫‬‭PIR3548‏‫‬‭‭/ر9‮ال‍ف‌‬4 1386
دیویی :
‏‫‬‭‭8‮فا‬1/0092177465
کتابشناسی ملی :
2177465
شابک :
964-374-006-4

کتاب های مشابه ادبیات معاصر ایران