امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 37,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مبنا و معنای برنامه درسی پنهان

کتاب مبنا و معنای برنامه درسی پنهان: نگاهی نو به انواع برنامه‌های درسی نوشته‌ی رحمت اله مرزوقی، فهیمه کشاورزی و نصراله نوروزی، ابتدا به بیان و تعریف دقیقی از مفهوم برنامه درسی پنهان بر اساس بنیادهای فلسفی و نظری می‌پردازد و سپس دسته‌بندی جامعی از رویکردها و مواضع مرتبط با آن را مطرح می‌کند.

مفهوم برنامه درسی پنهان از جمله مقولات بسیار مهم، پیچیده و پربعدی است که به نحو گسترده ای مورد توجه و اقبال صاحب نظران و محققان رشته مطالعات برنامه درسی قرار گرفته است و پیرامون آن دیدگاه ها و مواضع گوناگونی مطرح شده است.

تنوع دیدگاه های مطرح شده درباره این موضوع به حدی است که حتی برخی از صاحب نظران را وادار به طبقه بندی این دیدگاه ها نموده است. لذا کتاب حاضر به دنبال آن است تا نخست تبیین و تعریف دقیقی از مفهوم برنامه درسی پنهان براساس بنیادها و بنیان های فلسفی و نظری آن ارائه کند، و دوم دسته بندی جامعی از رویکردها و مواضع مرتبط با آن را مطرح نماید، و مآلاً روند توسعه و تحقیقات این مفهوم در رشته مطالعات برنامه درسی را در محافل علمی داخلی نیز بررسی نماید.

گزیده کتاب مبنا و معنای برنامه درسی پنهان

درخصوص تعداد انواع برنامه‌های درسی باید گفت که بیش ار دویست نوع از انواع برنامه‌های درسی وجود دارند که دارای تعدد و گوناگونی مفهومی و معنایی فراوانی هستند. به همین دلیل نیز توجه به راهبرد (طبقه‌بندی) به‌عنوان شیوه‌ای منطقی برای برون‌رفت از معضل و مناقشه تعریف انواع برنامه‌های درسی نیز، امری اجتناب ناپذیر است. 

به عبارت دیگر، راهبرد طبقه‌بندی اقدامی بسیار موثر و کارآمد برای حل مناقشه تعریف است و به جای آنکه تک تک برنامه‌های درسی تعریف شوند، می‌توان آن‌ها را در درون طبقات قرار داد و آنگاه به تعریف آن‌ها از منظر طبقه‌ای که به آن متعلق‌اند، پرداخت. اما در ارتباط با استفاده از راهبرد و شیوه طبقه‌بندی لازم است که چند کار انجام شود. نخست آن که انواع طبقات مشخص شود و هر طبقه براساس ویژگی‌های کلی آن تعریف شود. ثانیا انواع برنامه‌های درسی مرتبط با هر طبقه در درون آن طبقه قرار گیرد.

صفحات کتاب :
204
کنگره :
‏‫‬‮‭LB1570‏‫‬‮‭/م4م2 1395
دیویی :
‏‫‬‮‭375/001
کتابشناسی ملی :
4395857
شابک :
‭978-600-309-227-3
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه مبنا و معنای برنامه درسی پنهان