نظر شما چیست؟
آنتونی ام. گرانت و آلیسون لی در کتاب هشت گام تا شادکامی تلاش نموده اند تا همه ی تجارب خود را در زمینه ی شادکامی پیش روی ما قرار دهند. این کتاب نشان می دهد که چگونه هشت نفر از ساکنان ماریکویل توانستند با به کارگیری برنامه ی معرفی شده در این کتاب، شادکامی خود را در طول هشت هفته ارتقاء دهند.

کتاب هشت گام تا شادکامی (Eight Steps To Happiness) بر اساس برنامه ی مستند تلویزیونی نوشته شده با نام «استرالیا را به یک کشور شاد تبدیل کنیم» که در کشور استرالیا به نمایش درآمده است و در آن به شادکامی از دیدگاه علمی می نگرد.

آنتونی ام. گرانت (Anthoni M. Grant) و آلیسون لی (Alison Leigh) در کتاب حاضر می کوشند تا پای خود را از سطح نصایح اخلاقی و توصیه های انگیزشی فراتر بگذارند و علم نوظهور «روان شناسی مثبت» را مورد بررسی و آزمون علمی قرار دهند. اگرچه در مجامع علمی و همایش های تخصصی از اهمیت روان شناسی مثبت سخن گفته می شود، اما سؤال اصلی آن است که آیا روان شناسی مثبت در واقعیت کارساز است و می تواند باعث کاهش فشارهای روانی زندگی روزمره شود؟

نویسندگان کتاب حاضر برای پاسخگویی به سؤالی که در بالا گفته شد، دست به یک آزمایش در ناحیه ی مرکزی و غربی شهر ماریکویل زدند. نتایج یک پژوهش ملی نشان داد که ساکنان بخش های مرکزی شهر سیدنی در مقایسه با ساکنان سایر نواحی و شهرهای استرالیا از میزان بهزیستی و سلامت پایین تری برخوردار هستند و ماریکویل نیز در حومه ی این ناحیه قرار دارد. به باور نویسندگان کتاب هشت گام تا شادکامی، چنانچه آزمایش آن ها باعث افزایش شادکامی ساکنین این ناحیه شود، پس می توان میزان شادکامی سایر افراد نواحی را نیز افزایش داد.

در این آزمایش، هشت نفر از ساکنین شهر ماریکویل به صورت داوطلبانه شرکت کردند و یک گروه متخصص نیز برای بررسی چگونگی اثربخشی برنامه بر میزان شادکامی آزمودنی ها استخدام شدند. در این آزمایش به منظور بررسی معیارهای علمی شادکامی از تصاویر مغزی، بررسی فعالیت ذهنی، ترشح بزاق و بررسی کارکردهای مختلف زندگی استفاده شد.

یافته ی جالب توجه آن بود که برنامه ی معرفی شده در کتاب هشت گام تا شادکامی، توانست در طول هشت هفته میزان شادکامی و بهزیستی آزمودنی ها را به طور بنیادی افزایش دهد و اثربخشی مثبت آن را به طور علمی اثبات نماید.
خوانندگان این کتاب نیز پس از مطالعه آن درخواهند یافت که چگونه این برنامه ی شواهد محورانه می تواند شادکامی آنان را نیز در هشت مرحله و هشت هفته افزایش دهد.

در بخشی از کتاب هشت گام تا شادکامی می خوانیم:

تغییر مثبت امکان پذیر است. افزایش دادن سطوح شادکامی در طول روز کاری تا حدودی آسان است. امروزه فنون علمی و معتبر فراوانی وجود دارد که می توانند باعث افزایش شادکامی، بهزیستی و معنا در زندگی ما شوند. همه ی افراد می توانند خود را تغییر دهند. شما نیز می توانید خود را تغییر دهید؛ توان تغییر دادن خود را دارید.
اما نکته ی اساسی و دشوار کار این حقیقت تلخ است که تغییر دادن، خود کار آسانی نیست و به تلاش جدی و مستمر نیاز دارد.
صفحات کتاب :
273
کنگره :
BF575‭‬ ‭/خ9‏‫‭گ4 1393
دیویی :
158/1
کتابشناسی ملی :
3041139
شابک :
978-964-236-461-9
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه هشت گام تا شادکامی