نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه های اسلامی

کتاب فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه های اسلامی نوشته رضا وطن دوست، میرزا علیزاده، علی جلائیان اکبرنیا و جواد ایروانی توسط انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.

نیازهای مادّی و معنوی، انسان را به «زندگی اجتماعی» کشانده است. وی جهت بهره گیری از خدمات مادّی و معنوی دیگران، نیازمند ارتباط با آن هاست و برای دوام ارتباط و زندگی جمعی، نیازمند ضابطه و قانون در روابط اجتماعی است؛ چه بدون ضابطه و پایبندی به آن، شالودۀ زندگی اجتماعی از هم می پاشد و اجتماع از بین می رود؛ از این رو، توجه کردن و به کار بستن اصولِ حاکم بر روابط اجتماعی برای افراد در نهادهای مختلف اجتماعی امری ضروری است و بر تمام اعضای جامعه است که از هنجارها، ارزش ها و قوانینی که اساس جامعه را تشکیل می دهد، پیروی نمایند. روشن است که این اصول در ابعاد گوناگون جامعه و در حوزه های اقتصاد، سیاست، اجتماع و فرهنگ تبلور دارد.

به کاربستن اصول پیش گفته از سوی افراد جامعه نیازمند انگیزه و ضمانت اجراست؛ چراکه به کار بستن برخی از قوانین از سوی گروهی و ترک آن از سوی دیگران، جامعه را به تعالی نخواهد کشاند. فشار فیزیکی و به کارگیری قید و بند بی حساب نیز چنین حاصلی نخواهد داشت. اساسی ترین ضمانت اجرایی در به کار بستن این اصول، بسترسازی و ایجاد فرهنگ مناسب آن است؛ از این رو، باید این اصول را به ارزش تبدیل نمود و در درون و برون (رفتار) به آن پایبند شد؛ چراکه نگاه ارزشی به اصول و تبدیل آن ها به فرهنگ، انگیزۀ انجام و پایبندی به آن را تقویت می نماید.

قرآن کریم که لفظ و معنای آن از سوی خداوند به بشر ارزانی شده و پیامبر اکرم(ص) و خاندان پاکش که به نیکی به جهانِ جان آدمی آشنا بوده اند و به خوبی مسیر تکامل و کمال را می دانسته اند راهکارهایی را برای بهتر زیستن فراروی بشریت نهاده اند؛ از این رو، بر این باوریم که آموزه های قرآنی و حدیثی منشور چگونه زیستن است و اصول و ارزش های درونی و رفتاری را جهت برقراری روابط اجتماعی مؤثر و کمال یافته به بشر پیشکش نموده اند.

کتابشناسی ملی :
1269714‮‬
شابک :
978-964-7673-58-7
سال نشر :
1387
صفحات کتاب :
400
کنگره :
BP230‮‬‏‫‭/ف46 1387‮‬
دیویی :
297/483‮‬

کتاب های مشابه فرهنگ روابط اجتماعی در آموزه های اسلامی