نظر شما چیست؟

معرفی کتاب قواعد فقه جزایی

کتاب قواعد فقه جزایی توسط انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است. از دیرباز، توسط اندیشمندان اسلامی در مذاهب مختلف فقهی، بویژه مذاهب اربعۀ اهل سنت، آثاری با عنوان «القواعد الفقهیه»، با ترتیب و نظم خاصی نگارش یافته و می یابد که در بعضی از آنها مثل کتاب القواعد حصنی، احکام بسیار کلی همچون قواعد خَمس، که می گویند مشتمل بر تمام فقه است، و در بعضی دیگر فروع فقهی، که سایر کتب فقهی نیز بسیار بدان ها پرداخته اند، تحت نام «قاعدۀ فقهی»، بی آن که تعریفی از قاعدۀ فقهی ارائه شود، به بحث گذاشته می شود.

از این بین قواعد الاحکام علامۀ حلّی، بدون این که ترتیب کتب قواعد فقه بر آن حاکم باشد به روش سایر کتب فقهی نگارش یافته است، که همه این ها و نیز اهمیت خاصی که به قواعد فقهی داده می شود، سؤالاتی را درباره ماهیت و مفهوم قاعدۀ فقهی و دامنه و منشأ آن به وجود آورده است.

به عبارت دیگر این سؤالات مطرح است که آیا قاعدۀ فقهی حکم شرعی است که به صورت نصّ خاص (اگر موردی یافت شود) وارد شده و در ابواب مختلف کاربرد دارد و یا اعم از نصّ خاص است و اصولاً قاعدۀ فقهی حاصل خاص و عام، مطلق و مقید، ناسخ و منسوخ و... است که دریافت ...

صفحات کتاب :
240
کنگره :
‏‫‬‮‭‭BP195‭/ق‌9 1394
دیویی :
‏‫‬‮‭‭297/375‬
کتابشناسی ملی :
4951054
شابک :
978-964-7673-09-9
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه قواعد فقه جزایی