1 / 3

چگونه رفتارهای خوب را به کودکم آموزش دهم؟

بیش از ۱۲۰۰ راهکار عملی برای حل مشکلات کودکان

موضوعات


دانلود کتاب چگونه رفتارهای خوب را به کودکم آموزش دهم؟

نوع محصول: کتاب‌الکترونیکی
حجم دانلود: 4.5 مگا بایت
صفحات کتاب : 703
34,900 تومان
افزودن به سبد خرید

خلاصه اثر

تربیت کودک یکی از سخت ترین و چالش برانگیزترین اموری است که والدین را درگیر خود می کند و البته یکی از ارزشمندترین نقش هایی است که دو جنس می توانند در طول زندگی خود داشته باشند.

کتاب «چگونه رفتارهای خوب را به کودکم آموزش دهم؟» مهارت های مورد نیاز شما در تربیت کودک را در اختیارتان می گذارد.

این کتاب بیش از ۱۲۰۰ راهکار عملی برای حل مشکلات کودکان دارد که برای بسیاری از والدین کارایی داشته است. اگر تازه صاحب فرزند شده اید و اگر کودکتان سال های آغازین کنجکاوی ها و رشد اجتماعی اش را می گذراند این کتاب را از دست ندهید و از راهنمایی های ارزشمند دکتر استیفن گاربر، دکتر ماریان دنیلز گاربر و روبین فریدمن اسپیزمن، روان شناسان خبره کودک در این کتاب استفاده کنید.

برچسب ها

مشخصات

نوع اثر : کتاب

صفحات کتاب : 703

کنگره : ‏‫‭HQ769‏‫‭/گ14چ8 1393

دیویی : ‏‫‭649/64

کتابشناسی ملی : 3531565

شابک : ‏‫978-964-236-603-3

سال نشر : 1393

فهرست

فصل 1:مراحل تغییر دادن رفتار کودک
مشکل را تعریف و مشخص کنید
هر بار فقط به یک مشکل بپردازید
سطح انتظارتان را پایین بیاورید
مصمم و ثابت قدم باشید
خوش بین باشید
اجازه دهید کودک بداند از او چه انتظاری دارید
فصل 2:روش های اولیه ی تربیت
1-2- چطور فرزندتان را تشویق کنید
رفتار فرزندتان را تشویق کنید، نه شخصیت او را
فرزندتان را به شکلی مشخص تشویق کنید
پیشرفت فرزندتان را تشویق کنید
به روشی مناسب تشویق کنید
از تشویق آنی استفاده کنید
تشویق را با عشق بی قیدوشرط درآمیزید
2-2- چگونه رفتارهای بد را نادیده بگیرید
ببینید کدام رفتارها را می توانید و کدام رفتارها را نمی توانید نادیده بگیرید
به بدرفتاری توجه نکنید
رفتار، پیش از بهتر شدن، بدتر می شود
رفتار خوب را تقویت کنید
3ـ2-چطور از روش «صفحه گرامافون شکسته» استفاده کنید
4-2- چطور پاداش بدهید
از کودک نظرخواهی کنید
پاداش ها را تغییر دهید
همیشه به قولی که می دهید، عمل کنید
به یاد بسپارید تغییر رفتار زمان بر است
5ـ2-چطور از جدول ها استفاده کنید
هر بار فقط روی یک رفتار (یا شاخه ای از رفتارها) تمرکز کنید
جدول را برای استفاده، خواندن و نگهداری ساده کنید
6ـ2- چطور تنبیه کنید
تنبیهی را انتخاب کنید که رفتار نامطلوب را کاهش دهد
از تنبیه به میزان کم اما مؤثر استفاده کنید
تنبیه را با ترکیبی از روش های تربیتی مثبت به کار ببرید
تنبیه را به تعویق نیندازید
همیشه پیامدها را بیان کنید
ثابت قدم باشید
تهدید توخالی نکنید
فرصت دهید رفتارهای خوب تمرین شود
در صورت تنبیه بدنی، آن را کوتاه و کنترل شده اعمال کنید
7ـ2- چطور روش محروم سازی را به کار ببرید
8ـ2-چطور روش «اصلاح جبرانی» را به کار ببرید
9ـ2-چگونه به سخنان کودک گوش دهید و با او صحبت کنید.
1-9-2- چگونه با کودک صحبت کنید تا به حرفتان گوش کند
2-9-2- چطور با کودک صحبت کنید
10ـ2- چطور به کودک آموزش دهید آرامشش را حفظ کند (یا چطور خودتان را آرام نگه دارید)
زمان آرام
فن نفس کشیدن
آرامش سازی عضلانی تدریجی
گام اول: دست های اسپاگتی
گام دوم: پاهای فولادی
گام سوم: شکم سفت مثل سنگ و تقویت آن
گام چهارم: چهره ی آرامش یافته
مرحله ی پنجم: کنترل افکار
گام ششم: تمرین
فصل 3:بر طرف کردن مشکلات صبحگاهی
1ـ3- کودک سحرخیز
1ـ1ـ3- به کودک آموزش دهید بیشتر بخوابد
2-1-3- به کودک آموزش دهید در تخت خوابش بازی کند
2ـ3- بچه های خواب آلود
1ـ2ـ3- مشاهده و انطباق
2ـ2ـ3- از انگیزه ی مثبت استفاده کنید
3ـ2ـ3- از زنگ های هشدار دهنده استفاده کنید
4ـ2ـ3- استقلال فردی را در کودک تشویق کنید
5 ـ2ـ3- بدن کودک را تحریک کنید
6ـ2ـ3-کودک را با پیامدهای رفتارش مواجه کنید
3-3- بدخلقی صبحگاهی
1ـ3ـ3- نادیده گرفتن نظام مند رفتار کودک
2ـ3ـ3- زمان بیدار شدن از خواب را تغییر دهید
3ـ3ـ3- شوخی کنید
4ـ3ـ3- بدرفتاری کودک را به او نشان دهید
5ـ3ـ3- محدودیت زمانی تعیین کنید
6ـ3ـ3- با صدای بلند بگویید که بدخلق است
7ـ3ـ3- از روش محروم سازی استفاده کنید
8ـ3ـ3-جدول خداحافظ بدخلقی
4-3- کودکانی که هنگام لباس پوشیدن تنبلی می کنند
1-4-3- فرایند لباس پوشیدن را برای کودک خوشایند کنید
2-4-3- ترتیب لباس پوشیدن را به کودک آموزش دهید
3-4-3- شیوه های لباس پوشیدن را به کودک بیاموزید
4-4-3- لباس های مناسب انتخاب کنید
5-4-3- با یکدیگر لباس بپوشید
6-4-3- از تمرین مثبت استفاده کنید
7-4-3- از مقاومت کودک بکاهید
8-4-3- لباس آتش نشانی
9-4-3- آماده کردن لباس های فردا
10-4-3- مسابقه با آلن
11-4-3- کودک را تشویق کنید رکورد خودش را بشکند
12-4-3- اهداف واقع بینانه تعیین کنید
13-4-3- بگذارید خود کودک با مشکلش مواجه شود
5 ـ3- کودکی که صبحانه نمی خورد
1-5-3-صبحانه خوردن را خوشایند کنید
2-5-3- هنگام تدارک صبحانه از کودک کمک بگیرید
3-5-3- چندان پایبند سنت غذایی نباشید
4-5-3- حجم صبحانه را کمتر کنید
5-5-3- غذاهای متنوع آماده کنید
6-5-3- کودک را در صبحانه خوردن همراهی کنید
7-5-3- حبوبات را بسته بندی کنید
8-5-3- از قطعه های ساختمان سازی استفاده کنید
9-5-3- از تصویر خورشید استفاده کنید
10-5-3- وقت بگیرید
6-3- شستشو و تمیزی
1-6-3- لوازم شستشو را در دسترس کودک قرار دهید
2-6-3- از همان سنین اولیه شروع کنید
3-6-3- به کودک فرصت انتخاب بدهید
4-6-3- به تمیز بودن پاداش بدهید
5-6-3- نقش یک بازرس خصوصی را ایفا کنید
6-6-3-پیامدهای بی توجهی به شستشو را به کار ببرید
7-3-کودک مسواک نمی زند
1-7-3- عادت مسواک زدن را از همان ابتدا تقویت کنید
2-7-3- شیوه ی مسواک زدن را به کودک آموزش دهید
3-7-3- با ایجاد انگیزه ی مثبت، عادت مسواک زدن را تقویت کنید
4-7-3- از دندان پزشکتان بخواهید کودکتان را به مسواک زدن تشویق کند
8-3- جمع آوری لباس ها
1-8-3- جمع آوری لباس ها را خوشایند کنید
2-8-3- تشویقش کنید
3-8-3- الگویی مناسب از رفتار را به او نشان دهید
4-8-3-جمع آوری لباس ها را آسان کنید
5-8-3-اتاق کودک را بازرسی کنید
6-8-3- از روش اصلاح جبرانی استفاده کنید
7-8-3- از پیامدهای طبیعی استفاده کنید
8-8-3- خیلی خاص و مشخص رفتار کنید
فصل 4:برطرف کردن مشکلات شبانگاهی
1-4- کودک نمی خواهد بخوابد
1-1-4- زمان خواب را مشخص کنید
2-1-4- از تشریفاتی که به کودک احساس امنیت می دهد به نفع خودتان استفاده کنید
3-1-4- روالی مشخص برای خواب تعیین کنید
4-1-4- با کودک درباره ی ترس ها و اضطراب هایش صحبت کنید
5-1-4- مواجهه با سندرم «سروکله اش دوباره پیدا شد!
6-1-4- حس همکاری را در کودک تقویت کنید
2-4- کودکانی که نیمه شب بیدار می شوند و از تخت بیرون می آیند
1-2-4- نادیده گرفتن نظام مند
2-2-4- به کودک برای خوابیدن دوباره کمک کنید
3-2-4- شیوه هایی را به او آموزش دهید که بتواند زمان را سپری کند
4-2-4- تقویت کنید و پاداش بدهید
3-4- کودک می خواهد کنار شما بخوابد
1-3-4- از همان ابتدا، مانع شکل گیری این عادت شوید
2-3-4- کودک را به تختش برگردانید
3-3-4- مانع از آن شوید که کودک وارد تخت تان شود
4-3-4- از راهکارهای «پس زدن» استفاده کنید
5-3-4- پاداش بدهید
6-3-4- اتاق کودک را جذاب کنید
7-3-4- از کمک تخصصی استفاده کنید
4-4- کودک می خواهد با برادرها و خواهران خود بخوابد
1-4-4- به بچه ها اعلام کنید که باید از همین حالا تنها بخوابند
2-4-4- با هم درباره ی ترس هایشان صحبت کنید
3-4-4- از جایگزین های دیگر استفاده کنید
4-4-4- تنها خوابیدن را تقویت کنید
5-4-4- از جدول پاداش «پری خواب» استفاده کنید
5-4- کودک در خواب راه می رود
1-5-4- نصب هشدار دهنده
2-5-4- راه های خروجی را مسدود کنید
3-5-4- به پیشنهاد زیر توجه کنید و آن را به کار ببرید
4-5-4- درصورت خواب گردی کودک به او پاداش دهید
5-5-4- از دارو استفاده کنید
6-4- کودک در خواب حرف می زند
1-6-4- حرف زدن کودک در خواب را نادیده بگیرید
-2-6-4- جای خواب کودک را عوض کنید
3-6-4- عواملی را که موجب حرف زدن کودک در خواب می شود، برطرف کنید
4-6-4- اول گوش فرا دهید بعد صحبت کنید
7-4- کودکانی که وحشت های شبانه را تجربه می کنند
1-7-4- کودک را آرام کنید
2-7-4- برنامه های خواب کودک را منظم کنید
3-7-4- با متخصص کودک مشورت کنید
8-4- کودکانی که کابوس می بینند
1-8-4- کودک را آرام کرده و به او اطمینان خاطر دهید
2-8-4- از هیجان شدید اجتناب کنید
3-8-4- با کودک درباره ی مشکلات، ترس ها و رخدادهای اضطراب آور صحبت کنید
4-8-4- کابوس های تکراری را جدی بگیرید
5-8-4- به کودک آموزش دهید از تدابیر حمایتی استفاده کند
فصل 5:مشکلات روزمره
1-5- کودک در کارهای خانه همکاری نمی کند
1-1-5- از همان ابتدا به کودک مسئولیت بدهید
2-1-5- کارهای مربوط به کودک را تغییر دهید
3-1-5- به کودک آموزش دهید چطور وظایفش را انجام دهد
4-1-5- از کودک توقع بیش از حد نداشته باشید و کم کاری اش را نیز نپذیرید
5-1-5- کارهای کودک را زیر نظر بگیرید
6-1-5- کودک باید مسئولیت کارهایش را بپذیرد
7-1-5- از پیامدهای طبیعی استفاده کنید
8-1-5- وقتی کودک وظایفش را انجام نمی دهد، از پیامد منفی استفاده کنید
2-5- کودک تمرین نمی کند
1-2-5- توانایی کودک را با علایقش هماهنگ کنید
2-2-5- معلمی بیابید که برای کودکتان مناسب باشد
3-2-5- کودکتان را به تمرین تشویق کنید
4-2-5- شنونده باشید
5-2-5- به نقاط مثبت تأکید کنید
6-2-5- پیشرفت کودک را تشویق کنید
7-2-5- با کودکتان قرارداد بنویسید
8-2-5- از مشوق های طبیعی استفاده کنید
9-2-5- با فشار همسالان مقابله کنید
3-5- کودک بیش از حد تلویزیون تماشا می کند
1-3-5- تماشای تلویزیون را از همان ابتدا محدود کنید
2-3-5- برنامه ی تماشای تلویزیون را برای خانواده کنترل کنید
3-3-5- برنامه تان را به اجرا درآورید
4-3-5- درباره ی قوانین منصف باشید و آن ها را روشن و شفاف بیان کنید
5-3-5- عادات تماشای تلویزیون را در خانه تغییر دهید
6-3-5- از تلویزیون به عنوان پاداش استفاده کنید
7-3-5- وقتی در خانه نیستید، تماشای تلویزیون را محدود کنید
8-3-5- با کودکتان تلویزیون تماشا کنید
4-5- کودک به بازی های رایانه ای اعتیاد پیدا کرده است
1-4-5- کودک را در بازی ها همراهی کنید
2-4-5- از بازی های رایانه ای به عنوان پاداش استفاده کنید
3-4-5- کودک را از بازی های رایانه ای اشباع کنید
4-4-5- از پیامدهای منفی استفاده کنید
5-5- کودک می خواهد، می خواهد، می خواهد
1-5-5- تجربه ی کودک را تغییر دهید
2-5-5- برای تغییر الگوی رفتاری کودک برنامه ریزی کنید
3-5-5- بیاموزید مقاومت کنید
6-5- کودک همیشه چیزها را فراموش و گم می کند
1-6-5- هم اکنون اقدام و از زیان های بعدی پیشگیری کنید
2-6-5- راهکارهای به یاد آوردن را به کودک بیاموزید
3-6-5- از پیامدهای طبیعی استفاده کنید
4-6-5- تلاش های بلند مدت را مورد تشویق کنید
7-5- کودک نمی تواند آرام بنشیند
1-7-5- بشمارید و دست بزنید
2-7-5- از زمان سنج استفاده کنید
3-7-5- کودک را ترغیب کنید زمان تعیین شده را تحمل کند
4-7-5- به کودک اجازه دهید اهداف زمانی اش را تعیین کند
5-7-5- مجسمه بازی کنید
6-7-5- گذر زمان را تماشا کنید
7-7-5- نشستن و برخاستن با علامت چراغ
8-7-5- کودک به صندلی چسبیده است
9-7-5- زمان را معاوضه کنید
8-5- کودک به دستورهای والدین توجه نمی کند
1-8-5- دستورهای خود را روشن، مشخص و کوتاه بیان کنید
2-8-5- توجه کودک را جلب کنید
3-8-5- دستورهایی را که می دهید پیگیری کنید
4-8-5- دستورها را به شکل بازی در آورید
5-8-5- نظارت کنید
6-8-5- تشویق، تشویق و تشویق!
7-8-5- بی توجهی کودک را نسبت به دستورها با پیامدهای منفی مواجه کنید
9-5- چرا، چرا، چرا؟
1-9-5- برای تحریک کنجکاوی از لحن کلام بزرگسالان استفاده کنید
2-9-5- به محتوای پرسش پاسخ دهید
3-9-5- برای پرسیدن زمان تعیین کنید
4-9-5- اجازه ندهید «چراهای بچه ها» مشکل ساز شود
10-5- کودک بهم ریختگی ها و کثیف کاری هایش را مرتب و تمیز نمی کند
1-10-5- از قبل برنامه ریزی کنید
2-10-5- آموزش دهید و نظارت کنید
3-10-5- خواسته های خود را به روشنی بیان کنید
4-10-5- پیامدهای منفی را در مورد کودک به کار ببرید
5-10-5- از تشویق و تقویت استفاده کنید
6-10-5- پیشگیری کنید و خلاق باشید
11-5- آداب معاشرت کودک ضعیف است
1-11-5- به آنچه می گویید، عمل کنید
2-11-5- هر دفعه فقط به یک نوع رفتار بپردازید
3-11-5- به کودکتان آداب معاشرت خوب را بیاموزید و آن را تقویت کنید
4-11-5- تشویق کنید
5-11-5- از راهکارهای تقویت استفاده کنید
6-11-5- رفتارهای نامناسب را اصلاح کنید
12-5- کودک روی دیوار و اسباب و اثاثیه می نویسد
1-12-5- به او آموزش دهید در جاهای مناسب بنویسد
2-12-5- شرایط مناسب نوشتن و نقاشی را برای او مهیا کنید
3-12-5- ناظر باشید
4-12-5- از پیامدهای طبیعی استفاده کنید
13-5- کودک به حرف های شما اعتنایی نمی کند
1-13-5- انتظارات تان را شفاف و مشخص بیان کنید
2-13-5- از تشویق و تقویت استفاده کنید
3-13-5- از پیامدهای طبیعی استفاده کنید
4-13-5- از تمرین مثبت استفاده کنید
فصل 6:مشکلات اولیه ی دوران کودکی
1-6- کودک مدام گریه می کند
1-1-6- متعادل رفتار کنید
2-1-6- چطور کودک بی قرار را آرام کنید
3-1-6- با کودک تماس بدنی داشته باشید
4-1-6- او را به محیط اطرافش علاقه مند کنید
5-1-6- کاری کنید بفهمد زمان خواب فرا رسیده است
6-1-6- یک گام جلوتر بروید
2-6- کودک از گهواره بیرون می آید
1-2-6- راهکارهای پیشگیری از این رویداد
2-2-6- بگویید نه !
3-2-6- چگونه اجازه ندهیم کودک از گهواره اش بیرون بیاید
3-6- لمس کردن، به دهان بردن، کاوش کردن
1-3-6- محیط اطراف کودک را ایمن کنید
2-3-6- از جایگزین های مناسب استفاده کنید
4-3-6- کودکان دو تا پنج ساله
4-6- انداختن، پرت کردن، به هم کوبیدن
1-4-6- شیوه ی برخورد با کودکی که اشیا را می اندازد
2-4-6- پرتاب اشیا
3-4-6- به هم کوبیدن اشیا
5-6- کودک نق نقو
1-5-6- جلوی آن را بگیرید
2-5-6- سریع واکنش نشان دهید
3-5-6- اجازه ندهید کودک با نق زدن به هدف خود برسد
6-6- کودک به والدین می چسبد و از آن ها جدا نمی شود
1-6-6- حس استقلال کودک را تشویق کنید
2-6-6- با رفت وآمد نزد کودک، او را برای جدایی آماده کنید
3-6-6- کودک را برای حضور پرستارش آماده کنید
4-6-6- کودک را برای آشنایی با مکان ها و موقعیت های جدید آماده کنید
5-6-6- وقتی زمان رفتن فرا رسید، بروید
6-6-6- برای رشد و افزایش استقلال کودک، برنامه ریزی کنید
7-6- خوابیدن در طول شب
1-7-6- کودک را برای خواب آماده کنید
2-7-6- عادت های سالم خواب را در کودک تقویت کنید
3-7-6- به کودک آموزش دهید در طول شب بخوابد
8-6- دست کشیدن از شیشه ی شیر
1-8-6- از قبل برنامه ریزی کنید
2-8-6- در زمان مناسب اقدام کنید
فصل 7:مشکلات دفع
1-7- آموزش آداب دستشویی رفتن
1-1-7- اول به کودک آموزش بدهید، سپس از او توقع داشته باشید
2-1-7- آموزش
2-7- شب ادراری
1ـ2ـ7- راه حل های پزشکی شب ادراری
2ـ2ـ7- راه حل های شب ادراری که علت آن هیجانی است
3ـ2ـ7- راهکارهایی برای شب ادراری هایی که به علل جسمانی بروز می کند
4ـ2ـ7- راهکارهایی برای شب ادراری هایی که به علت الگوی عمیق خواب بروز می کند
3ـ7- کودک نمی تواند تخلیه ی مدفوعش را کنترل کند
1ـ3ـ7- مشکل را از نظر پزشکی بررسی کنید
2ـ3ـ7- مطمئن شوید رژیم غذایی کودک مناسب است
3ـ3ـ7- بر ترس ها غلبه یابید
4-3-7- با مخالفت ها و مقاومت های کودک برخورد کنید
5-3-7- فرایند دستشویی رفتن را منظم کنید
6-3-7- پیشرفت کودک را تقویت کنید
7ـ3ـ7- ناتوانی کودک را در کنترل مدفوعش اصلاح کنید
8ـ3ـ7- صبور باشید
4ـ7- کودک خودش را در طول روز خیس می کند
1ـ4ـ7- مشکلات پزشکی احتمالی را بررسی کنید
2ـ4ـ7- ظرفیت و قدرت کنترل مثانه را بررسی کنید
3ـ4ـ7- ادرار کردن های عصبی را کاهش دهید
4ـ4ـ7- به کودک کمک کنید هنگام استفاده از دیگر دستشویی ها بر ترسش چیره شود
5ـ4ـ7- به کودک آموزش دهید در هر شرایطی به علائم مثانه اش توجه کند
5ـ7- کودک با مدفوع و ادرارش در جاهای نامناسب بازی می کند
1ـ5ـ7- کودک آموزش ندیده
2ـ5ـ7- کودک آموزش دیده
3-5-7- کودک ناسازگار
6-7- وقتی کودک از دیگر دستشویی ها استفاده نمی کند
1-6-7- ترس های کودک را مشخص کنید
2-6-7- آموزش های خود را از دستشویی های بی دغدغه تر آغاز کنید
3-6-7- مقابله با کثیفی ها یا میکروب ها
4-6-7- ترس های کودک را برطرف کنید
فصل 8 :بدخلقی و دیگر رفتارهای منفی
1-8- کودک نفس خود را حبس می کند
1-1-8- با پزشک مشورت کنید
2-1-8- مکانی امن مهیا کنید
3-1-8- بدرفتاری کودک را کاملاً نادیده بگیرید
4-1-8- به رفتار مثبت توجه کنید
5-1-8- اگر ضرورت دارد، راهکارهایی دیگر را جایگزین نادیده گرفتن کنید
2-8- بدخلقی های کودک
1-2-8- بدخلقی های کودک را نادیده بگیرید
2-2-8- اگر بدخلقی کودک ادامه دارد، از روش محروم سازی استفاده کنید
3-2-8- برای تقویت همکاری در کودک، از یک روش تشویقی و پاداش دهنده استفاده کنید
4-2-8- به کودک اجازه ندهید با بدخلقی از پذیرش مسئولیت هایش اجتناب کند
5-2-8- به کودک اجازه ندهید با بدخلقی هایش «نه» شما را به «بله» تغییر دهد
6-2-8- با بدخلقی در همان لحظه برخورد کنید
7-2-8- شرایطی را که موجب تشدید بدخلقی کودک می شود، تسهیل نکنید
8-2-8- زمانی که هیچ کدام از راهکارها کارایی ندارد
3-8-کودک وسایل خانه را خراب می کند
1-3-8- اسباب بازی های کودک را محدود کنید
2-3-8- کودک بیش فعالتان را آرام کنید
3-3-8- وسایل متفاوتی را برای بازی در اختیار کودک قرار دهید
4-3-8- به کودک آموزش دهید چطور احساساتش را ابراز کند
5-3-8- وقتی کودک از اسباب بازی اش مراقبت می کند، به او پاداش بدهید
6-3-8- وقتی کودک رفتار مخرب دارد، او را با پیامدهای آن مواجه کنید
7-3-8- از کمک های تخصصی بهره بگیرید
4-8- وقتی کودک فحش می دهد
1-4-8- الگوی خوبی برای کودک باشید
2-4-8- به بدزبانی یا فحش دادن کودک توجه نکنید
3-4-8- راه های جایگزین را به کودک آموزش دهید
4-4-8- از پیامدهای منفی استفاده کنید
5-8- وقتی کودک دروغ می گوید
1-5-8- معنای حقیقت را به کودک آموزش دهید
2-5-8- الگوی خوبی برای کودک باشید
3-5-8- شرایطی ایجاد نکنید که کودک دروغ بگوید
4-5-8- جریمه های مربوط به بدرفتاری را از دروغگویی جدا کنید
5-5-8- راستگویی را در کودک تقویت کنید
6-5-8- وقتی کودک به طور جدی و مداوم دروغ می گوید، به متخصص مراجعه کنید
6-8- کودک خواهان توجه دائمی است
1-6-8- وقتی کودک خواهان توجه نیست، به اندازه ی کافی به او توجه نشان دهید
2-6-8- وقتی کودک هنوز توجه دائمی می خواهد
3-6-8- به کودک کمک کنید احساس استقلال و اعتماد به نفس را در خود رشد دهد
4-6-8- به واکنش های کودک پاسخ دهید
7-8- کودک پاسخ نه را نمی پذیرد
1-7-8- پیش از حرف زدن، خوب فکر کنید
2-7-8- فرصت شک و تردید به کودک ندهید
3-7-8- نشان دهید جدی هستید و به حرفتان عمل خواهید کرد
4-7-8- احساس همکاری را در کودک تقویت کنید
8-8- کودک وسط حرف دیگران می پرد
1-8-8- همیشه تلاش کودک برای جلب توجهتان را تأیید کنید
2-8-8- به کودک بیاموزید حرف دیگران را به طور مناسب قطع کند
3-8-8- منتظر ماندن را به کودک بیاموزید
4-8-8- از روش های نادیده گرفتن نظام مند استفاده کنید
فصل 9:مشکلات مربوط به تندرستی
1-9- کودک نمی خواهد حمام کند
1-1-9- حمام را برای کودک خوشایند کنید
2-1-9- حس استقلال را در کودک پرورش دهید
3-1-9- حمام را به صورت روال اصلی زندگی در آورید
4-1-9- پیامدها را به کار ببرید
2-9- کودک دارو نمی خورد
1-2-9- نگرش مثبت داشته باشید
2-2-9- تا حد امکان دارو خوردن را برای خود و کودکتان راحت کنید
3-2-9- هدف از کارتان را برای کودک توضیح دهید
4-2-9- حس همکاری را در کودک تقویت کنید
3-9- کودک عینک نمی زند
1-3-9- آموزش آگاهی
2-3-9- به کودک بیاموزید که چطور با مشکلات ناشی از عینک زدن مقابله کند
3-3-9- از تقویت کننده ها استفاده کنید
4-9- کودک نمی تواند قرص هایش را بخورد
1-4-9- به کودک بیاموزید چطور قرص را ببلعد
5-9- کودک برای غذا خوردن بهانه گیری می کند
1-5-9- مصرف تنقلات را محدود کنید
2-5-9- زمان غذا خوردن را خوشایند کنید
3-5-9- توجه نکنید
4-5-9- خوب غذا خوردن را در کودک شکل دهید و تقویت کنید
6-9- شکایت های جسمانی بی اساس
1-6-9- ملاک هایی مشخص تعیین کنید
2-6-9- الگویی از رفتار سالم باشید
3-6-9- بیش از حد از کودک مراقبت نکنید
4-6-9- به کودک آموزش دهید چطور با استرس مقابله کند
5-6-9- روش های جدید جلب توجه را به کودک آموزش دهید
6-6-9- رفتار خوب و سالم را تقویت کنید
7-6-9- اگر کودک تظاهر به بیماری می کند، با او مقابله کنید
7-9- وقتی کودک مشکل اضافه وزن دارد
1-7-9- میزان غذا و سطح فعالیت کودک را به طور منظم ثبت کنید
2-7-9- از پزشک کمک بگیرید
3-7-9- فهرستی از غذاهای سالم تهیه کنید
4-7-9- روش غذایی سالم در پیش بگیرید
5-7-9- برای تغییر، توجهتان را به الگوهای خوردن و سبک زندگی معطوف کنید
6-7-9- برنامه ریزی کنید
7-7-9- برنامه ها را عملی کنید
8-9- بی اشتهایی عصبی ، پراشتهایی عصبی
1-8-9- مراقب علائم هشدار باشید
2-8-9- مشکل را نادیده نگیرید
3-8-9- از کمک تخصصی بهره مند شوید
9-9- حالت بدنی نامناسب
1-9-9- حالت بدنی نامناسب را به طور کامل بررسی کنید
2-9-9- عادت های کودک را معکوس کنید
3-9-9- ماهیچه هایی را که در داشتن حالت بدنی مناسب نقش دارد، تقویت کنید
فصل 10:مشکلات مربوط به بیرون رفتن با کودک
1-10- کودک روی صندلی ماشین نمی نشیند، کمربند ایمنی اش را نمی بندد و در ماشین بدرفتاری می کند
1-1-10- خودتان از کمربند ایمنی استفاده کنید
2-1-10- از همان ابتدای تولد شروع کنید
3-1-10- بستن کمربند ایمنی را به صورت یک قانون در آورید
4-1-10- از قبل برنامه ریزی کنید
5-1-10- با بدرفتاری برخورد کنید
2-10- کودک نمی تواند شیء مورد علاقه اش را کنار بگذارد
1-2-10- شروع نکنید
2-2-10- عادت کودک را متوقف کنید
3-2-10- او را برای کنار گذاشتن عادت قدیمی اش تشویق کنید
3-10- کودک از والدین جدا می شود، فاصله می گیرد و گم می شود
1-3-10- به کودک بیاموزید نزدیکتان بماند.
2-3-10- از قبل برنامه ریزی کنید
3-3-10- به کودک آموزش دهید در حد و مرزهای مشخص شده، بماند
4-3-10- پیامدها را به کار ببرید
4-10- کودک در حیاط خانه می ماند و وارد خیابان می شود
1-4-10- به کودک آموزش بدهید
2-4-10- قوانین امنیتی را به او آموزش دهید
3-4-10- مقابله با وسوسه ها را به کودک آموزش دهید
4-4-10- وقتی کودک قوانین را رعایت نمی کند، پیامدها را اعمال کنید
5-10- کودک از عهده ی بیان حرف خود بر نمی آید
1-5-10- از قبل برنامه ریزی کنید
2-5-10- نظامی خاص ایجاد کنید
6-10- کودک در جمع خوب رفتار نمی کند
1-6-10- از کودک توقعات معقول داشته باشید
2-6-10- از اقدامات پیشگیرانه استفاده کنید
3-6-10- حتماً پیامدهای تعیین شده را به کار ببرید
4-6-10- یک جلسه ی آموزشی برنامه ریزی کنید
فصل 11:مشکلات مربوط به مدرسه و یادگیری
1-11- کودک نمی خواهد به مدرسه برود
1-1-11- شرایط ماندن در خانه را مشخص کنید
2-1-11- علت را بیابید
3-1-11- شکاف بین خانه و مدرسه را پر کنید
4-1-11- کودک را به مدرسه ببرید
5-1-11- کودک را به حضور منظم در مدرسه تشویق کنید
6-1-11- حضور کودک در مدرسه را تشویق و تقویت کنید
7-1-11- برای درمان ترس شدید کودک از مدرسه (فوبیا) از متخصص کمک بگیرید
2-11- کودک تکالیف مدرسه اش را انجام نمی دهد
1-2-11- برای کودک مشخص کنید چه توقعاتی از او می رود
2-2-11- برای انجام تکالیف درسی برنامه ریزی کنید
3-2-11- بر شیوه ی مطالعه ی کودک نظارت داشته باشید و آن را تقویت کنید
4-2-11- شیوه ی برنامه ریزی و مهارت های مطالعه را به کودک بیاموزید
5-2-11- میزان تشویق ها را افزایش دهید
6-2-11- از پیامدهای منفی استفاده کنید
7-2-11- به کودک مسئولیت های بیشتری بسپارید
3-11- مشکلات معلم و دانش آموز
1-3-11- بین واقعیت و خیال تمایز قایل شوید
2-3-11- با کودکتان صحبت کنید
3-3-11- رفتارهایی را که موجب خشنودی معلم می شود، به کودک بیاموزید
4-3-11- با معلم صحبت کنید
5-3-11- به عنوان آخرین راهکار، با مسئولان مدرسه صحبت کنید
4-11- کودک پرکار و کودک کم کار
1-4-11- توقعات واقع بینانه تعیین کنید
2-4-11- به کودک پرکار کمک کنید با آرامش تلاش کند
3-4-11- به کودک کم کار کمک کنید به سطح مناسب برسد
5-11- کودک به راحتی سرخورده و ناامید می شود و نمی تواند فشارها را تحمل کند
1-5-11- منبع فشار بر کودک را مشخص کنید
2-5-11- واکنش های مناسب در مواجهه با ناامیدی را به کودک بیاموزید
3-5-11- منبع ناامیدی و ناکامی کودک را شناسایی و به او کمک کنید
6-11- کودک در شروع امتحانات به اضطراب و وحشت دچار می شود
1-6-11- فضای پذیرش به وجود آورید
2-6-11- مطمئن شوید کودک آماده است
3-6-11- مهارت آرامش سازی را به کودک بیاموزید
4-6-11- از خود گویی های مثبت استفاده کنید
5-6-11- کودک را نسبت به شرایط امتحان حساسیت زدایی کنید
6-6-11- امتحان در خانه
7-11- کودک تقلب می کند
1-7-11- کودک را با تقلبش مواجه کنید
2-7-11-کودک را ترغیب کنید اشتباهش را بپذیرد و جبران کند
3-7-11- معیارهای واقع بینانه تعیین کنید
4-7-11- در صورت لزوم زمان درس خواندن را افزایش دهید
5-7-11- درستکاری را در کودک تقویت کنید
8-11- کودک در مدرسه بدرفتاری می کند
1-8-11- اطلاعات را گردآوری کنید
2-8-11- مشکل را شناسایی کنید
3-8-11- برنامه ای برای تغییر رفتار کودک تنظیم کنید
4-8-11- محیط خانه و مدرسه را به یکدیگر پیوند دهید
5-8-11- پیامدهای منفی را به کار ببرید
9-11- خیالبافی
1-9-11- تعیین کنید آیا خیالبافی مشکل است یا خیر
2-9-11- دلایل خیالبافی را تعیین کنید
3-9-11- مانع خیالبافی شوید و برای انجام تکالیف درسی محدودیت زمانی تعیین کنید
4-9-11- با معلم همکاری کنید
10-11- کودک تکالیف درسی اش را با بی دقتی انجام می دهد
1-10-11- مشکل را به روشنی تعریف کنید
2-10-11- میزان دقت و توجه کودک را بررسی کنید
3-10-11- دقت و توجه کودک را افزایش دهید
4-10-11- پیامدهای تعیین شده را اعمال کنید
11-11- کودک نمی تواند دستورالعمل ها را رعایت کند
1-11-11- مشکل را به دقت مشخص کنید
2-11-11- سطح توجه کودک را بهبود دهید
3-11-11- راهکارها را به کودک بیاموزید
12-11- کودک در اتمام تکالیف درسی اش مشکل دارد
1-12-11- ببینید آیا رفتار کودک علامت مشکل است یا خیر
2-12-11- اختلاف های یادگیری را تعدیل کنید
3-12-11- در صورت لزوم، از او حمایت های خاص به عمل آورید
13-11- تشویقش کنید روی کارش متمرکز بماند
1-13-11- مشکل را شناسایی کنید
2-13-11- ترس کودک از صحبت در جمع را از بین ببرید
3-13-11- باور او را تغییر دهید
14-11- کودک به ناتوانی های یادگیری دچار است
1-14-11- علائم اولیه ی ناتوانی یادگیری
2-14-11- ناتوانی یادگیری را تشخیص دهید
3-14-13- درباره ی ناتوانی یادگیری با کودک و خانواده صحبت کنید
4-14-11- مهارت های سازگاری واقع بینانه را پرورش دهید
5-14-11- نقاط قوت کودک را مورد تأیید قرار دهید
6-14-11- به کودک کمک کنید مهارت های اجتماعی را رشد دهد
7-14-11- منتظر معجزه نباشید
15-11- کودک اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی یا بدون بیش فعالی دارد
1-15-11- کودکی را که به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی دچار است، شناسایی کنید
2-15-11- برای به حداقل رساندن مشکلات، باید با اختلالات کمبود توجه و بیش فعالی به روشی مناسب برخورد کنید
3-15-11- از داروها درست استفاده کنید
4-15-11- کلاس درس را بازسازی کنید
5-15-11- ساختار محیط خانه را با نیازهای کودک هماهنگ کنید
6-15-11- شیوه ی کنترل بر خود را به او یاد بیاموزید
7-15-11- به گروه های حمایتی بپیوندید
فصل 12:عادت های عصبی
آرامش سازی
آگاهی
شرایط یا تداعی بین رخدادها را تغییر دهید
رفتارهای جایگزین
انگیزه
تمرین
1-12- مکیدن انگشت
1-1-12- واکنش غیر ارادی مکیدن نوزاد را تسکین دهید
2-1-12- از نادیده گرفتن نظام مند استفاده کنید
3-12- برنامه ای مناسب طرح ریزی کنید
4-1-12- برای کودکان بزرگ تر از درمان تأکیدی استفاده کنید
2-12- کودک دندان غروچه می کند
1-2-12- آرامش سازی را به کودک آموزش دهید
2-2-12- با دندان پزشک مشورت کنید
3-2-12- به کودک آگاهی بدهید
4-2-12- به کودک انگیزه بدهید
5-2-12- وقتی کودک دندان غروچه نمی کند به او پاداش بدهید
6-2-12- تنفس با دهان باز را به کودک آموزش دهید
7-2-12- حالا به عادت فشردن دندان ها در شب بپردازید
3-12- لکنت زبان
1-3-12- لکنت های اولیه را نادیده بگیرید
2-3-12- به کودک بیاموزید که چطور با آرامش صحبت کند
3-3-12- به کودک بیاموزید تنفسش را کنترل کند
4-3-12- کودک را نسبت به موقعیت های لکنت آور حساسیت زدایی کنید
5-3-12- گفتگوی جمعی را تمرین کنید
6-3-12- با متخصصان مشورت کنید
4-12- ناخن جویدن
1-4-12- به کودک آرامش سازی را آموزش دهید
2-4-12- آگاهی را به کودک آموزش دهید
3-4-12- موقعیت را تغییر دهید و تداعی ها را بشکنید
4-4-12- به کودک بیاموزید به نحوی مانع ناخن جویدنش شود
5-4-12- کودک را تقویت کنید و به او انگیزه بدهید
5-12- تیک های عصبی (پرش ماهیچه ای)
1-5-12- اضطراب را کاهش و آرامش سازی را آموزش دهید
2-5-12- آگاهی را آموزش دهید
3-5-12- به کودک بیاموزید حرکتی مناسب را جایگزین تیکش کند
4-5-12- کودک را تشویق و او را به تمرین ترغیب کنید
5-5-12- از تمرین منفی استفاده کنید
6-12- وسواس تمیزی
1-6-12- دلایل وسواس را برای کودک توضیح دهید
2-6-12- مهارت های آرامش سازی را به کودک بیاموزید
3-6-12- الگوهای فکری را تغییر دهید
4-6-12- از کودک بخواهید کمی کثیف کاری کند
5-6-12- باهم به توافقی عاقلانه برسید
6-6-12- با متخصصان مشورت کنید
7-12- کودک موهایش را می کند
1-7-12- با پزشکتان مشورت کنید
2-7-12- آرامش سازی را آموزش دهید
3-7-12- آگاهی کودک را افزایش دهید
4-7-12- عادت کودک را تغییر دهید
5-7-12- تشویق کنید و پاداش بدهید
8-12- کودک انگشت در بینی می کند
1-8-12- آگاهی کودک را افزایش دهید
2-8-12- رفتارهای جایگزین را به کودک بیاموزید
3-8-12- زمان ها و مکان هایی را که کودک انگشت در بینی می کند، شناسایی کنید
4-8-12- تشویق کنید و پاداش بدهید
9-12- کودک سرش را می کوبد و بدنش را تکان می دهد
1-9-12- از نادیده گرفتن نظام مند استفاده کنید
2-9-12- محیط کودک را تغییر دهید
3-9-12- به کودک کمک کنید آرام شود
4-9-12- برای کودک فرصتی مهیا کنید تا تکان بخورد
5-9-12- موقعیت را محدود کنید
6-9-12- تا زمانی که کودک نخوابیده است، او را زیر نظر بگیرید
7-9-12- با متخصص مشورت کنید
10-12- کودک صدای انگشتان خود را در می آورد (انگشت شکستن)
1-10-12- مشوق آرامش سازی باشید
2-10-12- آگاهی را به کودک آموزش دهید
3-10-12- رفتارهای جایگزین را به کودک بیاموزید
4-10-12- به کودک انگیزه بدهید
11-12- کودک از خود صدا در می آورد
1-11-12- کودک را آگاه کنید
2-11-12- آرامش سازی را به کودک بیاموزید
3-11-12- رفتارهای مقابله ای را به کودک بیاموزید
4-11-12- به کودک پاداش بدهید
فصل 13:مشکلات با همسالان و خواهر و برادرها
1ـ13-کودک مشاجره و جنگ و جدل می کند
1ـ1ـ13- الگوهای بهنجار و نابهنجار را مشخص کنید
2ـ1ـ13- به کودک بیاموزید برای برطرف کردن اختلاف ها از راه حل هایی مناسب استفاده کند
3ـ1ـ13- حساب جنگ و دعواها و جر و بحث ها را ثبت کنید
4ـ1 ـ13- به پیشرفت کودک پاداش بدهید
5ـ1ـ13- در صورت لزوم از پیامدهای منفی استفاده کنید
2ـ13- کودک تف می کند، می زند و گاز می گیرد
1ـ2ـ13- از همان ابتدا وقتی کودک چنین واکنش هایی را به کار می برد، عدم تأییدتان را به او نشان دهید
2ـ2ـ13- رفتارهای جایگزین را به کودک بیاموزید
3ـ2ـ13- پیشگیری کنید
4ـ2ـ13- از پیامدهای منفی استفاده کنید
5ـ2ـ13- به کودک بیاموزید خودش را کنترل کند
6ـ2ـ13- کودک را برای کنترل رفتارش تقویت کنید
7ـ2ـ13- اگر گاز گرفتن شدید است و استمرار دارد، با متخصص مشورت کنید
3ـ13- کودک بیش ازحد حساس است
1ـ3ـ13- اتفاقات را تحلیل و بررسی کنید
2ـ3ـ13- کودک را نسبت به آزار و اذیت حساسیت زدایی کنید
3ـ3ـ13- به کودک پاسخی جدید آموزش دهید
4ـ3ـ13- از کودک بپرسید در دنیای واقعی چگونه عمل می کند
5ـ3ـ13- تلاش های کودک را تقویت کنید
4ـ13- کودک قلدری می کند و سر به سر بچه های دیگر می گذارد
1ـ4ـ13- علت ها را شناسایی کنید
2ـ4ـ13- الگویی از رفتار مناسب را به کودک بیاموزید
3ـ4ـ13- مهارت های رهبری مثبت و رفتارهای جایگزین را به کودک بیاموزید
4-4-13- شرایط بازی و همبازی ها را تغییر دهید
5-4-13- از پیامدهای منفی استفاده کنید
6-4-13- رفتار مثبت را تقویت و تشویق کنید
5-13- کودک در دوست یابی و حفظ آن مشکل دارد
1ـ5 ـ13- شرایط را برای برقراری ارتباط دوستانه مهیا کنید
2ـ5ـ13- ببینید علت مشکل چیست
3ـ5ـ13- با کودک صحبت کنید
4ـ5ـ13- اهداف رابطه ی دوستانه را تعیین کنید
5ـ5ـ13- الگوی خوبی باشید
6ـ5ـ13- با بازی نقش به کودک آموزش دهید
7ـ5ـ13- برای کودک فرصت تمرین در موقعیت های مختلف را فراهم کنید
8ـ5ـ13- مشاهده کنید و باز خورد بدهید
9ـ5ـ13- دوباره سعی کنید
6ـ13- رقابت بین خواهرها و برادرها
1ـ6ـ13- برای ورود کودک جدید آماده شوید
2ـ6ـ13- بچه ها را با هم مقایسه نکنید
3ـ6ـ13- در دام رفتار منصفانه نیفتید
4ـ6ـ13- قوانین را تعیین کنید
5ـ6ـ13- به بچه ها آموزش دهید چطور اختلاف هایشان را برطرف کنند
6ـ6ـ13- احساس همکاری را در کودک تقویت کنید
7ـ6ـ13- از کودکان بخواهید به دنبال راه حل هایی سازنده باشند
8ـ6ـ13- وقتی کودکان دعوا می کنند، از راهکار محروم سازی استفاده کنید
9ـ6ـ13- از اصلاح جبرانی استفاده کنید
7ـ13- کودک وسایلش را با دیگران سهیم نمی شود
1ـ7ـ13- نیاز به مشارکت را به کودک بیاموزید
2ـ7ـ13- مهارت های سهیم شدن را به کودک بیاموزید
3ـ7ـ13- تشویق کنید و پاداش بدهید
4ـ7ـ13- از پیامدهای طبیعی استفاده کنید
8ـ13- کودک تسلیم فشار همسالان می شود
1ـ8 ـ13- رابطه ی خود با کودکتان را تقویت کنید
2ـ8ـ13- عزت نفس کودک را پرورش دهید
3ـ8ـ13- به کودک کمک کنید دوستی های مثبت شکل دهد
4ـ8 ـ13- برای کنترل گروه، مهارت جرأت ورزی را به کودک بیاموزید
5ـ8ـ13- جرأت ورزی کودک را تشویق کنید و پاداش بدهید
6ـ8ـ13- اگر کودک از همسالانش پیروی می کند و به دردسر می افتد، او را با پیامدهای رفتارش مواجه کنید
9ـ13- کودک جنبه ی برد و باخت ندارد
1ـ9ـ13- مفهوم روحیه ی ورزشکارانه را توضیح دهید
2ـ9ـ13- آداب برد و باخت را تمرین کنید
3ـ9ـ13- رفتارهای ورزشی نامناسب را نپذیرید
4ـ9ـ13- روحیه ی ورزشکاری خوب را تقویت کنید
10ـ13- کودک لاف می زند و خودستایی می کند
1ـ10ـ13- لاف زدن های جزئی را نادیده بگیرید
2ـ10ـ13- روی خودستایی کودک برچسب بزنید
3ـ10ـ13- دلایل لاف زنی کودک را بیابید
4ـ10ـ13- به کودک بیاموزید برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران، از روش های دیگری استفاده کند
5ـ10ـ13- الگوی خوبی باشید
6ـ10ـ13- وقتی کودک لاف نمی زند، تشویقش کنید
7ـ10ـ13- عزت نفس کودک را بسازید
8ـ10ـ13- از پیامدهای منفی استفاده کنید
فصل 14:ترس ها
1ـ14- ترس از حیوانات
1ـ1ـ14- علائم اولیه ی ترس را نادیده بگیرید یا به آن اهمیت ندهید
2ـ1ـ14- ببینید کودک از چه چیز می ترسد
3ـ1ـ14- تصاویری از حیوانی را که کودک از آن می ترسد، به او نشان دهید
4ـ1ـ14- برای کودک داستان هایی درباره ی حیوانات تعریف کنید
5ـ1ـ14- فیلم ها و برنامه هایی درباره ی حیات وحش تماشا کنید
6ـ1ـ14- حیوانات را از دور تماشا کنید
7ـ1ـ14- الگوی خوبی باشید
8ـ1ـ14- با بازی نقش، روش نزدیک شدن به حیوان را نشان دهید
9ـ1ـ14- با هم به حیوان نزدیک شوید
10 ـ1ـ14- تجربه ی کودک با حیوان را افزایش دهید
11ـ1ـ14- با کودک درباره ی نگهداری حیوان خانگی صحبت کنید
2 ـ14- کودک از حشرات می ترسد
1ـ2ـ14- از ترس جلوگیری کنید
2ـ2ـ14- کودک را یاری دهید تا بر ترسش چیره شود
3ـ2ـ14- کودک را تشویق کنید
3ـ14- کودک از رعد و برق و دیگر شرایط آب و هوایی می ترسد
1ـ3ـ14- آرامش سازی را آموزش دهید
2ـ3ـ14- کودک را نسبت به ترسش حساسیت زدایی کنید
3ـ3ـ14- از روش تشویق و تقویت استفاده کنید
4ـ14- کودک از تاریکی می ترسد
1ـ4ـ14- با کودک درباره ی ترسش صحبت کنید
2ـ4ـ14- با انجام برخی بازی ها، کودک را نسبت به ترسش حساسیت زدایی کنید
3ـ4ـ14- به کودک درباره ی تاریکی اطمینان خاطر بدهید
4ـ4ـ14- از تقویت کننده ها استفاده کنید
5ـ4ـ14- پاداشی ویژه به کودک بدهید
5ـ14- کودک از صداهای بلند می ترسد
1ـ5ـ14- آرامش سازی را به او بیاموزید
2ـ5ـ14- او را نسبت به ترس حساسیت زدایی کنید
6ـ14- کودک از ارتفاع می ترسد
1ـ6ـ14- از ترس پیشگیری کنید
2ـ6ـ14- مهارت های انطباقی را به کودک بیاموزید
3ـ6ـ14- از روش بالا رفتن از نردبان استفاده کنید
4ـ6ـ14- کودک را در شرایط واقعی قرار دهید
7ـ14- کودک از مکان های بسته می ترسد
1ـ7ـ14- احساسات کودک را تشخیص دهید و درباره ی آن گفتگو کنید
2ـ7ـ14- مهارت های انطباقی را به او بیاموزید
3ـ7ـ14- در موقعیت های واقعی تمرین کنید
4ـ7ـ14- به کودک بیاموزید احساساتش را مهار کند
8ـ14- کودک از مرگ می ترسد
1ـ8ـ14- به پرسش های کودک با صداقت و مهربانانه پاسخ دهید
2ـ8ـ14- درباره ی چرخه ی زندگی به کودک آموزش دهید
3ـ8ـ14- با کودک درباره ی بیماری های مهلک صحبت کنید
4ـ8ـ14- به کودک اجازه دهید احساساتش را ابراز کند
5ـ8ـ14- کودک را برای مراسم تدفین آماده کنید
9ـ14- کودک از تزریق آمپول یا سرم، دیدن خون، و رفتن به مطب دکتر و بیمارستان می ترسد
1ـ9ـ14- باورهای نادرست کودک را اصلاح کنید
2ـ9ـ14- مهارت های انطباقی را به کودک بیاموزید
3ـ9ـ14- ترس کودک از تزریق آمپول را حساسیت زدایی کنید
4ـ9ـ14- درباره ی پزشکان و پرستارها حس خوبی به کودک بدهید
10ـ14- کودک از سوار شدن به ماشین یا هواپیما می ترسد
1ـ10ـ14- الگوی خوبی باشید
2ـ10ـ14- کودک را نسبت به ترس از پرواز حساسیت زدایی کنید
3ـ10ـ14- ترس کودک از سوار شدن به ماشین را حساسیت زدایی کنید
11ـ14- کودک از دزدها و آدم رباها می ترسد
1ـ11ـ14- بیش از حد مراقبت نکنید
2ـ11ـ14- کودک را در معرض خبرهای جرم و جنایت قرار ندهید
3ـ11ـ14- در صورت لزوم، موقعیت را برای کودک توضیح دهید
4ـ11ـ14- اقدامات احتیاطی را به کودک بیاموزید
5ـ11ـ14- شیوه های مقابله با ترس های بی پایه و اساس را به کودک بیاموزید
6ـ11ـ14- با به کارگیری وسایل امنیتی، ترس های کودک را کاهش دهید
7ـ11ـ14- مهارت های آرامش سازی را به کودک بیاموزید
12ـ14- کودک از صحبت در جمع می ترسد
1ـ12 ـ14- آرامش سازی را بیاموزید
2ـ12ـ14- ترس کودک را مشخص کنید
3ـ12ـ14- مهارت صحبت در جمع را به کودک بیاموزید
4ـ12ـ14- ترس کودک را حساسیت زدایی کنید
5ـ12ـ14- کودک را نسبت به اشتباه کردن حساسیت زدایی کنید
6ـ12ـ14- در موقعیت های واقعی تمرین کنید
13ـ14- کودک از خوابیدن در بیرون از خانه می ترسد
1ـ13ـ14- ترس کودک را شناسایی کنید
2ـ13ـ14- فهرستی از مکان هایی تهیه کنید که کودک می تواند شب ها در آن جا بماند
3ـ13ـ14- برای جلسه ی تمرین آماده شوید
4ـ13ـ14-کودک را آماده کنید
5ـ13ـ14- به او پاداش بدهید
6ـ13ـ14- از خانه های دیگر اقوام و دوستان استفاده کنید
7ـ13ـ14- برنامه را به دیگر مکان ها گسترش دهید
14ـ14- کودک از مهمانی ها و گردهمایی های اجتماعی می ترسد
1 ـ14ـ14- ترس کودک را شناسایی کنید
2ـ14ـ14- در منزل خودتان مهمانی بر پا کنید
3ـ14ـ14- کودک را نسبت به ترس حساسیت زدایی کنید
4ـ14ـ14- از تشویق و پاداش استفاده کنید
5 ـ14ـ14- به تمرین ادامه دهید
15ـ14- کودک از آب می ترسد
1ـ15ـ14- ترس از آب را پیشگیری کنید
2ـ15ـ14- ببینید چه چیز کودک را می ترساند
3ـ15ـ14- به تدریج به کودکتان انگیزه بدهید تا آب را تجربه کند
4ـ15ـ14- شنا کردن را به کودک بیاموزید
فصل 15:مشکلات رفتاری خاص
1ـ15- کودک دزدی می کند
1ـ1ـ15- مفهوم مالکیت را به کودک بیاموزید
2ـ1ـ15- به کودک بیاموزید «میل شدیدش» را کنترل کند
3ـ1ـ15- به رفتار کودک برچسب بزنید
4ـ1ـ15- از پیامدهای منفی استفاده کنید
5ـ1ـ15- به رفتار درستکارانه ی کودک پاداش بدهید
6ـ1ـ15- نظارت کنید
2ـ15- وقتی کودک آتش افروزی می کند
1ـ2ـ15- به کودک بیاموزید چطور با آتش رفتار کند
2ـ2ـ15- سطح نظارت و احتیاط را افزایش دهید
3ـ2ـ15- اجازه دهید اشتیاقش به آتش را ارضا کند
4ـ2ـ15- بررسی کنید و ببینید آیا کودک نکات ایمنی را رعایت می کند یا خیر
5ـ2ـ15- در صورت لزوم، از کمک حرفه ای استفاده کنید
3ـ15- کودک نسبت به حیوانات بی رحم است و به آن ها آسیب می زند
1ـ3 ـ15- به کودک بیاموزید چطور با حیوانات بازی کند
2ـ3ـ15- کودک را از بازی با حیوان محروم کنید
3ـ3ـ15- از روش اصلاح جبرانی استفاده کنید
4ـ3ـ15- رفتار مناسب کودک را تقویت کنید
5-3-15 - از متخصص کمک بگیرید
4-15 - وقتی کودک با اندام تناسلی اش بازی می کند
1-4-15 - واکنش شدید نشان ندهید
2-4-15- آموزش مسائل جنسی را از همان کودکی شروع کنید
3-4-15 - خودتان نیز با حیا رفتار کنید
4-4-15 - برخی رفتارها را به سوی مکان های خصوصی جهت بدهید
5-4-15- روش های کاهش تنش را آموزش دهید
6-4-15 - عادت کودک به بازی با اندام تناسلی را تغییر دهید
7-4-15- پیامدها را به کار ببرید
8-4-15 - از متخصص کمک بگیرید
فصل 16:مشکلاتی که یک کتاب قادر به حل آن نیست
1-16- رفتارهای خودنابودسازی
1-1-16- وقتی کودک درباره ی خودکشی حرف می زند یا به آن فکر می کند
2-1-16- رفتارهای تکانشی شدید
3-1-16 - آسیب رساندن به خود
2-16- رفتارهایی که موجب نابودی دیگران می شود
1-2-16- پرخاشگری شدید
2-2-16- آتش افروزی
3-2-16- بی رحمی نسبت به حیوانات
4-2-16 - مصرف مواد مخدر
3-16 - رفتارهای مشکل آفرین مزمن
4-16 - رفتارهای عجیب و غریب
5-16 - دلایل دیگری که باید از متخصصان کمک بگیرید
فصل 17:چگونه از متخصصان روان درمان کمک بگیرید
انتخاب درمانگر
فرایند درمان را رها نکنید

محصولات مشابه

بیشتر

نظرات