امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 18,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شرح شهادت آفتاب

کتاب شرح شهادت آفتاب (ع) برجسته ترین اثر روایی تاریخی خطیب خوارزمی است که در آن همه ی اخبار، روایات و احادیث با ذکر سلسله سند آمده که شیوه ای ممتاز در تاریخ نگاری اسلامی است.

کتاب شرح شهادت آفتاب، گزارش پارسی مستند ترین مقتلی است که از آغاز تاکنون پیرامون واقعه ی عاشورا نوشته شده است! نویسنده ی این مقتل مستند، خطیب خوارزمی شافعی مذهب، دانشمند ایرانی سده ششم مهشیدی است! این دانشمند سنی مذهب ارادت و اعتقادی شگفتی به ساحت اهل بیت داشته و با نگارش این مقتل مستند و بی مانند، ارادت خویش را ابراز داشته است.

گزیده شرح شهادت آفتاب 

محمّد حنفیه آماده شد و از مدینه راهی گردید و رفت تا که در شام بر یزید پسر معاویه درآمد. چون اجازه ورود خواست به او اجازه داد و وی را گرامی داشت و به خویش نزدیک ساخت و بر تخت در کنارش نشاند و رو کرد به وی و گفت:«ای ابوالقاسم! خداوند ما و تو را در مصیبتِ ابوعبداللّه حسین، اَجْر و مزد دهاد! به خدا سوگند که اگر قتلِ حسین تو را شکست مرا نیز شکست و اگر تو را به درد آورد مرا نیز به درد آورد و اگر جنگِ با او بر عهده من بود او را نمی کشتم و کشته شدن را از او باز می داشتم هر چند در این راه انگشتانم بریده می شد و چشمانم را از دست می دادم و هرچه در توان داشتم نثار او می کردم؛

اگر چه او به من ستم کرد و رشته خویشاوندی مرا برید و در حقّم با من ستیزید! ولی عُبَیْداللّه پسر زیاد نظرم را در این باره نمی دانست، خود سری نموده در کشتنِ او شتاب کرد و وی را کشت! و آنچه گذشته جبران شدنی نیست! بعد از این، بر ما نسزد که خود را خوار و خفیف کنیم، بر برادرت نمی سزد که در خلافتی که خداوند آن را ویژه ما گردانیده با ما می ستیزید!

صفحات کتاب :
568
کنگره :
BP41/5‏‫‬‭/‮الف‬3344م7041 1390
دیویی :
297/9534
کتابشناسی ملی :
2583721
شابک :
978-600-176-046-4‬
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه شرح شهادت آفتاب