امتیاز
5 / 5.0
دریافت الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
رایگان

نظر دیگران

نظر شما چیست؟
قاسم نصیرزاده در کتاب چگونه اعتماد به نفسم را افزایش دادم، داستان زندگی اش را روایت می کند که چگونه و با چه تمرین ها و راهکارهایی اعتماد به نفسش را افزایش داده است.

مهم ترین عامل موفقیت و پیشرفت، اعتماد به نفس است؛ در حقیقت، کلید اصلی تمام موفقیت های بشر به شمار می رود. هر چقدر موفقیت های بزرگ تری می خواهید باید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. همۀ ما در کودکی به خاطر سرزنش ها و تحقیرها و برچسب هایی که از طرف خانواده و جامعه بر پیکرمان زده شده است اعتماد به نفس خود را از دست داده ایم؛ برای همین نقطۀ شروع تغییر شرایط، پیشرفت و موفقیت، ساختن اعتماد به نفسی قوی است.

در جامعۀ ما خیلی از افراد اصلاً تعریفی از اعتماد به نفس ندارند و معنای واقعی آن را نمی دانند و فکر می کنند اعتماد به نفس چیزی ذاتی است که برخی آن را دارند و برخی ندارند. حتی تصور نمی کنند که می توان آن را رشد داد و تقویت کرد. قاسم نصیرزاده نویسنده ی این کتاب، از چند نفر تعریف اعتماد به نفس و فرق آن را با عزت نفس پرسید. شاید باورتان نشود که تعداد بسیار کمی جواب دادند، آن هم با مکث کردن بسیار و در آخر هم جواب درستی ندادند. این بود که او لازم دید در خصوص این موضوع نگاه متفاوت تری را ارائه بدهد.

اعتماد به نفس همانند پی یک ساختمان می ماند، هر چه این پی و فونداسیون قوی تر و بزرگ تر باشد شما می توانید ساختمانی بزرگ تر و طبقاتی بیشتر روی آن قرار دهید. شما می توانید روی یک پی قوی برجی با عظمت بسازید. همین طور اگر بخواهید به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنید، باید اعتماد به نفس فوق العاده ای داشته باشید. هر چقدر اعتماد به نفستان بیشتر باشد، میزان موفقیت های شما نیز بیشتر می شود؛ اما اگر پی ضعیف باشد شما با ترس و لرز به طبقات اضافه می کنید و نمی توانید بیشتر از سه طبقه بسازید چون هر لحظه امکان دارد که ساختمان شما ویران شود.

خداوند وقتی انسان را آفرید تمام ویژگی های خودش را در او قرار داد. مثل قدرتمند بودن، توانگر بودن، بخشنده بودن و هزاران صفات دیگر که در وجود ما هست. خداوند ما را اشرف مخلوقات و خلیفۀ خودش در دنیا قرار داد و مهم تر از همه از روح خودش در ما دمید و این ها یعنی عزت و بزرگی. یعنی ما با عزت آفریده شده ایم. در حقیقت، قرار نیست کاری انجام دهیم تا با عزت شویم؛ این صفات ذاتی ماست. اما اعتماد به نفس چیست؟ اعتماد به نفس فقط باور داشتن به عزت نفس است. فقط باید اعتقاد، باور، ایمان به عزت نفس را در وجود خودتان داشته باشید.

در بخشی از کتاب چگونه اعتماد به نفسم را افزایش دادم می خوانیم:

به غیر از عوامل بیرونی که بر اعتماد به نفس ما تأثیر می گذارند عواملی درونی هم وجود دارد که به شدت مهم تر است و اثر عمیق تری می گذارند.

عوامل درونی افکارها و احساسات و عواطف ما هستند. این افکار و احساسات ناشی از برداشت های ما از تمام محیط اطراف است. خواه انسان ها باشند خواه جامعه و فرهنگ و خواه جهانی که درآن زندگی می کنیم.

هر انسانی دنیایی متفاوت را تجربه می کند و از دیدگاه خود به جهان می نگرد. به عنوان مثال، یک شخص این جهان را بسیار زیبا و شگفت انگیز و لذت بخش می بیند و از لحظه های زندگی خود لذت می برد؛ اما اگر از شخص دیگری بپرسیم دنیا را بی ارزش و پر از کثیفی و دروغ و ویرانی و کشتار می بیند و اصلاً از زندگیش لذت نمی برد.

خب این همه تفاوت دیدگاه ناشی از چیست؟ آیا ناشی از این نیست که هر کس در مقابل چیزی، برداشت متفاوتی دارد و دیدگاهش به شدت متفاوت است؟ این دیدگاه ها، افکار انسان ها هستند و اگر این افکار کنترل نشوند و نسبت به آن ها آگاه نباشیم، بر کل زندگی ما و میزان اعتماد به نفس ما تأثیر خواهند گذاشت.

ما زمانی رشد می کنیم که آگاهانه این افکار را کنترل کنیم و نسبت به افکار مخربمان آگاهی داشته باشیم و بدانیم که چه تأثیری بر اعتماد به نفسمان می گذارند. همچنین باید افکار سازنده ای را بشناسیم که باعث افزایش اعتماد به نفس می شوند. در این صورت از افکار مخرب جلوگیری می کنیم و سعی می کنیم که از افکار سازندۀ اعتماد به نفس استفاده کنیم.
صفحات کتاب :
57
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه چگونه اعتماد به نفسم را افزایش دادم