کتاب پروتکل پیاده سازی روان شناسی مثبت در محیط کار pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 17,000
نظر شما چیست؟
هدف کتاب پروتکل پیاده سازی روانشناسی مثبت در محیط کار تالیف کبری سبزعلی یمقانی، ارائه یک استدلال مرکزی است که روانشناسی مثبت می تواند ما را به عصر جدیدی از درک و عملکرد سازمانی هدایت کند.

با مطالعه کتاب حاضر متوجه خواهید شد که روانشناسی مثبت در محیط کار چگونه با سازمان های دولتی و خصوصی، بزرگ و کوچک ارتباط پیدا می کند و باعث رشد آن ها می گردد. نتایج روانشناسی مثبت در محیط کار تولید و کارآیی بیشتر، افزایش کیفیت زندگی کاری کارکنان، و ایجاد جو مساعد و مطلوب در سازمان است.

در جهان رقابتی امروز، بی شک یکی از ابزارهای مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمانی و رسیدن به اهداف و رسالت های مورد نظر، برنامه‏ ها و رویکردهای نوین است. در این میان آنچه مقوله تحول را حیات می‏ بخشد و بقای سازمان را نیز تضمین می کند، عنصر انسان و توسعه منابع انسانی است.

طبیعی است در جریان فرآیند تحول سازمان، سطح و نوع توانمندی های انسان از عوامل تعیین کننده برنامه های تحول در سازمان ها و بنگاه هاست و اصولاً این توانمندی ها تابع دو عامل اساسی یعنی خواستن و توانستن است. با توجه به سطح دانش، مهارت ها و آگاهی های نیروهای انسانی توانمند و نقش تحول آفرین آن ها، انسان در سازمان های امروز ابزار تلقی نمی شود، بلکه سرمایه و محور آموزش و توسعه است. واقعیت اینکه اگر در سازمان ها از وجود انسان های خلاق، دانشگر، فرصت شناس و تبیین گر مسایل بی بهره باشیم، خیلی از فرصت ها و موقعیت ها را از دست خواهیم داد. زیرا سازمان ها در خلاء نیستند، بلکه در محیطی پرتلاطم قرار دارند که شرایط محیطی درونی و بیرونی حیات سازمانی آن ها را به شدت مورد تهدید و تأثیر قرار می دهد.

مزیت رقابتی عامل پیشی گرفتن سازمان از سایر سازمان ‏های رقیب است. طبق دیدگاه منبع محور، سازمانی دارای مزیت رقابتی می گردد که منابعی در اختیار داشته باشد که کمیاب، ارزشمند، غیرقابل جانشین و غیرقابل تقلید باشد. منابع انسانی، این خصوصیات را داراست و به همین دلیل سرمایه انسانی نامیده می‏ شود. مدیران سازمان ها به خوبی دریافتند که مهم ترین عامل کسب مزیت رقابتی، سرمایه های انسانی سازمان ها است. از این رو توجه به مقوله تعهد و وفاداری منابع انسانی به سازمان و انجام هر چه بهتر نقش های اختصاص یافته به آن‏ ها و حتی وظایف فرانقشی منابع انسانی، یکی از دغدغه های جدی مدیران سازمان هاست.

در چنین شرایطی مدیران فرصت چندانی برای کنترل کارکنان در اختیار ندارند و باید بیشترین وقت و انرژی خود را صرف شناسایی محیط داخلی و خارجی سازمان و تهدیدها و فرصت های موجود نمایند و سایر وظایف روزمره را به عهده کارکنان بگذارند. از این رو، امروزه مهمترین منبع مزیت رقابتی در سازمان ها، کارکنان متعهد، برانگیخته و وظیفه شناس است. برای رسیدن به این امر مهم مدیران سازمان‏ ها باید تلاش نمایند انرژی‏ ها و هیجان های مثبت را در محیط کار افزایش دهند و برای تحقق این امر باید اقداماتی صورت پذیرید.

این پروتکل شامل مطالبی است که برای افراد متخصصین یا آکادمیک مناسب است و به عبارتی با رویکرد مربیگری روانشناسی مثبت در محیط ‏های کاری نوشته شده است و توج ه‏ ای ریزبینانه و حرفه ای به مولفه هایی دارد که می‏ توان روانشناسی مثبت را در آن ها گنجاند تا بهره وری پرسنل را در محیط کار افزایش داد.

در بخشی از کتاب پروتکل پیاده سازی روانشناسی مثبت در محیط کار می خوانیم:

به همکاری که در محیط کار نسبت به او کینه دارید یا با او در تضاد هستید فکر کنید. چرا این کینه ورزی یا تضاد ایجاد شد؟ چگونه می توانستید مانع از ایجاد این کینه یا تضاد شوید؟ چگونه این کینه بر شما تأثیر گذاشته است؟ هم چنین این احساس شما بر روی فردی که در محیط کار نسبت به او کینه دارید چه تأثیری گذاشته است؟ بخشش به معنی فراموشی، چشم پوشی، معذرت خواهی خطاکار نیست و هدف بخشش لزوماً آشتی نیست. بلکه بخشش به منظور کاهش پریشانی روانشناختی از طریق آزاد کردن هیجان های منفی و سمی است.

این هیجان های منفی و سمی به مرور زمان می توانند باعث پیامدهای سلامتی منفی عمده ای شوند. در حالیکه فرد خطاکار از تأثیر بیماری شما به خاطر عدم بخشش تان رنجی نمی برد. در اصل، بخشش باعث می شود دوباره قدرت تان را به دست آورید. برای کمک به شما در شروع مسیر بخشش می توانید نامه ای در مورد خطایی که علیه شما صورت گرفته و هیجان های همراه با آن بنویسید. سپس به عمل بخشش فرد خاطی متعهد باشید، اما نامه را برای او نفرستید یا در مورد محتوای آن با او بحث نکنید. هدف از این تمرین کمک به تجربه بخشش حتی بدون دریافت هیچگونه بازخوردی است.
صفحات کتاب :
151
کنگره :
‏‫‬‭BF۲۰۴/۶‏
دیویی :
۶۵۰/۱
کتابشناسی ملی :
5703147
شابک :
978-622-95065-3-0‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه پروتکل پیاده سازی روان شناسی مثبت در محیط کار