نظر شما چیست؟

معرفی فصلنامه علمی مطالعات نوین بانکی (شماره دوم)

فصلنامه علمی مطالعات نوین بانکی (شماره دوم)، منتشر شد. بررسی حقوقی حساب ذخیره ارزی در نظام قضایی کنونی، تحلیل حقوقی وام قرض الحسنه در معیشت اقتصادی قشر فقیر جامعه و جایگاه حقوقی ابزارهای جایگزین اوراق قرضه در قانون ایران، از جمله عناوینی است که در این شماره از مجله می خوانید.

 در تعریفی ساده و تا حدی عام می توان گفت کارت اعتباری، کارتی است که بانک یا مؤسسه اعتباری صادر می کند و به دارنده آن امکان می دهد کالا یا خدماتی را بدون پرداخت وجه نقد و فقط با ارائه این کارت خریداری کند سپس بهای آن را طی مدت زمان مشخصی به صادر کننده کارت بپردازد. برخی کارت اعتباری را نوعی روش بازپرداخت می دانند که دارنده کارت می تواند تا سقف اعتباری معینی به خرید کالا و خدمات اقدام کرده و طی دوره ای معین، اعتبار دریافتی را تسویه یا آن که متناسب با افزایش دوره، هزینه مازاد (بهره) بپردازد. 

 شخص حقیقی یا حقوقی شرایطی دارد که با مراجعه به بانک صادر کننده کارت، کارت اعتباری دریافت می کند تا به وسیله آن بتواند بدون پرداخت پول نقد، کالا و خدمات مورد نیاز را بخرد و مطابق ضوابط، قیمت آن را به صادر کننده کارت بپردازد.

 تمام مراکز تجاری، خدماتی و مالی است که بر اساس قراردادی با صادر کننده کارت توافق می کنند تا در صورت مراجعه دارندگان کارت، کالا و خدمات مورد نیاز آنان را در برابر کارت تقدیم کنند؛ سپس طبق قرارداد بهای کالاها و خدمات را از صادر کننده کارت دریافت کنند. بانک یا مؤسسه اعتباری است که به انتشار کارت اعتباری اقدام کرده، طبق ضوابط خاص آن ها را در اختیار مشتریان می گذارد. بانک یا مؤسسه ناشر افزون بر عملیات انتشار، با مراکز تجاری و خدماتی قرارداد منعقد می کند که در صورت مراجعه دارندگان کارت مطابق ضوابط، کالا و خدمات در اختیار آنان قرار داده قیمت آن ها را از بانک دریافت کند.

صفحات کتاب :
328

کتاب های مشابه فصلنامه علمی مطالعات نوین بانکی (شماره دوم)