امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 16,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب قصه 85

کتاب قصه 85 مشتمل بر داستان های کوتاه. مجید قیصری، این داستان ها را انتخاب کرده است. تماس گرفتن با نویسندگان این داستان ها و به دنبال قصه آن ها گشتن برای او کشفی تازه را رقم زده است. درست همان طور که ذات داستان کوتاه برای او به منزله کشف است. قصه 85، هشت داستان کوتاه از هشت نویسنده را شامل می شود. 

گزیده کتاب قصه 85

باز نشسته بودم کنار شط و به جای تیراندازی، سنگ های ریز را توی آب می انداختم. همه جا سکوت بود و سکوت. ظهر که می شد، هر دو طرفِ آب آتش بسی ننوشته را خودبه خود اجرا می کردند؛ نه تیری، نه تیرباری و نه آرپی جی ای. توی این سکوت، همه از آرامش استفاده می کردند؛ ناهار می خوردند و چرت کوتاهی می زدند. مرغ های ماهی خوار رودخانه هم از همین فرصت استفاده می کردند و در آب شیرجه می رفتند و ماهی می گرفتند. من هم زُل زده بودم به شکل جالب ماهی گرفتن آن ها، که صدای موتور امیر آمد. مغرورانه موتور را کنار درِ نداشته سنگر پارک کرد. آمد داخل و گفت: «طرف خونه تون رد شدی؟»

 نه سلامی و نه علیکی. بدون هیچ زمینه ای، خبری بد به من الهام شد. گفتم: «مگه چی شده؟» نیشخند نرمی زد و گفت: «هیچی... در خونه تون رفته رو هوا. یه خمپاره120 خورده.» نفس عمیقی کشیدم و لبخندی زدم و دوباره به شط نگاه کردم. می دانستم ناجنس منتظر است ابروهایم تو هم برود و ناراحتی ام را بروز بدهم. ولی من، برعکس، انگار که تازه راحت شده باشم. شاید سه سالی بود که از جنگ می گذشت و هر روز از آن دست رودخانه، گلوله های توپ و خمپاره، ده تا ده تا و صد تا صد تا، پرواز می کردند و مثل همین مرغ های ماهی خوار، که در شط شیرجه می رفتند، روی خانه های خالی از سکنه، مغازه ها، پالایشگاه، کوچه ها، و... می افتادند.

 مدت ها بود که من منتظر این لحظه بودم؛ لحظه ای که کسی بیاید و بگوید منزل شما هم بی نصیب نماند. خوب، دیگر انتظار تمام شد پسر. راحت شدی؟! از جایم بلند شدم. خود خبررسان شوم را برداشتم و رفتم سر وقت کوچه مان؛ کوچه ای که مدت ها بود به جز بعضی همسایه ها که می آمدند باقیمانده اثاثیه شان را از زیر آوارها بیرون بکشند و ببرند، آدمیزادی به خودش نمی دید. کوچه ها به هم ریخته بودند؛ کابل های عمودی برق روی زمین جا خوش کرده و از وسط جوی آب، نیزار خودرو درآمده بود که توی این سه سال حداقل دو متر بلندی پیدا کرده بود.

کتابشناسی ملی :
3417930
شابک :
978-600-175-581-1
سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
86
کنگره :
PIR4249‏‫‬‮‭/ق9ق6 1392
دیویی :
8‮فا‬3/6208

کتاب های مشابه قصه 85