امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 13,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب از نتایج سحر

کتاب از نتایج سحر اثر محمدرضا سنگری توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. نویسنده در این اثر ابتدا به ارائه تعریفی از شعر انقلاب پرداخته و حدود و ثغور آن را بررسی می کند، سپس به ویژگی های شعر انقلاب به عنوان گونه ای جدید در شعر و ادب پارسی می پردازد.

به اعتقاد نویسنده حضور واژگان جدید در ساحت شعر انقلاب اسلامی، شکوفایی و معرفی چهره های جدید در این گونه ادبی، کرانه ناپذیری و نداشتن جغرافیای محدود، حضور مسالمت آمیز سنت و تجدد را می توان از ویژگی های این گونه ادبی ذکر کرد.

سنگری با اشاره به این مجموعه گفت: در این اثر قلمروهای گوناگون «شعر انقلاب» را همانند حوزه «شعر آئینی» که خود آن نیز به چندین حوزه همانند شعر نبوی، علوی، فاطمی، عاشورایی، رضوی، نیایش، ستایش و انتظار تقسیم می شود و قلمروهایی از شعر دفاع مقدس، عاشقانه، عارفانه و شعر اجتماعی و اعتراض را مورد بررسی، تحقیق و پژوهش قرار دهم.

این نویسنده با اشاره به این مطلب که تحقیق و پژوهش ها درباره «شعر انقلاب» در چندین جلد منتشر می شود، ادامه داد: جلد نخست این مجموعه با عنوان «از نتایج سحر» نامگذاری شده است که برگرفته از شعر معروف «باش تا صبح دولتت بدمد/ کاین هنوز از نتایج سحر است» است که برخی از دوستان آن را به بنده پیشنهاد داده اند. در جلد نخست این مجموعه به نگارش کلیات، ساحت ها و قلمروها، هویت و ویژگی های «شعر انقلاب اسلامی» پرداخته ام که دربردارنده حدود 300 صفحه است.

گزیده کتاب از نتایج سحر

صلوات‌نامه‌ها عمدتاً در قالب رباعی و دوبیتی است. گاه صلوات‌نامه‌ها برای دیگر بزرگان و ائمه و اولیای خداست، اما با همان انگیزة «صلوات گرفتن» تدوین و سروده شده‌اند.

نمونه‌ای از این رباعی‌ها را در ملکوت کلمات رضا اسماعیلی می‌یابیم:

بوی تو ز بوستان من می‌آید

خورشید در آسمان می‌آید

لب‌های فرشتگان مرا می‌بوسند

چون نام تو بر زبان من می‌آید

صفحات کتاب :
413
کنگره :
PIR4190‏‫‭/س84‮الف‬4 1393
دیویی :
‏‫‭8‮فا‬1/6208
کتابشناسی ملی :
3531475
شابک :
978-600-175-756-3‬
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه از نتایج سحر