امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,800
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب آیه نور و هنر

کتاب آیه نور و هنر اثر حبیب الله آیت اللهی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. موضوع این کتاب «نور و ظلمت در قرآن» است که توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است.

دکتر آیت اللهی در کتاب آیه نور و هنر ابتدا آیاتی از قرآن را آورده و سپس آن را به فارسی ترجمه کرده است و در ادامه به تفسیر آیه می پردازد، در صفحات ابتدایی کتاب به توضیح نور و معنا و مفهوم آن در آیات مختلف پرداخته است و سپس به اشعاری از عطار نیشابوری در این زمینه اشاره کرده و به زیبایی با مفهوم نور مرتبط ساخته است. در ادامه یک بحث هنری، درباره نور مطرح ساخته و معانی و مفاهیم و جنبه های نور را در طبیعت تشریح کرده است.

سپس احادیثی از امامان مختلف درباره نور و معانی آن آورده است. ویژگی نور و هنر و فرازهایی از دعای جوشن کبیر و دعای ماه رمضان، دود و ظلمت و بیان مفرد را، بودنِ نور و جمع بودن ظلمات را از دیدگاه عالمان و عارفان، به همراه اشعاری از فردوسی، نظامی گنجوی، اسدی طوسی، ابوشکور بلخی و اسدی طوسی آورده شده است. توصیفات دقیق و زیبا به این کتاب برجستگی خاصی بخشیده است، همچنان که در ابتدای کتاب نویسنده به خواننده توصیه می کند که این نوشتار را چنان بخوان که رازی را خوانی شاید که راز را دریابی و چنان بفهم که سرّی را شناسی و آگاه باش، که هر چه هست از فروغ اوست و هیچ چیز جز فروغ او نباشد که فروغ آسمان ها و زمین است.

گزیده کتاب آیه نور و هنر

... لیکن هیهات! که وقوف بر این لحظه که پیوستن فراهم گردد، چندان آسان نیست. عشق به پذیرفتن باید همیشه در دل وسوسه کند و آمادگی به آن، باید که دل را عاشق سازد. باید تن و من، از لذات و شهوات جسمانی خالی و برهنه شود و دل و جان، از خودخواهی ها و خودپرستی ها و غرور پیراسته گردد تا برای درک آن لحظه آمادگی یابد و کاش، کاش می شد در آن لحظه باز ایستادن؛ کاش می شد در آن لحظه محو و نابود شدن؛ کاش بودن، شدن می شد و شدن، پیوستن می گردید که این پیوسته راز آفرینش انسان است.

صفحات کتاب :
184
کنگره :
P104‭‬‮‭ /ن9‏‫‭‮آ‬9 1387‬‬
دیویی :
297/159
کتابشناسی ملی :
1‎1‎4‎3‎0‎3‎1
شابک :
9789645064448
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه آیه نور و هنر