کتاب بررسی جرم انگاری اعمال و رفتارهای متخلفانه هسته ای در نظام حقوقی ایران pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟
محبوبه احمدی نژاد در کتاب بررسی جرم انگاری اعمال و رفتارهای متخلفانه هسته ای در نظام حقوقی ایران، جرائم موجود در زمینه وجود خطر بالقوه دائم در تحصیل و استفاده غیر قانونی و نامشروع از مواد هسته ای را تشریح کرده است.

با به کارگیری فزآینده انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز، پیوسته این خطر که مواد هسته ای در دسترس سوء استفاده کنندگان قرار گیرد، بیشتر می شود. در واقع با وجود خطر بالقوه دائم در تحصیل و استفاده غیر قانونی و نامشروع از مواد هسته ای، موجبات نگرانی شدید جامعه بین المللی و دولت ها را فرآهم آورده است. وجود این نگرانی ها موجب شده تا دولت ها به فکر جرم انگاری این موارد باشند.

کتاب بررسی جرم انگاری اعمال و رفتارهای متخلفانه هسته ای در نظام حقوقی ایران، جرائم موجود در این زمینه را به دو بخش تقسیم می کند:

بخش اول راجع به جرائم سنتی است که از ابتدا مورد توجه نظام حقوقی ایران بوده و جرم انگاری شده و بخش دوم مربوط به جرائم نوین می شود که به خاطر نو ظهور بودن استفاده از انرژی هسته ای مورد توجه نظام حقوقی ایران قرار نگرفته و دقیقأ اهمیت پژوهش حاضر در بررسی جرائم نوین است. در قانون جرائمی مانند اختلاس مواد هسته ای، کلاه برداری هسته ای، سرقت، تصرف غیر قانونی مواد هسته ای، اختفای اموال و اطلاعات هسته ای و... از جکله جرائمی هستند که در نظام حقوقی ایران مورد توجه قرار نگرفته اند ولی در کنوانسیون های بین المللی جرم انگاری شده اند و از این رو در زمره جرائم نوین ما قرار گرفته اند.

جرائم سنتی در قانون مجازات اخلال گران در صنایع، قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات، قانون حفاظت در برابر اشعه ذکر شده اند و جرائم نوین هسته ای در قوانین مذکور نیامده اند ولی از آنجایی که در دو کنوانسیون بین المللی حفاظت فیزیکی از مواد هسته ای و کنوانسیون راجع به تروریسم هسته ای جرم انگاری شده اند، جرم انگاری آن ها در قانون داخلی نیز ضروری به نظر می رسد. با نگرشی کوتاه به جرائم سنتی می توان دریافت که قوانین موجود در زمینه جرائم هسته ای، پاسخگوی نیاز فعلی نظام حقوقی ایران در زمینه مزبور نبوده و خلأهای زیادی در این زمینه وجود دارد که به لحاظ ماهیت خطرناک مواد هسته ای و شکافت پذیر، وجود این خلأها میتواند باب سوء استفاده از مواد و تأسیسات هسته ای را برای افراد غیر مجاز باز گذاشته و امنیت انسانها ومحیط زیست را به مخاطره اندازد.

کتاب بررسی جرم انگاری اعمال و رفتارهای متخلفانه هسته ای در نظام حقوقی ایران حاصل مطالعه قوانین خاص جرائم هسته ای در نظام حقوقی ایران و کنوانسیون بین المللی حفاظت فیزیکی از مواد هسته ای و کنوانسیون بین المللی راجع به سرکوب اقدامات تروریسم هسته ای است. اهمیت تحقیق حاضر به لحاظ خلأهای قانونی موجود در زمینه جرائم هسته ای است که چنین خلأیی می تواند دست سوء استفاده کنندگان را باز گذاشته و سبب ساز بسیاری از مخاطرات هسته ای شود.

البته ذکر این نکته ضروری است که در قوانین خاص ذکر شده در بالا، اکثر مجازات ها در زمینه حقوق و فعالیت های هسته ای تعیین شده اما برخی مجازات ها، مثل اینکه اگر یک شرکت مرتکب جرم هسته ای گردد، کدام قانون صالح به رسیدگی است، چیزی ذکر نشده. در این مورد، از آنجایی که در قانون مجازات اسلامی از شخصیت حقوقی صحبت به میان آمده ولی در 4 قانون خاص ذکر شده چنین چیزی گفته نشده. پس در این مورد قانون مجازات اسلامی که یک قانون عام است، صالح به رسیدگی است. ضمنأ با وجود اینکه قوانین خاص، مقدم هستند نسبت به قانون عام که مؤخر است، ولی در رسیدگی به جرایم هسته ای، قانون خاص مقدم، بر قانون عام مؤخر، پیشی می گیرد، مگر در موارد خاص.
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
128
کنگره :
‏‫‭KZ۵۶۷۵‏‫‭/‮الف‬۳ب۴ ۱۳۹۶‭
دیویی :
‏‫‭۳۲۷/۱۷۴۷۰۹۹۵‬‬
کتابشناسی ملی :
4682640
شابک :
‏‫‫‭978-600-8077-92-3

کتاب های مشابه بررسی جرم انگاری اعمال و رفتارهای متخلفانه هسته ای در نظام حقوقی ایران