کتاب جایگاه بهره وری فناوری اطلاعات در آموزش پرورش

3 از 1 نظر

کتاب الکترونیکی جایگاه بهره وری فناوری اطلاعات در آموزش پرورش

حجم دانلود: 1.4 مگا بایت
صفحات کتاب : 150

کتاب جایگاه بهره وری فناوری اطلاعات در آموزش پرورش نوشته ی فریبا جلیلیان و محبوبه رومیانی، ضمن شناسایی فرهنگ سازمانی حاکم بر ادارات آموزش و پرورش، به بررسی میزان به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در این ادارات می پردازد.

اهمیت روز افزون علوم وابسته به اطلاعات، چنان بالا گرفته که منتقدان و آگاهان را بر این باور رسانده که دانش اطلاعات و نقش و تاثیر آن شاخص ممتاز فعالیت های طراز اول جوامع بشری است. در حال حاضر در سازمان ها اطلاعات پس از عامل انسانی مهم ترین منبع ارزشمند محسوب می شود و یک منبع حیاتی برای پیشرفت علمی و اقتصادی هر کشوری به حساب می آید. به بیان دیگر اطلاعات نیروی اصلی حرکت و شکل دهنده مردم، اجتماعات، سازمان ها و کشورهاست.

نقش مهم اطلاعات را می توان در زمینه های وسیعی از فعالیت های حیاتی بشر جستجو کرد. اطلاعات به ابزار مهم اطلاعاتی و ارتباطی بسیار مهمی بدل گشته که توسط آن بسیاری از امور روزمره انسان ها تسریع و تسهیل شده است. در عصر جدید، در انجام امور اداری به طریق سنتی (معمول) شاهد ظهور و گسترش مشکلات و نارسائی های گسترده تری هستیم که از آن جمله می توان به طولانی بودن جریان کارها، اشتباهات زیاد کارکنان، صرف هزینه های گزاف و قابل ملاحظه جهت ثبت و بایگانی اسناد، اوراق و تبادل اطلاعات نوشتاری، ریسک پذیری و خطر پذیری بالا، نارضایتی ارباب رجوع و موارد بسیاری از این قبیل اشاره نمود، که البته با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات شاهد موارد کمی از این قبیل خواهیم بود.

در بخشی از کتاب جایگاه بهره وری فناوری اطلاعات در آموزش پرورش می خوانیم:

اکنون باید دید که فناوری های اطلاعات و ارتباطات زندگی اجتماعی را چگونه و در کدام جهت هدایت می کند. مسلم است که فناوری ها نجات دهنده بشر از کارهای خسته کننده فیزیکی و فرسودگی جسمی است. اما رایانه ها بهره های دیگری نیز دارند نخست اینکه ساختار اطلاعاتی و ارتباطی به ما مساعدت می کند تا امور را به نحو مطلوب و با وقوف بهتری انجام دهیم، و دوم آن که رایانه ها و شبکه های اطلاعاتی موجب رهایی و آزادسازی اطلاعات از چنگال بندها و محدودیت های شخصی و تخصصی می شود.

به عبارت ساده متعادل ساختن ، همگانی یا دمکراتیزه کردن و تعمیم بخشیدن اطلاعات بشری از راه فراهم آوردن امکانات عمومی برای استفاده از آن ها صورت می گیرد. تردید نیست که با پیشرفت رایانه ها و شبکه های اطلاعاتی و استفاده از آن ها در زندگی بشر این ارزش از دیدگاه عرضه اطلاعات و دانش به جامعه مدیریت دمکراتیک ظاهر می شود چنان که هر فردی قادر است اطلاعات علمی خود را از طریق رایانه افزایش دهد و ایده ها و نظریات علمی جدید خود را با روش های علمی منطبق سازد. نگاهی به هرم نیازهای بشری که مازلو تهیه کرده است نشان می دهد کسب دانش و اطلاعات در رأس هرم و نیاز به دانایی در زمره احتیاجات بشر است و رایانه به تأمین این نیاز کمک می کند.

کتاب های مرتبط

بیشتر

برچسب ها کتاب جایگاه بهره وری فناوری اطلاعات در آموزش پرورش

مشخصات کتاب جایگاه بهره وری فناوری اطلاعات در آموزش پرورش

نوع اثر : کتاب

صفحات کتاب : 150

کنگره : ‏‫‬‮‭LB۱۰۲۸/۴۳‏‫‬‮‭/ج۸ج۲ ۱۳۹۷

دیویی : ‏‫‬‮‭‬‮‭‬‭۳۷۱/۳۳

کتابشناسی ملی : 5114214

شابک : 978-600-99933-6-9

سال نشر : 1397

نظرات درباره کتاب جایگاه بهره وری فناوری اطلاعات در آموزش پرورش