کتاب این راه روشن است pdf

مروری بر آیات برگزیده قرآن کریم با موضوع جهاد و شهادت

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 4,100
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب این راه روشن است

کتاب این راه روشن است به قلم حاتم رسولی، در تلاش است تا با استناد به آیات قرآن کریم و نیز بیانات حضرت امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنه ای نگاهی دیگر بار به موضوع دفاع از حریم اسلام، قرآن، مسلمانان و میهن اسلامی داشته باشد.

همه موجودات در این جهان به نحوی از منافع خود دفاع می کنند. موضوع دفاع از خود در فطرت انسان ها و سنت همه جوامع بشری وجود دارد. آنچه امروز در دنیا تحت عنوان اعمال تجاوزکارانه و خصمانه یا همان جنگ معمول است در فرهنگ ارزشمند اسلامی جایی ندارد. اسلام جهاد یا جنگ مقدس را دارای مقام و ارزش می داند که با جنگ و اهداف جنگ طلبان تفاوت های بسیاری دارد.

در معارف اسلامی جهاد در دو مفهوم کلی جهاد اصغر و جهاد اکبر آمده است. جهاد اصغر دارای جنبه های نظامی است و جهاد اکبر شامل تصفیه روح از طریق انجام اعمال عبادی، تکامل اخلاق و رشد و تقوا و پرهیزکاری می باشد. جهاد در راه خدا یکی از ارکان مهم اسلام است. فقه های اسلام در تقسیم بندی فقهی، جهاد را از جمله عباداتی دانسته اند که باید با قصد قربت صورت گیرد.

مجاهد راه حق باید «قربه الی الله» اسلحه به دست گیرد و به میدان جنگ بشتابد. رزمنده مسلمان برای نفس و مطامع دنیایی نمی جنگد بلکه برای رضای خداوند متعال در میدان رزم حاضر می شود. جهاد به دو نوع است، جهاد ابتدایی و جهاد دفاعی. جهاد ابتدایی عبارت از جهاد با کفار برای گسترش و اعتلای کلمه حق است. این نوع جهاد چون از سوی مسلمانان شروع می شود جهاد ابتدایی نامیده می شود. جهاد دفاعی نیز عبارت از جهادی است که مسلمانان با کفار و متجاوزان و توطئه گرانی که قصد دارند بر کشور مسلمان سلطه یافته و مسلمانان را به اسارت بکشانند و یا به امور و حریم آنان تجاوز نمایند، صورت می گیرد.

گزیده کتاب این راه روشن است

جهاد دری است از درهای بهشت، خاص بندگان برگزیده خداوند؛ برترین وسیله تقرب به پروردگار سبحان و رفیع ترین قله اسلام؛ هیچ کار نیکی بالاتر از شهادت فی سبیل الله نیست. شهید در راه خدا کشته می شود، و آنکه در راه حق و حقیقت کشته شود همواره زنده است. قرآن مسلمانان را به جنگ با کفار در صورتی امر می کند که آن ها بخواهند راه جنگ را در پیش گیرند، لکن بیان می فرماید که از اندازه در نگذرید. خداوند امر می فرماید که با ستم پیشگان کارزار کنید تا از شرّ آن ها ایمن شوید. 

قرآن کریم مومنان واقعی را پیروزمند و پیروزی کامل را در پرتو ایمان به خدا و اعتقاد و اعتماد به او می داند. مومن حقیقی آراسته به خصایل نیکویی چون شجاعت، ایثار، مقاومت و امیدوار به فضل الهی است و بر اوست تا تکلیفی را که بر گردن دارد، اداء نماید. حال در میدان نبرد کشته شود یا دشمن را از میان بردارد؛ در هر صورت اوست که به فرمان الهی گردن نهاده و آن را به انجام رسانده است. از جمله حقوقی که قرآن کریم برای مسلمانان در نظر گرفته است حق مقابله به مثل و جنگیدن با کسانی است که با مسلمین وارد جنگ می شوند. در اسلام هدف از جنگ انتقام و استعمار و یا گرفتن بخشی از سرزمین و خاک یک کشور نیست بلکه هدف، دفاع از حق و حذف عناصر فاسد و نجات انسان هاست.

«وَقَاتِلُواْ فِی سَبیلِ اللّهِ الَّذینَ یُقَاتِلُونَکُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ الْمُعْتَدینَ»

در راه خدا با کسانی که با شما می جنگند بجنگید ولی از اندازه درنگذرید زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمی دارد.

در این آیه خداوند متعال به مسلمانان سفارش می کند تا ضمن دفاع از حقوق خود از حدود و مرزها تجاوز ننمایند و در تمام این مدت، خدا را در نظر داشته باشند و جهادشان برای رضای پروردگار متعال باشد.

صفحات کتاب :
74
کنگره :
‏‫BP104‭‬ ‭/ج9‏‫‭ر5 1397
دیویی :
‏‫‬‭297/159
کتابشناسی ملی :
5244722
شابک :
‏‫‭978-600-8768-34-0
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه این راه روشن است