× حساب کاربری تاریخچه سفارشات شارژ حساب افزایش اعتبار حساب با کارت شارژ کتابخانه من تراکنش های مالی کارت خرید خروج از حساب کاربری
1 / 3

افسانه خودباوری

نوع اثر : کتاب

ناشر : نسل نواندیش

نویسنده :

مترجم : رخشنده عظیم

صفحات کتاب : 303

کنگره : RC489‭‬ ‭/ع4‏‫‭‮الف‬7 1393

دیویی : 158/1‭‮‬

کتابشناسی ملی : 3165255‬

شابک : 978-964-236-501-2‬‬‬

سال نشر : 1393

خلاصه اثر

کتاب افسانه خودباوری به قلم آلبرت الیس، ابتدا تعریف روشن و واضحی از خودباوری و خویشتن پذیری ارائه داده و سپس تفکر آموزگاران بزرگ مذهبی، فلاسفه و روانشناسان در این حوزه را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد.

آلبرت الیس (Albert Ellis) در کتاب افسانه خودباوری (The Myth of Self‑esteem)، رفتار درمانی منطقی و هیجانی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و سپس نشان می دهد که چگونه می توان به کمک آن به خویشتن پذیری بی قید و شرط رسید و تمرین ها و ابزارهایی برای رسیدن به آن پیشنهاد می کند.

شما برای رسیدن به خویشتن پذیری بی قید و شرط، هدفی مهم مانند کار یا عشق را برمی گزینید و دستاورد آن را خوب یا بد، موفق یا ناموفق ارزیابی می کنید؛ ولی (اکنون احتیاط کنید!) از ارزیابی یا سنجش خود و وجودتان به عنوان «خوب» یا «بد» خودداری کنید. فیلسوفی مدرن به نام آلفرد کورزیبسکی پی برد که عملکرد شما نشان دهنده ی بخشی از شما و لزوماً همه ی شما نیست.

شما کاری انجام داده اید و بسیار در قبال آن مسئول هستید؛ اما این فقط یک عملکرد است که فردا می تواند به آسانی تغییر کند (بهتر یا بدتر شود) و همیشه، بله همیشه جنبه ای در حال تغییر از خود شماست. همان طور که کورزیبسکی گفت، آن رفتار نشان دهنده ی شخصیت شما نیست، بلکه آن رفتار و هزاران رفتار خوب، بد و متوسط نشان دهنده ی شخصیت شما هستند.

بنابراین با دقت به خود می گویید که من آن عمل خوشایند یا ناخوشایند را انجام دادم. بی شک آن عمل به خودی خود انجام نشده است! من آن عمل را با عجله انجام داده ام و به علت استعدادها و خطاپذیری هایم رفتارهای مطلوب و نامطلوب بیشتری از خودم نشان می دهم؛ ولی اعمال من خوب یا بد بودن را نشان نمی دهد. من فقط فردی هستم که خوب یا بد رفتار می کند.

شما اثربخشی افکار، احساسات و اعمالتان را ارزیابی می کنید؛ ولی خود یا کارایی خود را به طور مطلق ارزیابی نمی کنید یا نمی سنجید. در حقیقت، شما نمی توانید این کار را به علت اینکه فردی تغییرپذیر هستید، انجام دهید. شما فردی ایستا نیستید و رشد، پیشرفت و پسرفت می کنید. چرا؟ زیرا تغییرپذیر هستید.

آیا این تنها راه رسیدن به خویشتن پذیری بی قید و شرط است؟ پاسخ منفی است. شما می توانید آن را به طور غیر مستقیم و با متقاعد کردن خود به دست آورید که کسی (خدا، مادرتان، درمانگر یا فردی دیگر) آن را به شما رایگان می دهد، اما پیش از هر چیز باید ثابت کنید آن روح یا شخص خویشتن پذیری بی قید و شرط را به شما می دهد. در غیر این صورت، شما باید آن را به خودتان بدهید که خوشبختانه می توانید این کار را بکنید.

خودباوری و خویشتن پذیری، هر دو می توانند بر حسب تعریف خودشان درباره ی تقاضا و انتخاب بررسی شوند. این یکی یا آن دیگری را انتخاب کن. انتخاب! با وجود این بهتر است هیچ ارزیابی کلی انجام ندهید. اهداف و ارزش های خود را انتخاب و برآورد کنید که چگونه آ ن ها را تجربه می کنید، خوب یا بد. خود، وجود، ذات و شخصیت تان را به هیچ وجه ارزیابی نکنید. کلیت شما بسیار پیچیده و متغیر برای سنجیدن است. دوباره به این موضوع اقرار کنید.

اکنون از اتلاف وقت و ارزیابی خود دست بکشید و به زندگی تان برسید!

در بخشی از کتاب افسانه ی خودباوری می خوانیم:

بیشتر روان درمانگران امروزی بر این باورند که برآورد افراد از ارزش یا والایی خودشان به طور استثنایی مهم است و اگر آ ن ها سبب بدنامی خودشان شوند یا خویشتن بینی ضعیفی داشته باشند، به کارکرد طبیعی خود آسیب می رسانند و از جهات مهمی سبب بدبختی شان می شوند.

در نتیجه یکی از کارکردهای اصلی روان درمانی، بالا بردن عزت نفس (یا تقویت خود، اعتماد به خود، خودباوری، احساس های ارزش فردی یا حس هویت) است. بنابراین آ ن ها ممکن است از این راه مسأله ی خودسنجی را حل کنند.

وقتی اشخاص برای خودشان ارزش بالایی قایل نباشند، مشکلاتی بی شمار به وجود می آید. آ ن ها اغلب روی بدخلقی شان به قدری تمرکز می کنند که توجهشان را از حل مشکل منحرف می کنند یا بیش از پیش ناکارامد می شوند. آ ن ها ممکن است به اشتباه نتیجه بگیرند که اشخاصی بدخلق مانند آ ن ها نمی توانند هیچ کاری را به درستی انجام دهند و ممکن است از تلاش در جهت موفقیت در کارهایی که خواهان انجام آن هستند، دست بردارند.

آن ها ممکن است به مزیت های ثابت شده ی خودشان با دیدی مغرضانه بنگرند و نتیجه بگیرند که چون ساختگی هستند، تاکنون کسی به ماهیت آ ن ها پی نبرده است یا ممکن است درباره ی اثبات ارزش خودشان به قدری مصمم شوند که برای به دست آوردن تأیید و نظر موافق دیگران بیش از حد تواضع کنند و (درست یا اشتباه) چنان به رأی دیگران رفتار کنند که خواسته های خودشان را نادیده بگیرند.

شاید تمایل داشته باشند خودشان را نابود کنند، همان طور که ناامیدانه تلاش می کنند موفق یا خشنود شوند، یا شاید به افراد غیر متعهد و مردم گریز شباهت یابند و به راستی به افرادی مرده تبدیل شوند.

کتاب الکترونیکی

8,900 تومان

حجم : 1.3 مگا بایت

توجه: این کتاب فقط در تلفن های همراه هوشمند و تلبت های مجهز به سیستم عامل اندروید و از طریق نرم افزارهای پخش کننده فراکتاب قابل مطالعه می باشد.

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 272

موضوعات

فهرست

پیشگفتار: آیا خودباوری بیماری است؟
فصل اول:ناتانیل براندن و خودباوری
فصل دوم: کارل راجرز و توجه مثبت بی قید و شرط
فصل سوم: آلبرت الیس و خویشتن پذیری بی قید و شرط
فصل چهارم: روان درمانی و ارزش انسان
فصل پنجم: رفتاردرمانی منطقی ـ هیجانی بیشتر نفس پرستی انسان را کاهش می دهد
فصل ششم: تعاریفی از خودباوری مشروط و خویشتن پذیری بی قید و شرط
فصل هفتم: مزایا و معایب خودباوری یا خویشتن پذیری مشروط
فصل هشتم: مَثَل هایی از سلیمان نبی و خودباوری
فصل نهم: اسپینوزا و نیچه و خودباوری
فصل دهم: سورن کیرکگور و خودباوری
فصل یازدهم: مارتین بوبر و خویشتن پذیری و دیگرپذیری
فصل دوازدهم:مارتین هایدگر و خودباوری
فصل سیزدهم: ژان پل سارتر و خودباوری
فصل چهاردهم: پاول تیلیش و خویشتن پذیری و دیگرپذیری بی قید وشرط
فصل پانزدهم: دیدگاه های ویندی درایدن، مایکل نینان و پل هاوک درباره ی پذیرش بی قید و شرط
فصل شانزدهم: خودباوری و خویشتن پذیری در نوشته های آرون بک، دیوید برنز و ویلیام گلاسر
فصل هفدهم: استیون هیز و سایر درمانگرهای رفتارشناختی
از پذیرش و تعهددرمانی حمایت می کنند
فصل هجدهم: اضطراب وجودی و چگونگی غلبه بر آن با شجاعتِ بودن
فصل نوزدهم: انتخاب راه میان بر برای رسیدن به خویشتن پذیری بی قید و شرط
فصل بیستم: تفکر، نقشه کشی، برنامه ریزی و طرح ریزی خاص ـ روش های رسیدن به خویشتن پذیری بی قید و شرط
فصل بیست و یکم: تمرین های هیجانی ـ محرک و تجربی برای رسیدن به خویشتن پذیری بی قید و شرط
نقش بازی کردن «به طرز مخاطره آمیز»
فصل بیست و دوم: تمرین های رفتاری برای رسیدن به خویشتن پذیری بی قید و شرط
فصل بیست و سوم: چکیده ی مطالب و نتیجه گیری
ضمیمه ی یک: رفتاردرمانی منطقی ـ هیجانی برای نوآموزان
ضمیمه ی دو: نقش باورهای غیرمنطقی در کمال گرایی
ضمیمه ی سه: به اشخاص نشان دهیم که افرادی بی ارزش نیستند
ضمیمه ی چهار: اظهارنظرهایی درباره ی غلبه بر خودباوری دیوید میلز
ضمیمه ی پنج: فاشیسم ذهنی

محصولات مشابه

بیشتر

نظرات