امتیاز
5 / 4.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 34,900
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب افسانه خودباوری

کتاب افسانه خودباوری به قلم آلبرت الیس، ابتدا تعریف روشن و واضحی از خودباوری و خویشتن پذیری ارائه داده و سپس تفکر آموزگاران بزرگ مذهبی، فلاسفه و روانشناسان در این حوزه را مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد. آلبرت الیس (Albert Ellis) در کتاب افسانه خودباوری (The Myth of Self‑esteem)، رفتار درمانی منطقی و هیجانی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و سپس نشان می دهد که چگونه می توان به کمک آن به خویشتن پذیری بی قید و شرط رسید و تمرین ها و ابزارهایی برای رسیدن به آن پیشنهاد می کند.

شما برای رسیدن به خویشتن پذیری بی قید و شرط، هدفی مهم مانند کار یا عشق را برمی گزینید و دستاورد آن را خوب یا بد، موفق یا ناموفق ارزیابی می کنید؛ ولی (اکنون احتیاط کنید!) از ارزیابی یا سنجش خود و وجودتان به عنوان «خوب» یا «بد» خودداری کنید. فیلسوفی مدرن به نام آلفرد کورزیبسکی پی برد که عملکرد شما نشان دهنده ی بخشی از شما و لزوماً همه ی شما نیست.

شما کاری انجام داده اید و بسیار در قبال آن مسئول هستید؛ اما این فقط یک عملکرد است که فردا می تواند به آسانی تغییر کند (بهتر یا بدتر شود) و همیشه، بله همیشه جنبه ای در حال تغییر از خود شماست. همان طور که کورزیبسکی گفت، آن رفتار نشان دهنده ی شخصیت شما نیست، بلکه آن رفتار و هزاران رفتار خوب، بد و متوسط نشان دهنده ی شخصیت شما هستند.

بنابراین با دقت به خود می گویید که من آن عمل خوشایند یا ناخوشایند را انجام دادم. بی شک آن عمل به خودی خود انجام نشده است! من آن عمل را با عجله انجام داده ام و به علت استعدادها و خطاپذیری هایم رفتارهای مطلوب و نامطلوب بیشتری از خودم نشان می دهم؛ ولی اعمال من خوب یا بد بودن را نشان نمی دهد. من فقط فردی هستم که خوب یا بد رفتار می کند.

شما اثربخشی افکار، احساسات و اعمالتان را ارزیابی می کنید؛ ولی خود یا کارایی خود را به طور مطلق ارزیابی نمی کنید یا نمی سنجید. در حقیقت، شما نمی توانید این کار را به علت اینکه فردی تغییرپذیر هستید، انجام دهید. شما فردی ایستا نیستید و رشد، پیشرفت و پسرفت می کنید. چرا؟ زیرا تغییرپذیر هستید. آیا این تنها راه رسیدن به خویشتن پذیری بی قید و شرط است؟ پاسخ منفی است. شما می توانید آن را به طور غیر مستقیم و با متقاعد کردن خود به دست آورید که کسی (خدا، مادرتان، درمانگر یا فردی دیگر) آن را به شما رایگان می دهد، اما پیش از هر چیز باید ثابت کنید آن روح یا شخص خویشتن پذیری بی قید و شرط را به شما می دهد. در غیر این صورت، شما باید آن را به خودتان بدهید که خوشبختانه می توانید این کار را بکنید.

خودباوری و خویشتن پذیری، هر دو می توانند بر حسب تعریف خودشان درباره ی تقاضا و انتخاب بررسی شوند. این یکی یا آن دیگری را انتخاب کن. انتخاب! با وجود این بهتر است هیچ ارزیابی کلی انجام ندهید. اهداف و ارزش های خود را انتخاب و برآورد کنید که چگونه آ ن ها را تجربه می کنید، خوب یا بد. خود، وجود، ذات و شخصیت تان را به هیچ وجه ارزیابی نکنید. کلیت شما بسیار پیچیده و متغیر برای سنجیدن است. دوباره به این موضوع اقرار کنید. اکنون از اتلاف وقت و ارزیابی خود دست بکشید و به زندگی تان برسید!

گزیده کتاب افسانه خودباوری 

بیشتر روان درمانگران امروزی بر این باورند که برآورد افراد از ارزش یا والایی خودشان به طور استثنایی مهم است و اگر آ ن ها سبب بدنامی خودشان شوند یا خویشتن بینی ضعیفی داشته باشند، به کارکرد طبیعی خود آسیب می رسانند و از جهات مهمی سبب بدبختی شان می شوند. در نتیجه یکی از کارکردهای اصلی روان درمانی، بالا بردن عزت نفس (یا تقویت خود، اعتماد به خود، خودباوری، احساس های ارزش فردی یا حس هویت) است. بنابراین آ ن ها ممکن است از این راه مسأله ی خودسنجی را حل کنند.

وقتی اشخاص برای خودشان ارزش بالایی قایل نباشند، مشکلاتی بی شمار به وجود می آید. آ ن ها اغلب روی بدخلقی شان به قدری تمرکز می کنند که توجهشان را از حل مشکل منحرف می کنند یا بیش از پیش ناکارامد می شوند. آ ن ها ممکن است به اشتباه نتیجه بگیرند که اشخاصی بدخلق مانند آ ن ها نمی توانند هیچ کاری را به درستی انجام دهند و ممکن است از تلاش در جهت موفقیت در کارهایی که خواهان انجام آن هستند، دست بردارند.

آن ها ممکن است به مزیت های ثابت شده ی خودشان با دیدی مغرضانه بنگرند و نتیجه بگیرند که چون ساختگی هستند، تاکنون کسی به ماهیت آ ن ها پی نبرده است یا ممکن است درباره ی اثبات ارزش خودشان به قدری مصمم شوند که برای به دست آوردن تأیید و نظر موافق دیگران بیش از حد تواضع کنند و (درست یا اشتباه) چنان به رأی دیگران رفتار کنند که خواسته های خودشان را نادیده بگیرند. شاید تمایل داشته باشند خودشان را نابود کنند، همان طور که ناامیدانه تلاش می کنند موفق یا خشنود شوند، یا شاید به افراد غیر متعهد و مردم گریز شباهت یابند و به راستی به افرادی مرده تبدیل شوند.

دیویی :
158/1‭‮‬
کتابشناسی ملی :
3165255‬
شابک :
978-964-236-501-2‬‬‬
سال نشر :
1393
صفحات کتاب :
303
کنگره :
RC489‭‬ ‭/ع4‏‫‭‮الف‬7 1393

کتاب های مشابه افسانه خودباوری