نظر شما چیست؟
میثاق پنجم، والاترین درس تولتک است، زیرا ما را برای بازگشت به چیزی که حقیقتا هستیم آماده می کند: پیام رسانان راستی.

هر زمان که صحبت می کنیم پیغامی را ارسال می کنیم و اگر در طی این صحبت راستی و حقیقت را مخابره نمی کنیم به این علت است که نسبت به آنچه که حقیقتا هستیم آگاهی نداریم. چهار میثاق اول در رسیدن به این خودآگاهی که ما که هستیم، کمک می کنند. آن میثاق ها به ما کمک کردند تا از قدرت کلماتمان آگاه باشیم، اما هدف اصلی میثاق پنجم است، زیرا ما را به چیزی فراتر از نماد شناسی می برد و ما را در مقابل هر لغتی که به کار می بریم مسئول می سازد. میثاق پنجم به ما کمک می کند تا قدرت عقیده ای که در نمادها قرار داده ایم را دریابیم. زمانی که به فراتر از نمادها برویم، قدرت ما باور نکردنی خواهد شد، زیرا این دیگر قدرت خالق هنرمند است، قدرت زندگی و در واقع خود حقیقی ما.

شکاک باشید، اما یاد بگیرید گه چگونه گوش کنید، میثاقی که باید برای زندگی در دنیای مملو از نمادهای دروغین به کار بگیرید تا بتوانید در راستای حقیقیت مطلق گام بردارید و قربانی نشوید. باید بتوانید همانند جنگجویی راستین با به کارگیری چهار میثاق پیشین قدرت نمادها را در هم. بشکنید و رویای حقیقی خودتان را خلق کنید. کلامی عاری از خطا داشته باشید، اما همیشه در عین گوش فرا دادن شکاک باشید تا آنجا که حقیقت مطلق را بیابید و در این مسیر استاد شوید.

وجود لایتناهی همه جا هست، اما اگر در تاریکی به سر ببرید نمی توانید ببینید که آنجا چه چیزی هست. شما آنرا نمی بینید زیرا دانش خودتان را می بینید. مخلوقان را به سمت آن رویا می برید و دانشتان نمی تواند توضیح دهد که چه چیزی در زندگی شما اتفاق می افتد. اینجاست که احساس خطر می کنید. چیزی که می دانید، چیزی است که احساس ناامنی کنید. اما زمانی فرا خواهد رسید که متوجه می شوید دانش چیزی جز توصیفی از رویا نیست.

هزارن سال است که انسان ها تلاش می کنند تا جهان، طبیعت و سرشت آدمی را درک کند و بفهمند. این حیرت آور است که انسان ها در سرتاسر دنیا، در مکان های مختلف و با فرهنگ های مختلف که در این کره خاکی زیبا وجود دارد مشغول فعالیت هستند. انسان ها تلاش زیادی را در راستای فهم این موضوع می کنند اما فرضیات زیادی را هم در این بین مطرح می نمایند.

ما به عنوان هنرمندان، حقیقت را تحریف و حیرت انگیزترین نظریات را خلق می کنیم. عجیب و غریب ترین فلسفه ها و مذاهب را می آفرینیم و در مورد همه چیز از جمله خودمان داستان و خرافات می سازیم. نکته اصلی دقیقا همینجاست: ما خودمان آنها را خلق می کنیم.

کتاب های مشابه میثاق پنجم