نظر شما چیست؟
کافی است در مستطیل گوگل نام صادق هدایت یا معروف ترین اثر داستانی اش، بوف کور، را جست وجو کنیم تا با حجمی از اطلاعات و مقالات متعدد علمی و ادبی مواجه شویم که مفصل به سبک این نویسنده و بوف کور پرداخته اند.
بوف کور یکی از تاثیرگذارترین کتاب هایی است که ادبیات داستانی بعد از زمان خودش را به شدن تحت تاثیر قرار داد.

درباره کتاب صوتی بوف کور:
کتاب «بوف کور» مشهورترین اثر «صادق هدایت»؛ نویسنده و مترجم ایرانی در سال 1315 و در هند به منتشر شد. محبوبیت کتاب صوتی بوف کور در میان خوانندگان سرتاسر جهان سبب شده که این کتاب به چندین زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی، آلمانی و فرانسوی ترجمه شود.
به جرئت می توان ادعا کرد که کتاب صوتی بوف کور از نخستین رمان های مدرن ایران به شمار می رود. این داستان که روایتی چرخشی و دایره وار دارد، از زبان اول شخص و در دو بخش روایت می شود.
در بخش اول، راوی نقاشی منزوی و تنهاست که به نقاشی کشیدن روی قلمدان مشغول است. او همیشه طرحی یکسان و مشابه را روی قلمدان ها طراحی می کند: دختری با لباس سیاه که شاخه ای گل نیلوفر آبی را به طرف پیرمردی گرفته است. روزی، راوی داستان از سوراخ دیوار خانه اش منظره ای عجیب را می بیند: در بیابان نزدیک خانه اش پیرمردی قوزکرده، زیر درخت سروی نشسته و دختر جوانی گل نیلوفر کبودی را به سوی او گرفته است. در بخش دوم نیز که کاملا در ارتباط با بخش رویاگونه ی اول است، راوی داستان زندگی اش را برای سایه اش می نویسد.

چرا شنیدن کتاب صوتی «بوف کور» را به شما پیشنهاد می کنیم؟
این کتاب به دلیل روایت و ساختار متفاوتش در زمان خود، مورد توجه نویسندگان و منتقدان غربی نیز قرار گرفت. آندره بروتون، پایه گذار جنبش سوررئال در فرانسه، بوف کور را جزو بیست کتاب شاهکار سده بیستم میلادی دانسته است. همچنین هنری میلر، نویسنده ی معاصر آمریکایی، درباره آن گفته است: «بوف کور هدایت کتابی است که من آرزو دارم روزی نظیر آن را بنویسم. مانند این داستان در هیچ زبانی ندیده ام. آن را واقعا دوست دارم.»
با توجه به این که منتقدان رمان بوف کور را سرآغاز داستان نویسی نوین در ایران می دانند، شنیدن این کتاب می تواند توجه علاقه مندان به ادبیات داستانی را برانگیزد.

کتاب های مشابه بوف کور