امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,000
نظر شما چیست؟
از بچگی اهل مطالعه بودم ولی هیچ برنامه ای برای مطالعه نداشتم. هر کتاب یا مجله ای به دستم می رسید میخواندم. تا اینکه چند سال پیش درجستجوهای اینترنتی به سایت جیره کتاب برخورم.

در سایت لیستی دیدم از 220 کتابی که نوشته شده بود قبل از مرگ باید خواند (آن زمان طبق گفته جیره کتاب فقط 220 کتاب از فهرست 1001 کتابی که "قبل از مرگ" باید خواند در ایران چاپ شده بود). اسم چند کتاب را از روی لیست یادداشت کردم و دفعه بعد که کتابخانه رفتم امانت گرفتم.

به نظرم کتاب ها بسیار پربارتر و جذابتر از کتاب هایی بودن که من تا به حال خونده بودم. پس لیست را کپی کردم و تصمیم گرفتم ارام ارام لیست را جلو برم. ولی این اول ماجرا بود جمله"قبل از مرگ من"را به انگلیسی در اینترنت جستجو کردم و با "دیوار قبل از مرگ" آشنا شدم.

دیوار قبل از مرگ، یک پروژه هنری جهانی است که مردم را به تأمل در زندگی خود و به اشتراک گذاری آرزوهای شخصی خود در فضای عمومی دعوت می کند. این پروژه توسط کندی چانگ در یک خانه متروکه در نیواورلئان پس از مرگ یکی از عزیزانش آغاز شد (www. beforeIdie. com) این ایده ای شد برای نوشتن کارهایی که قبل از مرگم می خواهم آن ها را انجام دهم.

متوجه شدم که این جمله (کارهای قبل از مرگ) خیلی معروف هست و فهرست ها ی زیادی از مکان هایی که "قبل از مرگ "باید دید. موسیقی هایی که "قبل از مرگ "باید شنید. فیلم هایی که باید دید و. . . هست.

بنابراین یه دفتر برداشتم و تصمیم گرفتم لیست کتاب ها و فیلم ها را یادداشت کنم و تاریخ بزنم همچنین فهرستی از جاهایی که دوست داشتم ببینم یا کارهایی که دوست داشتم انجام بدم را لیست کردم حتی کارهایی که دوست داشتم برای پسرم انجام بدم را هم نوشتم. این باعث شده بود دیگه هیچوقت احساس روزمرگی نکنم. به محض بیکاری می دونستم یه فیلم یا یک کتاب که قطعا زیبا هست (چون منتقدین ادبی و سینمایی زیادی اون را تایید کردن) در انتظار من هست.

هر روز کاری از لیست انجام می دادم و تیک می زدم. بعد از مدتی احساس کردم در درونم غوغایی شده است. این فیلم ها و کتاب های معروف، انگیز ه ها و ارزوهایی را در من بیدار کرده بودند. فیلم ها و کتاب ها ارزش های من را در زندگی تغییر دادن و تصمیم به ادامه تحصیل و شاغل شدن گرفتم. ارزو می کردم ادم موثری باشم. می خواستم زندگی جدیدی را شروع کنم. دیدم به زندگی تغییر کرده بود. . . می خواستم هر لحظه پربارتر و کاملتر باشم.

جمله "قبل از مرگ من" روی دفتری که هر روز جلو چشمم بود و قسمتی از اون را تیک می زدم به من یاداوری می کرد که وقتی برای افسرده شدن و فکر کردن به چرا در گذشته چنان شد و چرا فلان ادم چنین گفت ندارم. کارهای زیادی بود که باید انجام می دادم. ارزوهایی که داشتم با نوشتن بر روی کاغذ جان گرفته بودن و در من تعهدی را در به عمل دراوردنشان ایجاد میکردن.

جالبتر اینکه انچیزی که من می نوشتم خیلی زود شرایط عملی شدنش فراهم می شد. هرلحظه زنده بودن، هوشیار بودن و توانایی فکر کردن و دانستن و فهمیدن و عمل کردن احساس شادمانی بی پایانی به من می داد. و به این ترتیب تشویق شدم قسمتی از لیستم را با دیگران به اشتراک بزارم. من تنها گرداورنده مطالب بوده ام.

امیدوارم این یادداشت ایده ای باشد برای بهتر زندگی کردن و استفاده تاحد ممکن از نعمت ها و موهبه هایی که با آن به دنیا آمده ایم.
صفحات کتاب :
277
کنگره :
‫BF637 ‭/ر2‏‫‬‮‭م57 1398
دیویی :
158/1
کتابشناسی ملی :
5662130
شابک :
978-600-136-513-3‮‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه قبل از مرگم میخواهم ...