امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 32,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب روزشمار انقلاب اسلامی (جلد پانزدهم)

در تاریخ معاصر ایران حادثه ای به اهمیت وقوع انقلاب اسلامی وجود ندارد. پدیده انقلاب اسلامی را نمی توان فقط جابه جایی قدرت میان حاکمان دانست؛ حادثه ای که فقط سلسله ای سقوط کند و جای خود را به قدرتی دیگر بدهد. تأثیر شگرف این انقلاب بر مناسبات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم ایران، در تاریخ این کشور بی نظیر بوده است؛ ورود مردم به صحنه سیاست و دخالت مستقیم آنان برای به زیر کشیدن نظام شاهنشاهی، برقراری نظام جمهوری اسلامی و دیگر نهادهای حکومتی با رأی مردم، به دست آوردن استقلال و نفی دخالت قدرتهای بزرگ در امور کشور، رسیدن به آزادیهای مدنی و پایداری و جان فشانی آنان برای حفظ انقلاب اسلامی.

با تشکیل دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در حوزه هنری، واحد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی باهمکاری گروهی از پژوهشگران، تدوین مجموعه کتابهای مرجع روزشمار انقلاب اسلامی را آغاز کرد.

روزشمار انقلاب اسلامی مجموعه ای است که به گزارش توصیفی وقایع انقلاب اسلامی از اول فروردین 1356 تا 22 بهمن 1357 (22 ماه و 22 روز) می پردازد. منابع این روزشمار شامل نشریات همان دوره (1357-1356) و نشریات بعد از انقلاب می شود که به حوادث و وقایع آن دوره پرداخته بودند؛ کتابهایی که از همان دوره تاکنون در ارتباط با تحولات دوره زمانی مورد نظر در داخل و خارج از کشور منتشر شدند. علاوه بر آن، بولتنهای عادی و محرمانه خبرگزاری پارس و بولتن محرمانه رادیو و تلویزیون ملی ایران، اسناد مراکز امنیتی و انتظامی نظیر ساواک، شهربانی و ژاندارمری و فرمانداریهای نظامی مناطق گوناگون و خاطرات اشخاص به این مجموعه اضافه شد.

برای انعکاس نگاه خارجیان به انقلاب اسلامی، مطالب برخی از کتابهای منتشر شده در خارج از ایران و نشریات غربی نیز پس از ترجمه و برگه نویسی به بانک اطلاعات افزوده شد. در مجموع از بیش از دویست نشریه داخلی و خارجی و بیش از 1500 کتاب چاپ داخل و خارج کشور برگه نویسی شد که حاصل آن بانک اطلاعاتی با حدود 220 هزار برگه اطلاعاتی شامل اخبار آشکار و پنهان این دوره از تاریخ معاصر ایران است.

در تهیه منابع فوق از مراکزی همچون کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه وزارت امور خارجه، کتابخانه حوزه هنری، کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر (دفتر ادبیات انقلاب اسلامی)، بایگانی واحدهای تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، پژوهشهای بین المللی، فرهنگ ناموران معاصر ایران، تاریخ شفاهی (دفتر ادبیات انقلاب اسلامی)، بایگانی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، بایگانی موسسه اطلاعات، مرکز آمار و اطلاعات بنیاد شهید و امور ایثارگران، بایگانی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی، و ... یاری گرفته ایم.

گزیده کتاب روزشمار انقلاب اسلامی (جلد پانزدهم)

در شرایطی که مردم ایران خود را برای استقبال از امام خمینی آماده می‌کردند، نظامیان در 11 بهمن 1357 در تهران دست به نمایش قدرت زدند و مجهز به انواع سلاحهای سبک و سنگین در برخی از خیابانهای تهران، مانور دادند. از صبح 51 دستگاه خودرو حامل کماندوها در حالی که مقابل آنها چهار خودرو آریا با آرم دژبان مرکز و دو لودر و تعداد زیادی خودرو ریو، به همراه یک ماشین آب‌پاش از میدان فردوسی به سمت شاهرضا در حرکت بود، تعدادی از نظامیان در خودروهای ریو از خیابان شاهپور در جهت شمال حرکت می‌کردند و ضمن سردادن فریاد جاوید شاه، شعار می‌دادند چو ایران نباشد تن من مباد. گروهی دیگر از نظامیان از خیابان امیریه به سمت جنوب حرکت می‌کردند و قصد تحریک مردم را داشتند.

مردم نیز در اکثر خیابانهای مرکزی تهران با به‌وجود آوردن موانعی، راه‌بندان ایجاد کرده‌بودند. به طوری که برخی از کامیونهای ارتشی نیز نتوانستند از این موانع عبور کنند.


سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
384
کنگره :
‏‫‬‭‬‭DSR1555‏‫‭/س‌7ر9 1376‬
دیویی :
‏‫‬‭‬‭955/08302‬
کتابشناسی ملی :
580417
شابک :
978-600-03-2776-7

کتاب های مشابه روزشمار انقلاب اسلامی (جلد پانزدهم)