نظر شما چیست؟
پروژه ی شادی اثر گریچن رابین، با ارائه رویکردهای مفیدی زندگی شما را تغییر می دهد و تجربه ی شادی در دنیای درون و بیرون را با روش های ساده و کاربردی به شما می آموزد.

گریچن رابین (Gretchen Rubin) در کتاب صوتی پروژه ی شادی (The Happiness Project) که یکی از پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز نیز هست، تجربه های خودش و چیزی که آموخته را بیان کند و به شما کمک می کند راه های رسیدن به شادمانی حقیقی را کسب کنید و شادی را جزو عادات خود نمایید. طبق تحقیقات صورت گرفته، برای سنجش سطح شادی یک فرد، ژنتیک حدود 50 درصد؛ شرایط زندگی مانند جنسیت، سن، قومیت، زندگی زناشویی، درآمد، سلامتی، حرفه و وابستگی مذهبی، حدود 10 الی 20 درصد سطح شادی را فراهم می کند. اما مابقی آن نتیجه ی نحوه ی تفکر و عمل فرد خواهد بود. به عبارت دیگر، انسان ها یک خصلت ذاتی دارند که در محدوده ی خاصی تنظیم شده، اما با اقداماتی درست می توانند خود را به بالاترین محدوده ی شادی برسانند.

در کتاب صوتی «پروژه ی شادی» می آموزیم که چگونه شادی را با تمام وجود خود احساس کنیم و متفاوت عمل کردن را تجربه کنیم. این اثر با رویکردی برای تغییر دادن زندگی اشخاص نوشته شده است. اولین مرحله ، آمادگی است، زمانی که تعیین می کنید چه چیزی برای شما شادی، رضایت و مشغولیت می آورد و همچنین چه چیزی موجب حس گناه، عصبانیت، بی حوصلگی و پشیمانی شما می شود. دومین مرحله اراده کردن است، زمانی که تعیین می کنید چه اقدامات مشخصی شادی شما را افزایش می دهد. سپس به بخش جالب این کار می رسید: حفظ کردن اراده ی خود.

نوآوری و چالش منشا قدرتمندی برای شادی هستند؛ پول زمانی که عاقلانه و در جای درست خرج شود می تواند به شادی بیش تر اشخاص یاری برساند؛ نتیجه ی این نظم بیرونی به آرامش درونی کمک و کوچک ترین تغییرات می تواند بزرگترین تفاوت ها را بسازد.

دیگر کتاب های پرفروش گرچن رابین عبارت اند از: بهتر از قبل، چهار گرایش رفتاری، شادی در خانه و شرایط بیرونی؛ آرامش درونی.

در بخشی از کتاب صوتی پروژه ی شادی می شنویم:

شادی عاملی حیاتی برای کار است و کار عاملی حیاتی برای شادی. در یکی از نتایجِ "زندگی منصفانه نیست"، از قرار معلوم انسان شاد بهتر از انسان کمتر شاد عمل می کند. افراد شاد هر هفته ساعت های بیشتری کار می کنند و در وقت آزاد خود نیز بیشتر کار می کنند. آن ها گرایش به یاری بخش تر بودن، با خود محوری کمتر دارند و علاقه ی بیشتری به کمک به دیگران دارند، مثلاً، با به اشتراک گذاشتن اطلاعات یا برای کمک به یک همکار و سپس، به این خاطر که به دیگران کمک کرده اند، دیگران هم مایل هستند به آن ها کمک کنند. همچنین، می توانند با دیگران بهتر کار کنند، چون مردم ترجیح می دهند کنار افراد شاد باشند این افراد نسبت به افرادی که شادی کمتری دارند، کمتر احتمال دارد رفتارهای زیان بخش مثل خستگی مفرط، گریز از کار، رفتارهای ضد کار و زیان بخش مربوط به کار، اختلاف نظرهای کاری و رفتارهای تلافی جویانه از خود نشان دهند.

افراد شادتر رهبران برجسته تری نیز می توانند باشند. در وظایف مدیریتی مثل رهبری و تسلط بر اطلاعات عملکرد بهتری دارند. نسبت به افرادی که شادی کمتری دارند جسورتر و با اعتماد به نفس تر دیده می شوند. آن ها صمیمی تر، گرم تر و حتی از لحاظ فیزیکی جذاب تر تلقی می شوند. یک مطالعه نشان داد که دانش آموزانی که در سال اول دانشگاه شاد بوده اند بدون هیچ پشتوانه ی مالی برای شروع در اواسط سی سالگی خود پول بیشتری بدست می آوردند. شاد بودن می تواند تفاوت زیادی در زندگی کاری شما ایجاد کند.

البته، صرفاً به این دلیل که کار زمان زیادی از ما را می گیرد شادی برای کار نیز حائز اهمیت است. اکثریت آمریکایی ها روزانه هفت ساعت یا بیشتر کار می کنند و زمانی که صرف تعطیلات می شود در حال کاهش است. همچنین، کار می تواند منبع بسیاری از عناصر لازم برای یک زندگی شاد باشد: عناصری مانند؛ فضای رشد و نمو، ارتباط اجتماعی، سرگرمی، حس داشتنِ هدف، عزت نفس و تأیید.

کتاب های مشابه کتابچه پروژه شادی