نظر شما چیست؟

چک لیست

نوشته آتول گاواند، به بررسی پیچیدگی روزافزون جهان می پردازد و یک راه حل ساده و جهانی ارائه می دهد: یک چک لیست.

او استدلال می کند که بیشتر مشکلات قابل پیشگیری هستند و فقط به راه حل های ساده، ارزان و قابل انتقال به دیگران احتیاج دارند. چک لیست، آخرین ابزار دفاعی در مبارزه با توده انبوه دانش، حواس پرتی و حافظه معیوب است. در چند دهه گذشته، نژاد بشر تقریبا در تمام زمینه های زندگی پیشرفتی بی سابقه داشته است. افزایش دانش به این معنی است که برای اولین بار در تاریخ، وقتی پیش زمینه ی منجر به شکست را در نظر می گیریم، ناکارایی، عاملی محتمل تر از ناآگاهی است. شکست هایی روی می دهد، به دلیل بودجه ناکافی، عدم دانش کافی و یا مداخله دولت نیستند، بلکه به خاطر پیچیدگی دانش و مشکلاتِ ناشی از عدم به کارگیری درست و مستمر دانش جدید روی می دهند.

چالش قرن بیست و یکم، فقدان دانش کافی برای حل مشکلات پیچیده نیست؛ بلکه عدم توانایی در مدیریت و به کارگیریِ دانش روبه رشد است. موفقیت پروژه های پیچیده به دو چیز وابسته است: اطمینان از اینکه صاحبان پروژه دانش درستی در اختیار دارند و دوم، اطمینان از اینکه دانش خود را به درستی اِعمال می کنند. استفاده از چک لیست ها توسط افراد باتجربه، باعث می شود از عدم موفقیت به خاطر اتفاقات غیرمنتظره جلوگیری شود.

چک لیست ها مانند هر ابزار دیگری، محدودیت های خود را دارند و فقط برای حل انواع خاصی از مشکلات، مفید هستند. اکثر مشکلات مردم ساده است و نیازمند راه حل های ساده و آسان مانند چک لیست ها است. چک لیست ها اطمینان می دهند که دانش متخصصان و سهام داران در مکان مناسب و در زمان مناسب به درستی استفاده می شوند. هر چیزی ممکن است در یک پروژه پیچیده به اشتباه انجام شود. درحالی که یک معمار جایز الخطاست، تیمی از متخصصان با یک چک لیست می توانند مشکلات جدی را شناسایی و از آنها جلوگیری کنند.

کتاب های مشابه کتابچه چک لیست