امتیاز
5 / 0.0
نظر شما چیست؟

تلنگر

بهبود تصمیم گیری در مورد سلامت، ثروت و شادکامی

مردم اغلب تحت تاثیر وسوسه ها و یا خطاهای منطقی هستند. وقتی افراد از اطلاعات، بازخوردها و یا تجربیات شخصیِ کافی برخوردار نیستند، احتمال اینکه انتخاب های بد انجام دهند افزایش می یابد.

 تاثیرات اجتماعی نیز، تصمیم گیریِ خوب را مختل می کنند. مردم، گرایشی ذاتی برای همرنگ شدن با جماعت دارند؛ آن ها دوست دارند در گروه ها جای بگیرند یا کاری را انجام دهند که بقیه انجام می دهند. تاثیرات اجتماعی ممکن است ظریف و نامحسوس باشند، اما می توانند به شکلی ناخواسته منجر به تغییرات شگرف در سطح اقتصاد ملی شوند.

کتاب "تلنگر؛ بهبود تصمیم گیری در مورد سلامت، ثروت و شادکامی" نوشته ریچارد تالِر و کاس سان اِستِین توضیح می دهد که چگونه "تکنیک تلنگر زدن" که یک ترغیب ظریف و نامحسوس است می تواند به مردم کمک کند تا تصمیمات بهتری در مورد خرج کردن و پس انداز پول بگیرند. نویسندگان این کتاب، با بکار بردن یافته های معنادار در رشته های تجارت، روانشناسی، حقوق، و اقتصاد که از بعضی از بحث برانگیزترین مسائل و مشکلات در ایالات متحده حاصل شده بود، توانستند راهبردهایی را پیشنهاد دهند که می توانند به اتخاذ تصمیمات خوب، چه در سطح فردی و چه در سطح دولتی، کمک کنند.

سه موقعیت اصلی وجود دارد که در آن افراد نیاز به "تلنگر" دارند. اولی در زمانیست که تصمیمی جدید یا پیچیده می گیرند، مانند انتخاب دانشگاه. دومی در مواقعیست که با کمبود بازخورد مواجهند؛ برای مثال مردم از پیامدهای نشستنِ طولانی مدت آگاه نیستند، زیرا بازخوردهایی مانند اضافه وزن، تقریباً آهسته و نامحسوسند. سومین مورد زمانیست که بدست آوردن درک کامل از یک موقعیت، مشکل است، مانند درک تاثیر طولانی مدت یک تصمیم؛ برای مثال فردی که در حال بازپس دهی یک وام است ممکن است نداند در طول زمان چه مقدار سود به وام تعلق می گیرد. 

 بازخورد های فوری و آگاهی بخش، در مقایسه با بازخوردهای دیرهنگام و غیرمتناوب یا بدتر از آن، عدم وجود بازخورد به افراد کمک می کنند تا انتخاب های بهتری انجام دهند.

کتاب های مشابه کتابچه تلنگر