نظر شما چیست؟

کتابچه قوی سیاه

نسیم نیکُولاس طالِب اتفاقاتی را که غیرقابل پیش بینی هستند قوی سیاه می نامد که آن را از قوهای سیاه استرالیا برگرفته است.

  تا قرن هفدهم، مردم کشورهای مختلف معتقد بودند همه قوها سفید هستند، اما هنگامیکه نخستین بار، دسته ای از قوهای سیاه استرالیایی توسط یک دریانورد هلندی مشاهده شد، این اعتقاد قدیمی از بین رفت.

ماجرای قوهای سیاه در طول تاریخ بارها اتفاق افتاده است. از حمله یازده سپتامبر تا حمله به امپراطوری ایران که توسط فردی جوان از مقدونیه اتفاق افتاد.

قوهای سیاه، از ویژگی تبدیل جهان به آنچه می خواهند برخوردارند و می توانند موجب تغییر اعتقادات و ایجاد درک جدید به روشهایی بنیادین شوند. عادات فکری ما که طی هزاران سال توسعه یافته است، قادر به رویارویی با قوهای سیاه نیستند. انسان ها با وقوع هرج و مرج و مشکلات به عقب برمی گردند و تمایل دارند از تجربه های گذشته استفاده کنند. این تلاش ها به هیچ وجه در پیش‎بینی قوهای سیاه موفق نبوده اند، و آنچه را تاکنون ندیده ایم یا نفهمیده ایم و یا نادیده گرفته ایم؛ کارایی لازم را ندارند.

طی چند قرن گذشته، تلاش های بسیاری برای پیش بینی وقایع مختلف صورت گرفته است. نسیم طالب معتقد است که این تلاش ها بیشتر منجر به پیش بینی های اشتباه شده اند و اگر درست هم بوده اند، دلیل ساخت و معرفی یک تکنیکِ پیش بینی نیستند. در تمام این مدت، مردم، خود را فریب داده اند. با صفحات گسترده ی وب و سایر مدل سازی ها این شرایط بدتر نیز شده است. جهان با تمام پیش بینی هایی که انجام شده، همچنان غیرقابل پیش بینی است. به نظر می رسد کل نظم و ارقام و آمارها از ارزش کمی برخوردار هستند و توهمی از پیش بینی رویدادهای آینده هستند. اکثر آنها بدون اینکه پیش بینی شوند، اتفاق می افتند و نسیم طالب این اتفاقات را قوی سیاه می نامد.

هدف از کتابچه قوی سیاه، پاسخ به این سوالات است:"چرا ما، چه دانشمند یا غیردانشمند، حرفه ای یا معمولی، تمایل داریم به مسایل بی اهمیت بپردازیم تا اتفاقات مهم؟ چرا ما علیرغم شواهد آشکارِ تاثیرات عظیم اتفاقات مهم، بر شواهد محدودی که می‎بینیم، توجه داریم؟

کتاب های مشابه کتابچه قوی سیاه