نظر شما چیست؟

معرفی کتاب وزن

جنت وینترسن در کتاب گویای وزن، یک داستان اساطیری را بازمی گوید منتهی با روایتی دیگرگونه. این اثر داستان اسطوره اطلس و هراکلس و داستان نگه داشتن جهان است.

اطلس از نژادی اصیل از خدایان، به نام تیتان ها است که علیه خدایان شورش می کند. او محکوم می شود بار زمین و آسمان را با سیب های حیاتش به دوش بکشد و وقتی به هراکلس پهلوان در یکی از دوازده خوان معروفش تکلیف می شود تا آن سیب ها را بدزدد، اطلس را می یابد و به او پیشنهاد شراکت می دهد. اطلس که می داند هراکلس تنها کسی است که توان تحمل بار هستی را دارد و چشم انداز آزادی هر چند کوتاه به وجدش آورده، قبول می کند و شراکتی آشفته میان آن دو پدید می آید.

اما داستان «وزن» وینترسن، از حکایت ساده مجازات اطلس و رهایی موقتش به دست هرکول که بار گیتی را از دوش او برمی دارد، تخطی می کند. قصد نویسنده در این داستان این است که مفاهیمی همچون تنهایی، انزوا، وظیفه شناسی، بار مسئولیت، و آزادی را بیان کند. نسخه او پایان منحصر به فردی دارد که نظیر آن را جایی نشنیده اید.

«وزن» داستان شخصی تری دارد که به موازات داستان بزرگتر اسطوره ای که می شناسیم و اسطوره ای که نویسنده بازنویسی کرده است، روایت می شود. این داستان شخصی از زاویه دید اول شخص گفته می شود. جانت وینترسن با هوش و ذوقی که دارد اطلس را به زمان ما می آورد. او در اسطوره شگفت اطلس و هراکلس پرسش های دشواری درباره طبیعت جبر و اختیار مطرح می کند. «وزن» بدیهیات ذهن ما را واژگون می کند تا انسان را از منظری نو بنمایاند. «داستان های اساطیری شیوه ای برای یافتن حقایقی ابدی از زندگی انسان در دل داستان اند» این اسطوره را با صدای اعظم حبیبی بشنوید.

سال نشر :
1394
صفحات کتاب :
117
کنگره :
‏‫‭PZ3‏‫‭‏‫‭‭/و8945و4 1394
دیویی :
‏‫‭823/914
کتابشناسی ملی :
‏‫ 3671769‬‬
شابک :
978-600-7683-05-7

کتاب های مشابه وزن