امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,800
خرید چاپی
37,000
10%
ت 33,300
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب غیر از خدا، هیچکس نبود

محمدرضا سرشار در کتاب غیر از خدا هیچ کس نبود پنج داستان با نام های «هوش ثروت است»، «ایثار»، «سود تجارت»، «حامد، پسر ایوب» و «پزشک زیرک» را گرد هم آورده است. «هوش ثروت است» داستان کشاورزی فقیر و دخترش است که از مال دنیا تنها یک گاو داشته اند، مرد فقیر در وقت شخم زدن زمین گاو همسایه ثروتمندش را قرض می گیرد اما روز بعد گاو همسایه می میرد، کشاورز نمی داند چه کند، پول گاو را ندارد که به همسایه اش بدهد، گاو خودش را هم نمی تواند بدهد.

پیش قاضی می روند و او این مساله را بررسی می کند. داستان دوم این کتاب «ایثار» نام دارد. این داستان روایتگر جنگ میان سپاه کافران و اسلام است که در جنگ برموک اتفاق افتاده است. جنگ به پایان رسیده و سپاه کافران شکست خورده اند، میدان پر از کشته و شهید است. صدای ناله به گوش می رسد همه تشنه هستند. سقا آب می آورد.

مجروحان به یاد مجروحان تشنه دیگر آب نمی نوشند و سقای دلسوخته از این ماجرا می سوزد و می گرید. نام داستان سوم کتاب «سود تجارت» است و به دوران امام صادق(ع) برمی گردد. امام خدمتکارش را به تجارت می فرستد و او با پول زیادی برمی گردد و می گوید این دو برابر سرمایه ای است که هنگام رفتن به من دادید و امام می گوید چنین سود و تجارتی را هرگز نمی خواهم. این داستان بر اساس قصه «بازار سیاه» از کتاب داستان راستان، بازنوشته استاد شهید مرتضی مطهری است. داستان چهارم «حامد، پسر ایوب» نام دارد.

این داستان حرف های حامد با نداهای درونی خود و با وسوسه های شیطانی و نفس اماره اش است. حامد وضع مالی خوبی ندارد و همسر و فرزندانش گرسنه هستند. از کار قبلی اش به خاطر رباخواری اربابش دست کشیده، مدام در کوچه های شهر پرسه می زند تا کاری بیابد، ناگهان کیسه ای روی زمین او را متوجه خود می کند و او مردد می ماند که آن را برای خود بردارد یا به صاحبش بازگرداند.

داستان پنجم در مورد یک پزشک زیرک است که اصل داستان در کتاب طبقات الاطباءآمده است و سرشار این داستان را بر کتاب غیر از خدا هیچ کس نبود مجموعه داستان های تاریخی برای کودکان و نوجوانان سال های آخر دبستان و دوره راهنمایی را شامل می شود که سال های گذشته در مطبوعات چاپ شده است. سرشار در این کتاب کودکان و نوجوانان را با داستان های تاریخی آشنا می کند و بازنویسی کتاب هایی مانند طبقات الاطباء را در اختیار آن ها می گذارد تا با تاریخ پزشکی ایران آشنا شوند. سرشار در داستان دیگری با نام «سود تجارت»، کودکان و نوجوانان را با داستان های استاد شهید مرتضی مطهری آشنا می کند و به آن ها آموزش می دهد که در تجارت باید از راه درست به سود رسید نه این که از راه ناراست تجارت کرد.

او در داستان دیگر این کتاب برای نوجوانان ایرانی نفس اماره را به تصویر می کشد و به آن ها می گوید که چگونه وسوسه های شیطان می تواند ذهن انسان را آشفته کند. تمام توصیه هایی که در این کتاب بیان شده اند، در قالب داستان هایی جذاب و شیرین آمده اند و هیچ کدام لحن پند و اندرزی مستقیم را ندارند.

گزیده کتاب غیر از خدا هیچ کس نبود

دیگر حساب سال و ماه هم از دستم خارج شده، چطور فراموش کرده بودم که ماه ذی الحجه این قدر نزدیک است! خوب؛ الحمدالله. خدایا شکرت! بالاخره، هر چه نباشد، در این ماه، می توانم با کار برای کاروان ها و حجاج، چند سکه ای به دست آورم. عید قربان هم که نزدیک است. همان هم روزنه امیدی است. بعد از آن هم خدا کریم است. مگر او عبادت فردا را امروز از من خواسته، که من، روزی ماه بعدم را، حالا از او بخواهم؟!

صفحات کتاب :
55
کنگره :
‌‏‫‬‭PIR8075/ھ77‏‫‬‭غ9 1388
دیویی :
[ج]8فا3/62
کتابشناسی ملی :
‏‫‭م85-22306
شابک :
978-964-506-264-2
سال نشر :
1388

کتاب های مشابه غیر از خدا، هیچکس نبود