امتیاز
5 / 4.3
خرید چاپی
195,000
10%
ت 175,500

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب، نوشته شهید سید مرتضی آوینی می باشد که نشر واحه آن را منتشر کرده است. موضوع اصلی این کتاب، تحقیق در معنای واقعی توسعه است و این تحقیق بر مبانی معرفتی و تاریخی تمدن غرب تمرکز دارد.

معرفی کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

فصول مختلف این کتاب طی سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶ به صورت سلسله مقالاتی تحت عنوان «تحقیقی مکتبی در باب توسعه و مبانی تمدن غرب» در ماهنامه ی جهاد به قلم آوینی به چاپ رسیده ‌است. از این کتاب تاکنون چاپ‌های متعددی انجام شده است.
موضوع اصلی این کتاب، تحقیق در معنای واقعی توسعه است و این تحقیق بر مبانی معرفتی و تاریخی تمدن غرب تمرکز دارد. آوینی، به عنوان یک فرد مکتبی و اسلامی، با دغدغه های خاص خود و فهم عمیق از آرمان های انقلاب اسلامی، در کنار درک جامع و فراگیر خود از تمدن غربی و هدف ها و مقاصد و تاریخچه معرفتی آن، این کتاب را با نظریات بدیع و جالب خود و همفکرانش تدوین کرده است. یکی از ویژگی های برجسته محتوایی این کتاب، توانایی آن در به ارمغان آوردن یک نگاه نو و دیدگاهی جدید نسبت به مسائل مرتبط با توسعه و مطالب متنوع در زمینه غرب شناسی است. این کتاب، با دقت در تفسیر و ارائه مباحث، به خواننده راهنمایی می کند تا نگاهی تازه و جدید به مسائل مرتبط با خود، از جمله توسعه و مباحث مختلف غرب شناسی، داشته باشد. این چنین نگاهی که در کمترین آثاری از این دست یافت می شود، همراه با نظریات مکتبی و اسلامی است. 

خلاصه کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

این کتاب دارای ۱۹ فصل بوده و موضوع اصلی آن بررسی مفهوم توسعه مبتنی بر مبانی معرفتی و تاریخی تمدن غرب است.
کتاب با رویکرد ژورنالیستی و با ارجاع به منابع مختلف گوناگون نوشته شده ‌است. نویسنده در فصل‌هایی با عنوان «از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی» و «و ما ادریک ما البانک؟» به بیان مباحثی درباره ی اقتصاد می‌پردازد. داشتن گوشه چشمی به سیستم آموزشی و نسبت آن با توسعه یافتگی و همچنین نقد مندرجات کتب تاریخ رسمی را که بر اساس اعتقادات غیر واقعی مورخان عصر جدید نگارش یافته از دیگر مباحث این کتاب است. 
اغلب این مقالات با اسم مستعار چاپ شده‌اند. شهید آوینی در یکی از جلسات گفت‌وگویی که در اواخر سال ۱۳۷۱ برگزار شده به این مقالات اشاره می‌کند و از آنها به‌ عنوان مطالبی ساده با زبان ژورنالیستی یاد می‌کند که قرار بوده مقدماتی برای آشنایی اولیۀ خوانندگان مجلۀ «جهاد» با بحث مدرنیسم و مسئلۀ توسعه در غرب فراهم کند. به این ترتیب، ظاهراً ایشان قصد گردآوری این مقالات و انتشار آنها را نداشته است.

دانلود کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

نسخه الکترونیک این کتاب در فراکتاب عرضه نشده است. همچنین کتاب صوتی توسعه و مبانی تمدن غرب نیز در فراکتاب عرضه نشده است.

دانلود رایگان کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب دانلود رایگان در فراکتاب وجود ندارد.

بخشی از کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

چرا توسعه ‌یافتگی اوتوپیای انسان امروز قرار گرفته است؟ البته بهتر بود می‌گفتیم توسعه‌یافتگی یکی از وجوه اوتوپیای آرمانی بشر غربی است، چرا که این آرمان در وجوه دیگری نیز تجلی دارد؛ فی‌المثل تمایل عمومی بشر امروز به جانب دموکراسی نیز از همین آرمان اوتوپیایی واحد برمی‌آید، با این تفاوت که دموکراسی بیان‌کنندۀ صورت سیاسی آن است. توسعه ‌یافتگی و دموکراسی دو وجه از یک ایده‌آل واحد است. اما این‌که چرا بشر علت غایی حرکت خویش را در این صورت ایده‌آل می‌بیند، سؤالی است که قرآن مجید و روایات ما به‌روشنی به آن پاسخ گفته‌اند. ولی پیش از تحقیق در این پاسخ، لازم است که یک‌بار دیگر ضرورت آن مورد تأکید قرار گیرد.
اگر نبود که انسان میزان و معیار خویش را از آرمان و علت غایی حرکت خویش اخذ می‌کند، پرداختن به این مباحث هیچ ضرورت نداشت. در فطرت عالم این اصل نهفته است که وقتی انسان هدفی را برمی‌گزیند، از آن پس، رد یا قبول هر چه به او ارائه می‌شود، به مطابقت یا عدم تطابق با آن صورت ذهنی که از هدفش در درون خویش ساخته است بازگشت دارد؛ اگر مطابق بود می‌پذیرد وگرنه رد می‌کند.
ارمغانی که انسان از بهشت با خود به عالم دنیا آورده، جاذبه‌ای فطری است که او را از درون به سوی بهشت و آن‌چه بهشتی است می‌کشاند. اما مع‌الاسف انسان دچار نسیان است و مادام که ایمان نیاورده و استمرار در عمل صالح نداشته باشد، بهشت واقعی را تشخیص نمی‌دهد. انسان فطرتاً در جست‌وجوی بهشت است، همان بهشتی که از آن‌جا هبوط کرده است، و جاذبه‌های درونی او به سوی عالمی متعادل، زیبا و جاودانه از همین‌جا ناشی می‌شود. علامه طباطبایی (ره) در تفسیر آیات مربوط به آفرینش انسان و هبوط او در سورۀ «طه»، آن بهشت را بهشت اعتدال می‌خوانند و می‌فرمایند:
... این داستان... حال بنی‌نوع آدم را بر حسب طبع زمینی و زندگی مادی‌اش تمثیل می‌کند و مجسم می‌سازد، زیرا خدا او را در بهترین قوام خلق کرده، و در نعمت‌هایی بی‌شمار غرق ساخته، و در بهشت اعتدالش منزل داده، و از تعدی و خروج به یک سوی افراط و تفریط که ناشی از پیروی هوای نفس و تعلق به سراب دنیا، و در نتیجه فراموشی جانب ربّ‌العزّۀ است تهدید فرمود...
و با این معنا، زندگی آدم (ع) در این بهشت برزخی، تمثیل وضعیت تعادل انسان است که می‌توان مشخصات آن را از همین سورۀ مبارکۀ «طه» استخراج کرد:
آن‌گاه گفتیم: ای آدم، محققاً این شیطان با تو و جفت تو دشمن است. مبادا شما را از بهشت بیرون آرد و از آن پس به شقاوت گرفتار شوید. آن‌جا نه هرگز گرسنه شوی و نه برهنه مانی. و نه هرگز به تشنگی و گرمای آفتاب آزار بینی.
تفسیر و توجیه گرایش‌های فطری انسان به جانب زیبایی و جاودانگی، تعادل و حتی رفاه، در همین آیات مبارکه مشهود است و به تعبیر دیگر، فطریات انسان تماماً از کشش درونی او برای رسیدن به این وضعیت تعادلی اولیه نتیجه می‌شود و تکامل انسان نیز معنایی جز این ندارد.

pdf کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

توسعه و مبانی تمدن غرب pdf در فراکتاب عرضه نشده است. دریافت کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب pdf باعث تضییع حق نویسنده و ناشر خواهد شد.

نمونه سوالات کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

جهت آمادگی برای آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی، دبیری و هنرآموز آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲، سوالات اختصاصی آزمون استخدامی آموزش و پرورش، شامل سوالات طراحی شده بر اساس کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب، از منابع حیطه عمومی می باشد. 

خرید کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

برای خرید کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب، به سایت فراکتاب مراجعه و آن را تهیه کنید و از خواندن آن لذت ببرید.

خرید کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب

مشخصات کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: واحه
نویسنده: شهید سید مرتضی آوینی
تعداد صفحه: 262
موضوع: تحقیق در معنای واقعی توسعه
قالب: چاپی با تخفیف ویژه

 

شابک :
‭978-600-91768-5-4‬‬
سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
262
کنگره :
‏‫‬‭‭CB245‏‫‬‭‭/آ8ت3 1390
دیویی :
909/09821
کتابشناسی ملی :
2573429

کتاب های مشابه توسعه و مبانی تمدن غرب