امتیاز
5 / 0.0
خرید چاپی
135,000
15%
ت 114,750
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل

کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل، تالیف عارف کامل حضرت آیت الله العظمی حاج سیدروح الله خمینی قدس سره الشریف می‌باشد، موضوع کتاب، در علم اخلاق است. کتاب حاضر خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل امام راحل می باشد.

سماعه بن مهران، راوی این حدیث (جنود عقل و جهل)، می گوید: نزد امام صادق (ع) بودم، در حالی که جمعی از یاران و اصحاب آن حضرت گرد ایشان‏ بودند، سخن از عقل و جهل به میان آمد. آن حضرت فرمود: «عقل و لشکر او و جهل و لشکر او را بشناسید تا هدایت‏ شوید. »

آن گاه امام (ع)، بنا به درخواست راوی با ذکر مقدمه ای درباره ‏چگونگی آفرینش عقل و جهل، لشکریان هر یک از آنها را (که برای هر یک، 75 لشکر است) بر شمرد.

حضرت امام خمینی (ره) که در دوران حیات علمی خود، پس از کسب ‏مدارج عالی در فقه، تفسیر، فلسفه، عرفان و...، آثار گرانسنگی ‏به رشته تحریر درآورد، به شرح و بسط روایات، به ویژه روایات‏ اخلاقی، علاقه خاصی از خود نشان داده است. چنانکه از کتاب (شرح‏ حدیث جنود عقل و جهل) برمی آید، ایشان پس از تالیف کتاب «شرح‏ چهل حدیث» که از جمله کتاب های خواندنی آن عارف دلسوخته است ‏این کتاب را نگاشته است.

انگیزه حضرت امام (ره)، چنانکه از مقدمه خود ایشان برمی آید، دونکته است:

1. روش متداول علمای اخلاق برای تربیت اخلاقی، از نظر ایشان، ناکارآمد است و به تعبیر ایشان، کتب مربوط به اخلاق، به جای ‏آن که دوا باشد، نسخه است. در واقع ایشان معتقد است که این‏ کتاب ها به جای پرداختن به اصل تربیت و تصفیه نفوس، در چنبره‏ الفاظ و اصطلاحات، گرفتار آمده اند.

2. حضرت امام (ره) بر این نکته ها پای فشرده است که هدف اصلی و غایت قصوای صدور روایات، تصفیه نفوس است. بدین ترتیب، پیشوایان دینی که از نظر ایشان اطبای واقعی نفوس اند و به راز و رمز تهذیب و تربیت واقف اند، در روایات خود، بهترین شیوه را برای این هدف برگزیده اند و به جای اینکه نسخه اخلاقی ارائه ‏دهند، خود دوا را ارائه کرده اند.


شابک :
‭978-600-8460-61-9‬
سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
240
کنگره :
‏‫BP145‭‬ ‭/ج904622‏‫‬‮‭خ8 1397
دیویی :
‏‫‬‮‭297/218
کتابشناسی ملی :
5427884

کتاب های مشابه خلاصه شرح حدیث جنود عقل و جهل