نظر شما چیست؟

معرفی کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟

کتاب چه کسی بر جهان حکومت می‌کند؟ نوشته نوآم چامسکی با ترجمه حسین جعفری موحد به همت دفتر نشر معارف در سال جاری منتشر شد. ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم به قدرت هژمون جهانی تبدیل شده و گفتمان خود را بر مسائل گوناگون جهان سلطه داد.

بی گمان پرسش مطرح شده در عنوان کتاب حاضر نمی تواند پاسخ ساده و روشنی داشته باشد؛ زیرا امور جهان برای امکان پاسخ به پرسش مذکور، به شدت متنوع و پیچیده است. اما در عین حال، تشخیص تنوع های بارز برای صورت بندی امور جهان و شناسایی بازیگران سرآمد و بانفوذتر دشوار نیست.

ایالات متحده در مقایسه با دیگر کشورهای حاضر در جنگ جهانی دوم، به دلیل دوری از مناطق درگیری، به قدرت هژمون در سطح جهان تبدیل شد. این امر سبب شده است در مسائلی نظیر مسئله ایران، آمریکای لاتین، مناقشات میان اسرائیل و فلسطین، مبارزه با تروریسم، سازمان های اقتصادی بین المللی، حقوق بشر و عدالت، جنگ هسته ای و تخریب محیط زیست به عنوان مسائل نهایی برای بقای تمدن بشری، حاکمیت گفتمان جهانی آمریکا حفظ شود.

سر فصل های کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟ عبارت است از:

بازخوانی مسئولیت روشن فکران، اسناد شکنجه و فراموشی تاریخی، دست نامرئی قدرت، زوال آمریکا؛ علل و عوامل، آیا آمریکا ابرقدرت است، اسرائیل و فلسطین؛ گزینه های واقعی، «هیج چیز برای دیگران نیست» جنگ طبقاتی در آمریکا، ایالات متحده یک دولت تروریستی پیشرو است، آیا ایران بزرگترین تهدید برای صلح جهانی است؟ اربابان نوع بشر.

وارونه سازی ارزش ها، اهمیت حادثه یازده سپتامبر، پارادایم شکنجه، تروریست پروری، تهدید ایران و چین، سنجش زوال آمریکا، اسرائیل و فلسطین، از دست دادن چین و ویتنام، اسرائیل و حزب جمهوری خواه، بزرگترین تهدید، ابرقدرت دوم و نگاه به آینده، برخی از موضوعات کتاب چه کسی بر جهان حکومت می کند؟ است.

صفحات کتاب :
247
کنگره :
‏‫‬‭JZ1480‏‫‭/چ2چ9 1397‮الف
دیویی :
327/73
کتابشناسی ملی :
4723594
شابک :
‫978-600-4411-21-9‬
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه چه کسی بر جهان حکومت می کند؟