امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,000
نظر شما چیست؟
سید منذر حکیم در کتاب جامعه ما، پس از بررسی شخصیت و اندیشه های شهید محمدباقر صدر، نظریات او درباره جامعه را بررسی و واکاوی کرده است.

کتاب جامعه ما بازتاب دهنده نظریات و آرای شهید صدر در عرصه جامعه الگویی اسلامی است.

کتاب جامعه ما دربردارنده مسائل اجتماعی و مبنای جامعه شناختی اسلام بر اساس نگرش شهید آیت الله سید محمدباقرصدر است. در کتاب جامعه ما مطالب شهید صدر نه به شیوه خطابی و جذل، بلکه از باب یک منطق مستدل ومحکم مطرح می شود، که در کلاس های درس به صورت اختصاصی و یا سخنرانی های خود به آن اشاره داشته، اما فرصت تالیف کتاب را پیدا نکرده که در نهایت توسط شاگرد وی سید منذر حکیم گردآوری و منتشر شده است.

منذر حکیم در مقدمه کتاب می نویسد: «ایشان با تمام وجود و با جان و قلم خود در ساختن جامعه اسلامی نمونه و پیشرو کوشید. او در دو کتاب قرآنی خود به نام های مکتب قرآن و اسلام زندگی را راهبری می کند، با نظریه پردازی زیبای خود به پی ریزی ارکان چنین جامعه ای کمک کرده است.

نقش او در این پایه ریزی سهم بسزا و بی مانندی را که از توانایی های ایشان در پی بردن به ابعاد و آثار نشریه های اجتماعی از قرآن کریم در تفسیر موضوعی شان سرچشمه می گیرد، داشته است. ایشان در این تفسیر افزون بر برجسته ساختن سنت های اجتماعی، تاریخی و عوامل جامعۀ انسانی به شکلی بی مانند بین دو موضوع سنت های تاریخی و عوامل اجتماعی پیوند برقرار کرده است. همچنین ایشان بین نظریه اجتماعی که از قرآن بدست آمده است و نظام اجتماعی اسلامی که دستاورد اسلام است و پایه ها و خطوط کلی آن و برخی از جزئیات مهم آن که در قرآن آمده، به خوبی پیوند برقرار کرده است.

درباره شهید سیدمحمدباقر صدر (ره)
سیدمحمدباقر صدر فقیه و مجتهد و فیلسوف و اندیشمند و نظریه پرداز عراقی بود که به او لقب شهید خامس هم داده اند.

او در ۱۰ اسفند ۱۳۱۳ در کاظمین متولد شد. در دوازده سالگی به نجف رفت تا به تحصیلات حوزوی بپردازد. او شاگرد بزرگانی مانند سیدابوالقاسم خویی، صدرا بادکوبه ای و شیخ محمدرضا آل یاسین بود.

شهید صدر در فلسفه، اقتصاد، منطق، اخلاق، تفسیر و تاریخ نیز مطالعه و تحقیقاتی داشت. وی را می توان بنیانگذار منطق استقرائی در حوزه دانست.
کتابشناسی ملی :
6042930
شابک :
978-964-121612-4
سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
496
کنگره :
‏‫‬‭BP230
دیویی :
‏‫‬‭297/483

کتاب های مشابه جامعه ما