امتیاز
5 / 0.0
خرید صوتی
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب در خواب های دیگران

کتاب در خواب های دیگران اثر حسن احمدی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این مجموعه به پیشنهاد سیدصادق رضایی، مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس زندگی این شهیدان به صورت غیرمستقیم، غیرشعاری و داستانی کار شد و کلا شش ماه طول کشید و شامل 9 داستان بر اساس زندگی 9 شهید است که در شرکت سیمان شمال کار می کردند.

حسن احمدی نویسنده کتاب در خواب های دیگران می گوید: باید به دیدار 9 خانواده می رفتم؛ در تهران و حومه آن و خانواده ای هم ساکن اندیمشک بودند. نمی دانستم از پس انجام کارهای کتاب برمی آیم یا نه. سال های گذشته در کنار چند کار مختلف، کارهای مطبوعاتی برایم جدی تر و مهم تر از بقیه بود. این کار، گفت وگوی مطبوعاتی نبود. باید به شکل روایت تقریبا داستانی انجام می شد.

باید پای صحبت های خانواده ها، همسران و فرزندان این شهیدان می نشستم. از 9 شهید، فقط مادر یکی از آن ها در قید حیات بود. باید به گذشته ها می رفتیم. نگران بودم با یادآوری آن دوران، خانواده ها اذیت شوند. هنگام قرار و گفت وگوها سعی می کردم با سوال ها و بیان خاطرات قدیم کسی غمگین نشود. کسی گریه نکند. نمی شد. بغض های سختی گاهی به گلوی خودم هم چنگ می زد، گاهی در راه یا در خانه با یادآوری شنیده ها، اشک هایم جاری می شد.

هرجا می رفتم، با هر یک از این خوبان می نشستم، احساس می کردم سال هاست آن ها را می شناسم. همه مهربان و خونگرم بودند. گفت وگوها ساده بود و صمیمی و خانواده ها زلال و نجیب. سال ها سختی و دردهای بسیاری را تحمل کرده بودند.

کتاب در خواب های دیگران به پیشنهاد سیدصادق رضایی، مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس زندگی این شهیدان به صورت غیرمستقیم، غیرشعاری و داستانی کار شد و کلا شش ماه طول کشید و شامل 9 داستان بر اساس زندگی 9 شهید است که در شرکت سیمان شمال کار می کردند.

گزیده کتاب در خواب های دیگران

«صبح که بیدار می شدیم او رفته بود. همه ما آن شب به مامان گفتیم موقع رفتن بابا بیدارمان کند. بابا می گفت راضی نیست خوابمان خراب شود. بهتر است بخوابیم. مگر خواب به چشم های من می رفت. شب تا ساعت ها بیدار بودم. نامه ام را نوشته بودم. شک نداشتم اگر بابا بخواند نمی رود. در همان حال که دراز کشیده بودم مدام حرف هایی را که نوشته بودم به یادم می آمد. چند مرتبه تصمیم گرفتم بلند شوم و باز حرف هایی را به نامه ام اضافه کنم؛ اما من حرف هایم را زده بودم. باید دل بابا به حال من و دو خوهرام و برادر پنج، شش ماهه ام می سوخت و نمی رفت. یاد حرف هایی که بارها از بابا شنیده بودم می افتادم: «بابا اگر من نروم، اگر عموحسین شکاری نرود، اگر عمو سوارآبادی نرود، زبردست نرود...!»

زندگینامه حسن احمدی: دوره های ابتدایی و راهنمایی را در مدارس محله های نازی آباد و امام زاده حسن و دوره متوسطه را در دبیرستان نصیری تهران به پایان رساند و در سال 1358 در رشته تجربی دیپلم گرفت. از نخستین سال های فعالیت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به همکاری با واحد ادبیات آن پرداخت که تا سال 1369 ادامه یافت. چندی نیز مسئولیت واحد فرهنگی بنیاد شهید انقلاب اسلامی را به عهده گرفت.

در سال 1365 با هفته نامه سروش آغاز به همکاری کرد و تا سال 1373 سمت مسئول بخش داستان نویسی آن مجله را داشت پس از تأسیس ماهنامه سروش نوجوان در آن نشریه و هم زمان در سازمان صدا و سیما در گروه کودک و نوجوان شبکه های اول، دوم به عنوان نویسنده و تهیه کننده برنامه به کار پرداخت. در سال 1373 سردبیر ماهنامه باران شد که هم اکنون نیز در این سمت فعالیت فرهنگی دارد.

این نشریه ویژه نوجوانان وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه و مطالب آن در موضوعات دینی، ادبی و هنری است. احمدی از سال 1376 تا 1377 نیر سردبیری دو هفته نامه احسان را به عهده داشت که چهارده شماره آن منتشر شده است. وی در کنار این مشاغل به تحصیل در دانشکده صدا و سیما پرداخت و در سال 1379 در رشته کارگردانی از آن دانشکده فارغ التحصیل شد. عمده شهرت احمدی در داستان نویسی برای نوجوانان به ویژه در موضوعات مربوط به جنگ است. دو داستان «آسان بافت» که در مجله زن روز به چاپ رسید و «مرا می کشند» منتشر شده در سال 1358 نخستین آثار اوست.

صفحات کتاب :
223
کنگره :
‏‫‭PIR7943
دیویی :
‏‫‭8‮فا‬3/62
کتابشناسی ملی :
5829473
شابک :
‏‫‭978-622-96173-0-4
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه در خواب های دیگران