امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پرواز آخر

کتاب پرواز آخر، مجموعه ای از یادداشت ها، مصاحبه ها، سخنرانی و خاطرات فرماندهان و مدیران ستاد کل نیروهای مسلح درباره ی زندگی و فعالیت های مبارزاتی "شهید احمد کاظمی" در جنگ ایران و عراق است و چگونگی شهادت او در سانحه ی هوایی موذد بررسی قرار می گیرد.

کتاب پرواز آخر شما را با یکی از دلیرمردان جنگ تحمیلی و قهرمانان ملی آشنا می‌کند پس اگر به خواندن سرگذشت‌نامه شهدای بزرگوار جنگ تحمیلی علاقه دارید، این کتاب را بخوانید.

در روزهای پایانی سال 1359 در منطقه فارسیات ما آب انداختیم تا بین ما و عراقی ها که فاصلهٔ زیادی بود ایمن گردد و خطری متوجه مان نشود. در آن زمان، به دستور برادر رشید به آبادان رفتیم که بار دیگر احمد را دیدم.

 او در جبههٔ فیاضیه مشغول شده بود و من هم بعدها به ایستگاه 7 آمدم و قرار شد با هم الحاق کنیم؛. زیرا فاصله بین ما چهار کیلومتر بود و دشمن می توانست نفوذ کند. در جلساتی که دو نفری با هم داشتیم بنا شد خط را ترمیم کنیم. این تعامل تا عملیات شکست حصر آبادان ادامه یافت.

در این عملیات ما در دو محور عملیات کردیم. ما به دلیل وضعیت مان در شب عملیات سریع به هدف هایمان رسیدیم؛ ولی احمد (به دلیل حساس بودن محورش برای عراقی ها هنوز با هدف فاصله زیادی داشت. در یکی از دو پل او عراقی ها در معرض خطر و نابودی قرار گرفته بودند و، به همین سبب سخت در برابر احمد مقاومت می کردند.،) هنوز با هدف فاصله زیادی داشت چون که روز شد و او هنوز در کنار رودخانه کارون در حال عملیات بود.

تعدادی از نیروهایم را فرستادم و از پشت عراقی ها با تفنگ 106 آن ها را مورد حمله قرار دادند و همین سبب شد احمد هم به اهداف مورد نظر خود برسد و دشمن پا به فرار گذاشت و در کنار پل تعداد زیادی تانک و نفربر روشن بود که عراقی ها آن ها را جا گذاشتند و عقب نشینی کردندرو به عقب رفتند.

گزیده کتاب پرواز آخر

شهیداحمد کاظمی پیش از انقلاب، پس از تحصیلات دوره دبیرستان در 18 سالگی در صف مبارزین قرار گرفت و در جبهه‌های جنوب لبنان حاضر شد و مبارزه را با استکبار و اشغالگران شروع کرد. او از فرماندهان شجاع و پرانرژی، مدیر و خلاق بود و به ‌همین ‌دلیل حکم مسئولیت‌های زیادی را از دست مبارک مقام معظم رهبری گرفت.

با شروع جنگ تحمیلی با یک گروه 50 نفره در جبهه‌های آبادان حضور یافت و مبارزه را با دشمن متجاوز شروع کرد و از همان ابتدا فرماندهی یکی از جبهه‌های آبادان را بر عهده ‌گرفت. در عملیات حصر آبادان، به‌عنوان فرمانده یکی از محورهای عملیات مسئولیت مهمی را برعهده داشت و گروه 50 نفره را طی یک‌سال تبدیل به یک لشکر مقتدر کرد.

سردار شهیدکاظمی در تمام عملیات‌های دفاع مقدس به‌عنوان یکی از فرماندهان یگان‌های خط‌شکن و موفق حضور داشت. این شهید بزرگوار، همیشه در عملیات‌ها، نوک پیکان یگان حضور داشت و از نزدیک، صحنه نبرد را کنترل و هدایت می‌کرد. سردار شهیدکاظمی در پایان جنگ تحمیلی، همان گروه 50 نفره روز اول جنگ را به یکی از لشکرهای قوی و مهم سپاه تبدیل کرد و لشکر را با غنیمت‌گرفتن از عراقی‌ها تبدیل به یک لشکر زرهی با صدها دستگاه تانک و نفربر و توپخانه و ماشین‌آلات مهندسی تحویل نظام داد.

شهیدکاظمی در دوران بعد از جنگ تحمیلی، در راه‌اندازی و شکل‌گیری نیروی زمینی سپاه به‌عنوان معاون عملیاتی نیروی زمینی سپاه خدمات شایانی کرد. در سال 1372 به‌عنوان فرمانده منطقه شمال غرب کشور حکم فرماندهی را از دست مبارک مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) گرفت.

صفحات کتاب :
120
کنگره :
DSR1668 ‭/ک16‏‫‬‮‭ب9 1397
دیویی :
955/0844092
کتابشناسی ملی :
5300979
شابک :
978-600-8857-53-2
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه پرواز آخر