امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟
کتاب عوامل مؤثر بر مصرف ماهیان نوشته زینب باوی به اهمیت سلامت و تندرستی در دنیای امروز می پردازد.

درباره کتاب عوامل مؤثر بر مصرف ماهیان

طی چند سال اخیر تلاش های متعدد و ارزشمندی در زمینه ی اهمیت آبزیان و ماهی ها در رژیم غذایی به انجام رسیده است. زیرا آن ها منابع مهمی از پروتئین، اسیدهای چرب امگا۳ و بسیاری از ریزمغذی ها و ویتامین ها به شمار می آیند. این کتاب با هدف شناخت اهمیت مصرف ماهی و بررسی موارد مؤثر بر مصرف ماهی به انجام رسیده است.

فصل اول کتاب عوامل مؤثر بر مصرف ماهیان به معرفی انواع مواد مغذی موجود در ماهی اختصاص یافته است تا موجب جلب توجه خوانندگان کتاب شود و انگیزه لازم برای مطالعه را در آنان ایجاد کند.

در فصل دوم، جهت نشان دادن اهمیت موضوع و به منظور نشان دادن اهمیت وجود ماهی در سبد تغذیه انسان، نقش مصرف ماهی در پیشگیری و درمان برخی از بیماریها آورده شده است.

در فصل سوم، چالش هایی در زمینه ی موانع مصرف ماهی مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل چهارم، به بررسی و تحلیل عوامل مؤثر در مصرف ماهی پرداخته شده است.

گزیده ای از کتاب عوامل مؤثر بر مصرف ماهیان:
جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است بالطبع نیاز انسان به منابع پروتئینی و سالم نیز افزایش می یابد. در این میان آبزیان در تأمین پروتئین، بهبود تغذیه و سلامت عمومی انسان ها، همچنین در زمینه ی توسعه ی اقتصادی و اشتغال می توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

ویژگی خاص تغذیه ای گوشت آبزیان نظیر هضم و جذب آسان، غنی بودن از اسیدهای آمینه ضروری، کفایت از لحاظ مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، ید، فلوئور و سایر میکروالمان ها و سرشار بودن از ویتامینها نظیر D,A,E و کالری قابل ملاحظه از این مواد غذایی (FAO, 2000) موجب شده است که به عنوان غذای سالم و لذیذ در سلامت جسمی و روانی تأثیر مثبت زیادی داشته باشد.

علاوه بر آن، نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که ماهی تنها منبع عمده ای است که می تواند یکی از چربی های غیراشباع امگا3 با زنجیره بلند DHA و EPA را در اختیار انسان قرار دهد. این دو اسیدچرب از ترکیباتی هستند که نقش مهمی را در تأمین سلامت افراد ایفا می نمایند. به همین دلیل بین کشورهای پیشرفته در تولید و مصرف ماهی رقابت زیادی وجود دارد .(Periago et al., 2005)

به دلیل وجود مواد مغذی و به ویژه اسیدهای چرب امگا3 در ماهی موجب شده است که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها (کاهش فشار خون، کاهش سکته مغزی، کاهش افسردگی، افزایش شیر مادران و ...) مؤثر باشد.

مصرف ماهی در میان مردم تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند نگرش و داشتن دانش کافی در مورد ارزش غذایی، مطلع بودن از فواید و موانع مصرف، بو و مزه، داشتن توانایی در انتخاب ماهی و آماده سازی و همچنین طبخ آن، قیمت، ترس از داشتن استخوان های ریز، بهداشت محل فروش، اطمینان از فروشنده و ... قرار می گیرد.

با توجه به اهمیت مصرف ماهی، در این کتاب به معرفی ارزش غذایی ماهی، نقش مصرف ماهی در پشگیری و درمان بیماری ها و بررسی موانع و عوامل مؤثر در مصرف ماهی پرداخته شده است.
صفحات کتاب :
132
کنگره :
‏‫‬‮‭TX385
دیویی :
‏‫‮‭641/392
کتابشناسی ملی :
7314492
شابک :
978-622-266041-3
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه عوامل موثر در مصرف ماهیان