نظر شما چیست؟
گرهارت هاوپتمان (1946 - 1862 )، شاعر و نویسنده ی فقید آلمانی که به حق مهمترین ادیب مکتب ناتورالیسم آلمان به شمار می آید، نخستین موفقیتهای خود را وامدار درام های طبیعت گرایانه اش از جمله بافندگان است.

مهمترین وقایع اجتماعی و سیاسی دوران هاوپتمان در آثار وی بازتاب یافته اند، به ویژه آن دست از وقایعی که برای هم عصرانش دردناک و غم افزا بوده اند. ریشه های مذهبی، گرایش به افسانه و اسطوره که در روح طبیعت بازتاب یافته، ستایش طبیعت و سرشت مردم عامی و اعتقاد به بنیادهای اولیه و حیاتی که زندگی و سرنوشت را رقم میزنند، دستمایه و جان کلام آثار اویند.

آثار هاوپتمان از جهت گوناگونی و تنوع از غنای خاصی برخوردارند، از نمایشنامه و رمان گرفته تا دیوان اشعار، شرح حال و غیره. اما شهرت جهانی هاوپتمان به ویژه به سبب درامهای ادبی اوست.

بافندگان، اثر برجسته ی گرهارت هاوپتمان، برنده ی جایزه ی نوبل ادبی ( 1912 )، به انضمام سه جایزه ی ادبی گریلپارتسر و جایزه ی شیلر است. این اثر مردمی، نویسند ه اش را به کسب مدرک دکترای افتخاری از دانشگاه های معتبر جهان و دریافت نشان ها و جوایز فراوان نائل ساخته است. با این همه، نمایشنامه ی بافندگان وجهی دوگانه به عنوان درام ترحم برانگیز و اثری اجتماعی- انقلابی داشته و از همان آغاز انتشار (1892 ) و با رفتن آن به روی صحنه ی تئاتر، در آلمان و سایر کشورهای غربی، بارها با سانسور و قطع نمایش روبه رو شده است.

این نمایشنامه با داشتن حدود پنجاه شخصیت (ناهمسان)، در زمره ی آثار بسیار غنی از تیپ ها و اشخاص مختلف است. گرچه بافندگان نخستین نمونه ی نمایشنامه ی اجتماعی در آلمان نیست، اما بی شک با فاصله ای بسیار چشمگیر، مهمترین اثر ناتورالیستی این دوره می باشد که هاوپتمان در آن کشاکش اجتماعی و طبقات قرن 19 م. را با لحنی هنرمندانه بیان کرده است.
کتابشناسی ملی :
2847806
شابک :
978-964-243-791-7
سال نشر :
1391
صفحات کتاب :
213
کنگره :
PT2650‭‬/و16‏‫‬‭ب2 1391
دیویی :
832/8

کتاب های مشابه بافندگان