امتیاز
5 / 3.0
مشاهده نمونه
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
115,000
50%
ت 57,500
خرید چاپی
230,000
10%
ت 207,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب تشکیلات بهشتی برگرفته از نظرات و تمهیدات شهید بهشتی برای کار جمعی و تشکیلاتی، توسط محسن ذوالفقاری گردآوری شده است.

معرفی کتاب تشکیلات بهشتی

همان طور که نویسنده در مقدمه کتاب اینگونه آورده است: صدای فریادهای دلسوزانه شهید بهشتی در مورد تشکیلات در لابه‌لای هر بحث و مصاحبه و نوشته اش، دل و جان هر انسان آگاه و دغدغه مندی را به وجد می آورد. همه آن فریادها در طول دو سال و اندی پژوهش مداوم از لابه لای همه کتب، مباحثه ها، مصاحبه ها و نوشته های ایشان استخراج، دسته بندی و تدوین شد و ماحصلش مجموعه ی منظمی شد که حال در دستان مبارک شماست.

ان شاءالله که این کتاب مطلع خوبی باشد برای بهشتی شدن تشکیلاتمان چرا که تشکیلات باید «تشکیلات بهشتی» باشد. این کتاب توسط نشر معارف منتشر شده است.

درباره کتاب تشکیلات بهشتی

این ادعای گزافی نیست، اگر گفته شود شهید آیت الله دکتر بهشتی، در فهم اهمیت، جایگاه و نقش تشکیلات در حرکت به سمت جامعه ای که آرمان های مردم در آن تبلور پیدا می کند، گوی سبقت را از دیگران ربوده است. اگر میخواهیم در هر شهر و روستا، مسجد و محله، مدرسه و دانشگاه و هر اداره و سازمانی که هستیم ( در هرجا و هرزمان ) و فعالیتی داشته باشیم، تشکیلاتی عمل کنیم و به اصول و بایدهای تشکیلاتی توجه کنیم و مسلط باشیم؛ در ترسیم نقشه راهمان از اهداف اصلی غافل نشویم، این کتاب چاره کارمان است.

باید بدانیم که شهید بهشتی از همه نظر در امر تشکیلات متخصص است. ولی لازمه رسیدن به فهم کامل و تصدیق این مطلب مطالعه دقیق این کتاب میباشد.

خلاصه کتاب تشکیلات بهشتی

نویسنده با بهره گیری از مباحث مطرح شده در منابع مختلفی که از شهید بهشتی بجا مانده این کتاب را تدوین کرده است. کتاب تشکیلات بهشتی از هفت فصل تشکیل شده که عبارت اند از:

در فصل اول چیستی و جایگاه تشکیلات را مطرح میکند و اینکه «یدالله مَعَ الجَماعَة» یعنی کار دسته جمعی و تشکیلاتی و اینکه ما باید بدانیم هر کار دیگری هم در این دنیا بخواهیم بکنیم، باید دسته جمعی باشد. پس قبل از هر چیز و در هر میدانی، اگر ما شیوۀ کار دسته جمعی را زیاد و به آن عادت بکنیم، نه تنها ضرر نکرده ایم، بلکه نفع فراوان هم برده ایم.

فصل دوم اصول تشکیلات را در بر می گیرد و سه اصل اساسی برای تشکیلات و سه اصل برای کارایی تشکل ها مطرح می کند. اصل اول: تشکیلات سیاسی بر محور اسلام خالص، اسلام کتاب و سنت، اسلام اجتهاد [باشد] که نشانه اش اعتقاد به ضرورت رهبری مرجعیت دینی متعهد و آگاه است؛ یعنی ولایت فقیه واجد شرایط؛ اصل دوم: متعلق به همه بودن و به گروه اجتماعی خاصی تعلق نداشتن؛ اصل سوم: انحصارطلب نبودن، پاسدار ارزش ها بودن، و به صاحب ارزش ها ارج نهادن [و] مسئولیت دادن؛ خواه عضو این تشکیلات باشند، خواه نباشند.

در فصل سوم باید های تشکیلات را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد.

در فصل چهارم اهداف تشکیلات آمده است.

فصل پنجم به رهبر و مسئول تشکیلات پرداخته و جایگاه، ویژگی ها و وظایف او را از نظر می گذراند.

در فصل ششم وظایف و رسالت های اعضای تشکیلات مطرح شده است.

در فصل هفتم می‌خوانیم آسیب شناسی تشکیلات چگونه است و آفات تشکیلات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

خواندن کتاب تشکیلات بهشتی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

خواندن این کتاب را به تمام کسانی که فعالیتی در جامعه دارند، یا حتی میتوان گفت به همه و تمام انسان ها که در جامعه زندگی میکنند پیشنهاد میکنیم، چون خانواده هم جامعه ای کوچک است.

متن کتاب تشکیلات بهشتی

تشکیلات وسیله ای است برای بهتر انجام دادن مسئولیت ها و خودسازی و رشد اخلاق دسته جمعی. عوامل لازم در ایجاد تشکیلات ازنظر معنوی ایمان و باور مشترک است و ازنظر مادی، انسان ها هستند. در تشکل باید میدان آزاد برای رشد اندیشه ها و خلاقیت ذهن ها باز بماند و هیچ وقت، انسان ها به صورت ابزار درنیایند. در قسمتی دیگر با عنوان اینکه تشکیلات محل نان در آوردن، ریاست طلبی و گروه بندی نیست نویسنده از زبان شهید آورده است: ببینید امام صریحاً (خیال نکنید، امام تعارف می کنند) و با صداقت همیشگی می گوید: «اگر من هم از راه اسلام منحرف شوم، این مردم من را رها خواهند کرد!» و حق همین است.

این صحیح هم هست و واقعیت هم همین است. امام می خواهد این حالت مردم که بر محور خدا و اسلام و قرآن دور هم جمع می شوند و آن ها محورند و اشخاص محور نیستند؛ یعنی این خصلت عالی را در جامعۀ ما عملاً تقویت کند. مربی است؛ امام است. این اصل عالی از وجدان مولی الموحدین، علی (ع) تراویده که «اعرفوا منازل الرجال بالحق» «ارزش اشخاص را با حق اندازه گیری کنید». حق و معیارها را بشناسید؛ بعد افراد را با آن معیارها بسنجید؛ ببینید ایشان تا چه اندازه اهل حق هستند. باید در داخل جمع شما و در داخل حزب جمهوری اسلامی همین برقرار باشد.

وگرنه اینجا دیگر آن معبدی که در آغاز با هم قرار گذاشتیم، نخواهد بود. قرار بود اینجا معبدو پرستشگاه خداوند باشد. هم اینجا، هم روزنامه، هم دفتر سیاسی و هم آن دفتر خیابان ویلا، هم دفترهای مناطق و هم همه جا.

کتاب تشکیلات رهبری

محمود زارعی کتابی با عنوان کار باید تشکیلاتی باشد؛ مجموعه بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی تشکل و کار تشکیلاتی به چاپ رسانده است.

کتاب تشکیلات بهشتی pdf

کتاب تشکیلات بهشتی pdf رایگان در فراکتاب وجود ندارد اما شما می‌توانید با نصب نرم افزار فراکتاب دانلود رایگان کتاب تشکیلات بهشتی را برای مدتی محدود انجام دهید، پس از آن برای ادامه مطالعه نسخه دیجیتال باید کتاب را خریداری نمایید. بدست آوردن پی دی اف رایگان کتاب تضییع حق نویسنده است.

کتاب تشکیلات

کتاب های چون کتاب تشکیلات بهشتی و کار باید تشکیلاتی باشد، از زمره کتابهای تشکیلاتی می باشند.

شهید بهشتی

تجربیات شهید بهشتی در زمینۀ فعالیت های اجتماعی-تشکیلاتی که از اوان نوجوانی در منش و روش او جلوه داشته است و ارزیابی های نقادانۀ ایشان از فعالیت های دسته جمعی و تشکیلاتی، از شهید بهشتی شخصیتی ساخت که بعدها او را به عنوان مدیری مدبر، دوراندیش، نهادساز، برنامه ریز و پایبند به اصول کار جمعی معروف و مشهور کرد. به طوری که امام خمینی ( ره) دربارۀ ایشان می فرمایند: «ایشان را من بیست سال [یا] بیشتر، می شناختم. مراتب فضل ایشان و مراتب تفکر ایشان و مراتب تعهد ایشان بر من معلوم بود. من او را یک فرد متعد، مجتهد، متدین، علاقه مند به ملت،علاقه مند به اسلام و به درد بخور برای جامعه خودمان می دانستم».

رهبر معظم انقلاب ( دامة برکاته ) نیز در مورد شخصیت ایشان می فرمایند: یکی از خصوصیات بارز شهید بهشتی، عادت به کار دسته جمعی و محور کار دسته جمعی قرار گرفتن بود؛ کاملاً بجاست که اینجا شخصیت شهید بهشتی را از این دیدگاه تحلیل کنیم. شاید بتوانم من بگویم همۀ ویژگی های یک مدیریت دسته جمعی را ایشان داشت؛ نه فقط کار دسته جمعی، بلکه مدیریت دسته جمعی! آن کسی می تواند یک مدیر خوب باشد که خصلت های کار دسته جمعی هم در او باشد.2 امام فرمودند: «[بهشتی] مثل یک ملت بود»، این یک تعبیر قرآنی است که در قرآن دربارۀ حضرت ابراهیم گفته شده: « ان ابراهیم کان امة »یک انسان گاهی مثل یک مجموعه است و این حکایت از عظمت و همه جانبه بودن و چندبعدی بودن آن انسان است.

خرید کتاب تشکیلات بهشتی

خرید کتاب تشکیلات بهشتی نسخه دیجیتال و نسخه چاپی در فراکتاب امکان پذیر است.

کتاب تشکیلات بهشتی

مشخصات کتاب تشکیلات بهشتی را در جدول ذیل ببینید.

مشخصات
ناشر: معارف
نویسنده: محسن ذوالفقاری
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 580
موضوع: مجموعه نظرات تشکیلاتی شهید بهشتی
قالب: epub و چاپی

 

سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
280
کنگره :
DSR1660‬‬
دیویی :
955/0840452
کتابشناسی ملی :
6070954
شابک :
978-600-441045-8

کتاب های مشابه تشکیلات بهشتی