امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب افساد فی الارض 

 کتاب افساد فی الارض نوشته ی رضا شمس الدین وندی، به بررسی موضوع مبارزه با فساد، نوع مجازات و عاملان آن که در منابع اسلامی روشن شده، می پردازد. مرتکب شدن به جرم سابقه ای بسیار طولانی در بشریت دارد و در منابع اسلامی به شرح این موضوعات پرداخته شده است. همانطور که می دانید فرشتگان، خلقت انسان را دلیل خون ریزی و جنایت در زمین می دانستند و بشر از همان زمان های دور به فکر مقابله با این اتفاقات بوده و در این مسیر توانسته دستاوردهایی را داشته باشد. 

 بدون شک اصلی ترین هدف و فلسفه تمام پیامبران اصلاح جامعه و جهان بوده است و برای رسیدن به این هدف از راه و روش های زیادی استفاده کرده اند و تنها چیزی که در مسیر دشوار و پر فراز و نشیب رسالت خود مورد توجه قرار دادند، اصلاح فرهنگ جامعه و بالا بردن طرز فکر و اندیشه های انسان بوده است و چون ارتکاب به جرم اثرات زیان باری در روی زمین داشته، پیشگیری از آن را از بالاترین اهداف خود می دانستند. تمامی ادیان الهی به ویژه دین اسلام این موضوع را بسیار مورد توجه قرار داده اند، تا بتوانند در راه تغییر فکری و عقیدتی، راه خود را به سمت هدف نهایی یعنی رسیدن به کمال مطلق و سعادت پایدار آخرت است، باز کنند. 

امّا این قوانین و مقررات حیات بخش که ملهم و مستفاد از آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام می باشد، در طول قرون متمادی مواجه با عملکردها و برخوردهای متفاوت و گوناگون بوده و هیچگاه به طور کامل سایه خود را بر زندگی انسان ها نگسترانیده و نابسامانی ها و رنج های فراوان جامعه نیز تحت تأثیر از این وضعیت بوده است. 

گزیده کتاب افساد فی الارض 

 شکی نیست که در یک جامعه، وضع مقررات برای تأمین خیرو سعادت و مصلحت و منفعت مردم و دفع مفاسد از آن جامعه، صورت می گیرد، و این امر در نظام و جامعه اسلامی به طریق اولی منظور نظر می باشد. چرا که اصولاً احکام الهی مبتنی بر مصالح و مفاسد نوعی می باشد، که ممکن است در بعضی موارد، آن مصالح و مفاسد بر ما معلوم نباشد. 

 روایاتی از معصومین در باب حرمت قتل نفس، زنا و قذف و سایر گناهان نقل شده که در آن ها «ایجاد فساد و تحقق افساده علت تحریم گناهان تعیین شده است؛ مانند آنجا که امام... (ع) می فرماید: «ان الله تعالی حرم الخمر لما فیها من الفساد؛ خداوند متعال شراب را بخاطر فسادی که دارد حرام کرد».

بنابراین باید گفت که: جامع بین همه گناهان و جرایم همان فساد است که بر ارتکاب آن ها مترتب می باشد و در واقع هر جرمی مصداقی از «افساد فی الارض» بوده که به نحوی منتهی به افساده فردی یا اجتماعی می شود که در مورد هر جرمی در صورت وجود نص خاص؛ مانند سرقت، زنا، شرب خمر، قتل و... طبق مقررات و مجازات آن عمل می گردد و الا تحت عنوان جرم «افساد فی الارض» که یک عنوان مستقل است، می باشد و با توجه به اینکه اقامه حدود برای حفظ مصلحت جامعه و ریشه کن کردن فساد است، می توان گفت که «افساد فی الارض» یکی از حدود الهی بوده و اعمال و رفتارهایی که دارای افساده عمومی بوده یا موجب فساد عفت عامه می شوند را در بر می گیرد. لذا جهت اثبات این موضوع در دو گفتار جداگانه مبنای نقلی و عقلی جرم «افساد فی الارض» بیان می گردد.

صفحات کتاب :
147
کنگره :
‏‫BP198/6‭‬ ‭/‮الف‬7‏‫‬‭‮‭ش8 1398
دیویی :
‏‫‬‭‬‮‭297/375
کتابشناسی ملی :
5667770
شابک :
978-622-229-034-4‬‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه افساد فی الارض