امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

تاثیر تلفن همراه بر بحران هویت فرهنگی جوانان 

 نوشته ی هانیه شفیعی راد و حدیث فتاحی به بررسی عوامل مخربی که فناوری های نوینی همچون موبایل ایجاد می کنند پرداخته و در صدد ارائه راه حلی مناسب است، تا شاید با کمک به نهادهای مسئول و مرتبط، بتوان گامی در جهت ساماندهی و جهت دهی این چالش های اجتماعی برداشت. 

 با توجه به دلیل پیچیدگی های روابط اجتماعی امروزی باید استفاده از تلفن همراه را به عنوان یکی از پر طرفدارترین وسایل ارتباطی به شمار آورد و از فرصت هایی که به واسطه آن ایجاد می شود استفاده برد و برای تاثیرات مخرب آن چاره ای اندیشید. 

 هر فناوری نوینی که پا به عرصه ظهور می گذارد ممکن است از باورها و فرهنگ یک جامعه فاصله داشته باشد، به همین سبب آنچه در این بین حائز اهمیت است تطبیق این فناوری های نوین با نظام انسانی چه از جهت فرهنگی و چه از جهت اجتماعی است.

 از اصلی ترین تجارب جامعه ما در این مورد می توان به سوء استفاده از گوشی های تلفن همراه اشاره کرد که به فاش کردن و پخش کردن مسائلی شخصی افراد می پردازند، این موضوع چه از لحاظ قانونی و چه از لحاظ اخلاق جمعی، جزو حریم خصوصی محسوب می شوند. 

 در بخشی از کتاب می خوانیم: 

 در حال حاضر، جامعه شبکه ای در جلوه های نهادی متنوعش، جامعه ای سرمایه داری است. افزون بر این برای نخستین بار در تاریخ، شیوه تولید سرمایه داری روابط اجتماعی را در سرتاسر کره زمین شکل می دهد. ولی این نوع سرمایه داری با اسلاف تاریخی اش تفاوت های شگرفی دارد. 

 سرمایه داری نوین دارای دو ویژگی بارز بنیادین است: نخست اینکه جهانی است، دیگر اینکه تا حد زیادی پیرامون شبکه ای از جریان های مالی سازمان یافته است. سرمایه در سراسر جهان همچون واحدی در زمان واقعی کار می کند و عمدتاً در حوزه گردش، یعنی به عنوان سرمایه مالی تحقق یافته، سرمایه گذاری شده و انباشته می شود. در حالی که در گذشته سرمایه مالی معمولاً یکی از بخش های اصلی سرمایه بوده است، اکنون شاهد ظهور پدیده متفاوتی هستیم: انباشت سرمایه و ارزش سازی آن به نحو فزاینده ای در بازارهای مالی جهانی انجام می گیرد که شبکه های اطلاعات در فضای بی زمان جریان های مالی آن ها را اداره می کنند. از این شبکه ها، سرمایه در سطحی جهانی در همه بخش های فعالیت ها سرمایه گذاری می شود: صنایع اطلاعات، تجارت رسانه ای، خدمات پیشرفته، تولید کشاورزی، بهداشت، آموزش، تکنولوژی، تولید سنتی و نوین، حمل و نقل، تجارت، گردشگری، فرهنگ،... و رقابت جهانی که در بخش های جداگانه صورت می گیرد باعث می شوند که برخی فعالیت ها سودآورتر از سایرین باشند. (کاستلز، 1380، 546)

صفحات کتاب :
106
شابک :
978-622-6538-64-0
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه تاثیر تلفن همراه بر بحران هویت فرهنگی جوانان