امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نقش ورزش در پیشگیری از بیماری و درد مفاصل

کتاب نقش ورزش در پیشگیری از بیماری و درد مفاصل نوشته ی عبدالرضا عسگری و عبدالمجید رشیدی، به بررسی اثرات ورزش در سلامت جسم به خصوص در تسکین درد کمر و سلامت روانی و اجتماعی می پردازد. فعالیت جسمانی و ورزش، روشی برای افزایش سلامت و جلوگیری از بیماری های جسمی و روانی می باشد. افرادی که آمادگی و توان جسمی خوبی دارند، در فعالیت های اجتماعی و فردی موفق تر می شوند؛ چون این افراد از شادابی، انرژی و سلامت بیشتری برخوردار هستند.

ورزش بر حسب شدت و میزان فعالیت جسمانی و انرژی مصرفی بر حسب واحد زمان به انواع سبک ، نیمه سنگین و سنگین تقسیم می شود. در کل ورزش های سبک بر جسم و روان انسان آثار مفیدی می گذارند. با توجه به اینکه قلب یکی از اعضای حساس و حیاتی بدن محسوب می شود، هرگونه اختلالی در عملکرد آن، فعالیت های روزانه را مختل می کند.

یکی از شیوه های مراقبت از قلب، انجام فعالیت های جسمانی و ورزش های متناسب با وزن و سن است. ورزش علاوه بر تأثیر مثبت بر سیستم قلب و عروق و افزایش قدرت عضلات بدن، توانایی دستگاه تنفس را نیز بیشتر می نماید. در حین انجام ورزش و فعالیت جسمانی، اعضای مختلف بدن اکسیژن بیشتری مصرف می کند و حجم و سرعت جریان خون برای رساندن مواد مغذی و اکسیژن به اعضا و بافت های گوناگون زیاد می شود.

نتایج تحقیقات زیادی نشان داده است که انجام انواع مختلف نرمش ها، علاوه بر فواید جسمی گوناگون، بر مقابله با مشکلات عصبی و روانی نیز تأثیر دارد. از میان این تحقیقات می توان از کار یک ساله محققان دانشگاه استانفورد نام برد که کار تحقیق خود را روی 57 زن و مرد 50 تا 65 ساله، با چهار نوع نرمش مختلف انجام داده اند.

 گروه اول هفته ای سه روز و روزی 60 دقیقه نرمش هایی را در یک مرکز ورزشی انجام می دادند که 40 دقیقه آن شامل تمریناتی از قبیل دو و پیاده روی سریع بود که میزان تنفس، ضربان قلب و در نتیجه مصرف اکسیژن را افزایش می داد. دسته دوم وضعیتی کاملاً مشابه با دسته اول داشتند با این تفاوت که این کار را در منزل خویش انجام دادند.

سومین گروه، هفته ای پنج بار به مدت 30 دقیقه به تمریناتی پرداختند که در مجموع میزان انرژی مصرف شده آن ها با دو دسته اول یکسان بود. به گروه چهارم توصیه شد که در نرمش های معمول خود هیچ تغییری ایجاد نکنند، فعالیت های سه گروه آخر که در مراکز مخصوص انجام نمی شد و توسط مشاوران ویژه پیگیری می شد.  نتیجه تحقیق نشان داد که با وجود تفاوت نرمش، میزان فشارهای عصبی، هیجان و افسردگی در تمام گروه ها تقریباً 30 درصد کاهش یافته است. مطلب دیگر اینکه با تحقیق در افراد سیگاری نشان داده شد که این تمرین ها یکی از بهترین راه های ترک سیگار است. انجام نرمش ها در منزل و تداوم آن بهترین نتیجه را در بردارد.

گزیده کتاب نقش ورزش در پیشگیری از بیماری و درد مفاصل

بدن افراد برای سالم ماندن باید فعال و پرتحرک باشد. وقتی ماهیچه ها، عضلات، استخوان ها و تاندون ها، بی حرکت و بی تحرک باقی بمانند، شروع به گلایه زیاد در ناحیه های کمر می کنند. بنابراین باید آن ها را فعال و متحرک نگه داشت.

ورزش آرام و سبک باعث استحکام ماهیچه های کمر و معده می شود که این ماهیچه ها از ستون فقرات حمایت می کنند و باعث انعطاف پذیری آن می شوند.

 پیاده روی و دوچرخه سواری از بهترین ورزش ها برای رسیدن به این اهداف است. شنا برای کمر بسیار مفید است، زیرا در میان آب بودن، باعث استحکام عضلات و ماهیچه های بدن می شود. انجام حرکات ورزشی منظم می تواند آغاز خوبی باشد، ولی قبل از آن چنانچه مشکل در ناحیه کمر دارید، حتماً با پزشک مشورت کنید تا ورزش مناسب شما را پیشنهاد کند.

 ورزش مناسب با سطح کار خود را انجام دهید و چنانچه در مراحل اولیه هستید، حتماً با ورزش سبک آغاز کنید. ضمناً قبل و بعد و در حین ورزش آب بنوشید. قبل و بعد از انجام ورزش، بدن خود را با حرکات کششی کاملاً گرم کنید. لباس و کفش مناسب و راحت بپوشید. از ورزش لذت ببرید.

قبل از ورزش، غذای زیادی نخورید و چنانچه ورزش باعث کمر درد شما شد، بلافاصله آن را متوقف کنید. هر گاه احساس بیماری کردید، ورزش کنید و همان طور که می دانیم گاهی افزایش وزن باعث جابه جایی و عدم تنظیم ستون فقرات می شود که این موضوع می تواند باعث کمر درد شود. بنابراین برای جلوگیری از کمر درد باید وزن خود را کاهش دهیم و از رژیم غذایی مناسب که غنی از سبزیجات، میوه جات و حبوبات و غلات است، استفاده کنیم.

کتابشناسی ملی :
5545497
شابک :
978-622-6538-00-8
سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
86
کنگره :
‏‫‭QP301‭/ع5ن7 1397‬
دیویی :
‏‫‭612/044

کتاب های مشابه نقش ورزش در پیشگیری از بیماری و درد مفاصل