امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 4,000
نظر شما چیست؟

زمین شناسی پزشکی آرسنیک و سلنیم

کتاب حاضر که با هدف تأمین بخشی از نیاز جامعه علمی کشور به منابع تخصصی در خصوص آثار و پیامدهای عناصر کمیاب به رشته تحریر درآمده است، به بحث درباره آرسنیک و سلنیم می پردازد. 

این کتاب که اولین جلد از سری کتاب های زمین شناسی پزشکی عناصر کمیاب (فلزات سنگین)، است بحثی کامل در خصوص چرخه این دو عنصر بسیار مؤثر در طبیعت و محیط زیست و نیز در سلامتی انسان را مطرح می کند. محتوای کتاب با شیمی دو عنصر و مکانیسم عمل در بدن انسان و تأثیر بر سلامتی، شروع شده و با رفتار ژئوشیمیایی در خاک و تأثیر بر گیاه و حیوان، ادامه یافته و در نهایت با بیان برخی از پژوهش های جدید در خصوص این دو عنصر، پایان می یابد.

گزیده ای از کتاب زمین شناسی پزشکی

" سلنیم عنصری نادر (Rare) با کاربردهای صنعتی قابل ملاحظه و اهمیت بیولوژیکی روزافزون، می باشد. منشأ بیشتر سلنیم محیط زیست، سلنیم دی اکسید تولید شده از سوختن زغال سنگ و سوخت های فسیلی دیگر است.

 سلنیم در صنعت شیشه برای ایجاد رنگ قرمز (مثل رنگدانه های کادمیوم سولفوسلنید) و برای از بین بردن ته رنگ سبز ناشی از ناخالصی های اکسید آهن، کاربرد دارد. ویژگی های فتوالکتریک و نیمه رسانایی Se، در الکترونیک مورد بهره برداری گسترده ای قرار گرفته است. کودها و مکمل های غذایی Se برای مقابله با کمبود سلنیم به کار می روند و در قارچ کش ها و شامپوهای ضد شوره از سلنیم سولفید استفاده می شود. کاربرد جدیدتر سلنیم، «شناساگر آمورف سلنیم» در تجهیزات ماموگرافی است."

صفحات کتاب :
200
کنگره :
RA1231‭‬ /‮الف‬4‭ش4 1393
دیویی :
615/925715
کتابشناسی ملی :
3724341
شابک :
978-600-94779-2-0
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه زمین شناسی پزشکی