امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 1,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بازتاب حمله مغول در نمایش ایران

کتاب بازتاب حمله مغول در نمایش ایران اثری از سروش طاهری اول می باشد که توسط انتشارات آرسس منتشر شده است.

در این پژوهش به بررسی بازتاب حمله مغول ها به ایران بر نمایشنامه نویسان ایرانی پرداخته شده است؛ اینکه چه وجهی از حمله مغول بر نمایشنامه نویسان پس از انقلاب و آثار آن ها تاثیر بیشتری داشته و چرا؟ جایگاه زن در زمان حمله در ایران چه بوده؟؛ و پس از آن چه شده؟؛ همچنین این جایگاه در آثار نمایشنامه نویسان چطور بازتاب یافته است؟

برای این منظور دو نمایشنامه با موضوع حمله مغول به ایران را بررسی خواهد شد؛ (فتح نامه ی کلات) و (تاراج نامه) دو اثر از بهرام بیضایی که جزو بهترین آثار چاپ شده با این دستمایه هستند. هدف از بررسی این بازتاب شکل دادن اتفاقی علمی و پژوهشی در رابطه با نمایشنامه های تاریخ حمله مغول است، زیرا تا کنون بر این موضوع خاص به این شکل رساله ای استوار نگشته است.

در این رساله از کتاب های معتبر تاریخ حمله مغول به ایران مثل (جهانگشای جوینی، مجمع التواریخ و...) و همچنین کتاب های تحلیل این تاریخ مثل (زن در ایران عصر مغول و..) و کتاب ها و مقالات علمی پژوهشی دیگر، تاریخ معاصر ایران پس از انقلاب و خود نمایشنامه ها به عنوان مرجع استفاده شده است.

گزیده کتاب بازتاب حمله مغول در نمایش ایران

دفاع مردم در حمله ی نخست مغولان در اترار به رهبری اترارخان و در خجند به رهبری تیمور ملک و در هرات به رهبری ملک شمس الدین جوزجانی و همچنین مقاومت اهالی خوارزم و نیشابور و هرات و در قلعه نصرت کوه (منصور کوه) در طالقان خراسان نشان از آن دارد که شهرهای مختلف ایران در دفاع مقابل مغول به شدت جنگیدند اما نفاق سران کشوری و لشکری با یکدیگر و نداشتن یک رهبر مدبر و فرار خوارزمشاه و بی انضباطی کار نگذاشت که این همه مدافعات دلیرانه به نتیجه‌ای قطعی منتج شود.

صفحات کتاب :
71
کنگره :
‏‫‬‮‭PIR3847‏‫‬‮‭/ط2ب2 1395
دیویی :
‏‫‭8‮فا‬2/62009
کتابشناسی ملی :
4224784
شابک :
978-600-95803-6-1
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه بازتاب حمله مغول در نمایش ایران